Vingulmark - Skjeberg
Vingulmark er det gamle navnet på landet rundt Oslofjorden – med det vakre og bølgende landskapet som gir rikt jordsmonn, mye mineraler, mye lys og en kort og intens sommer og et mangfold av planter og korn.
Tror på mat rett fra naturen
I området rundt Oslofjorden har man i generasjoner satset på korn, fjørfe, grønnsaker og fisk. Mangfoldet og de gode råvarene, interessen for matlaging og presentasjon har gitt regionen en unik posisjon som en av de fremste leverandørene av mat og drikke.
Kjøp egg fra Vingulmark hos MENY
I Skjeberg i Østfold jobber tre bønder med produksjon av økologiske egg, under merket Vingulmark. Vingulmark leverer egg fra frie høner, og da snakker vi virkelig frie høner. Her finner du høner overalt, til og med oppe i trærne.
De frie bøndene hos Vingulmark tror på at frihet og naturlig kosthold gir de aller beste økologiske eggene. De har nylig også startet med å slakte økologiske høner.
Vi går nye veier og tester det som kanskje virker umulig.
Ekte og ærlig historie og produkter
Vingulmark tror på mat som kommer rett fra naturen. De ønsker ikke å utsette naturen, dyrene og menneskene for noe unaturlig som ikke hører hjemme der, som for eksempel konserveringsmidler.
Vingulmark tror også på friheten for mennesker og dyr og friheten til selv å levere til hvem de vil. Friheten til å fortelle sin egen historie og bli respektert for den jobben de gjør, investeringene deres og det å være på samme lag.
- Vi skiller oss ut med pakningene våre, hvor du kan se bøndene som er ute. Produksjonen foregår i Skjeberg og Mysen. Produktene pakkes hos et profesjonelt pakkeri, mens eieren tar seg av oppfølging av butikk og kunder. Bøndene er heltidsbønder, men driver også med mye annet spennende i tillegg til eggproduksjonen, sier Karine Rød Haraldsson, daglig leder i Vingulmark.
Hvorfor tror dere de økologiske eggene deres er så godt likt blant folk?
- Den gode historien vår – det ekte og ærlige – uten noe tull og helt uten tilsetningsstoffer. Jeg tror videre det er viktig med lokale produkter fordi forbrukeren etterspør den gode historien – det lokale og kjente.