Slik sparer småbarnsfamilien 3 timer hver uke
Det er tidlig morgen hos familien Skogesal/Nilsson på Rykkinn. Frokosten settes på bordet og matpakker smøres. Idet tobarnsmor Kristine oppdager at smørpakken begynner å nærme seg tom, drar hun opp mobilen, logger seg inn på appen «MENY handleapp» og legger familiens favorittsmør på handlelisten. Senere samme kveld får hun smørpakken, og resten av familiens ukeshandel, levert på døren.
Jeg har en lei tendens til å glemme handlelisten hjemme, og de ukene vi ikke handler på nett er vi innom butikken nesten daglig, innrømmer Kristine.
Hun estimerer at familien sparer rundt tre timer hver uke på å ukeshandle i Nettbutikken til MENY. Det er de langt fra alene om. Stadig flere velger å gjøre ukeshandelen på nett, og utvalget og kvaliteten har aldri vært bedre. Ønsket om å løse tidsklemma mellom jobb, barnehage, skole og middagstid er for mange den viktigste motivasjonen.
Mindre stress i hverdagen
Det var i januar 2017 at Kristine og samboeren Jo så seg lei av de daglige turene til butikken. Halvannet år senere er de begge enige i at ukeshandel på nett har gitt dem en mer avslappet hverdag.
- Å få middagen på bordet har blitt mindre stressende. Når vi ukeshandler på nett er jo alt planlagt, og ingrediensene til alle middagene ligger klare i kjøleskapet.
Da blir det gjerne litt hyggeligere stemning rundt middagsbordet også, forteller Kristine.
Bestemmer selv når varene skal leveres
Som småbarnsfamilie gjelder det å utnytte timene etter jobb, barnehage og skole på best mulig måte. Når familien Skogesal/Nilsson skal få varene levert, unngår de bevisst de mest hektiske tidspunktene.
- Vi får varene levert ut fra hva som passer oss. For meg er 20-tiden på kvelden et perfekt tidspunkt. Da har roen senket seg, og jeg har tid til å sette alt på plass. Men vet jeg at jeg er tidlig ferdig på jobb en dag, kan jeg få varene levert i 16-tiden.
- Det er utrolig behagelig å ha den muligheten.