Slik gjør du julebaksten sunnere

Slik gjør du julebaksten sunnere
Med få grep blir julebaksten raskt litt sunnere. Tipsene får du her.

Julebaksten kan fint gjøres litt sunnere ved å erstatte sukker og fint mel med erstatninger som er sunnere. 

Mel 

Du kan for eksempel erstatte hvetemelet i de fleste oppskrifter med hjemmelaget havremel. Kjør havregryn av typen ”lettkokt” i en blander til fint mel og sil det, så har du et litt sunnere mel som passer perfekt i julens bakverk. 

Du kan også erstatte noe av hvetemelet med fibra fullkornmel i de fleste oppskrifter. Kakene vil da bli tyngre, og ikke så luftige.

Oppskrift på sunnere marsipan med mørk sjokolade finner du her! 


Sukker 

Du kan også erstatte sukkeret i julens kaker med for eksempel sukrin eller stevia. Dette gir i de fleste oppskrifter den samme søtningen, og er et sunnere alternativ. Husk at sukrin er dobbelt så søtt som sukker. Det vil si at du må bruke halv mengde.

Når det gjelder gjærbakst, så har sukkeret en viktig egenskap for at deigen skal bli luftig. Hvis du skal bake søt gjærbakst uten sukker kan det derfor være lurt å finne egne oppskrifter som er utviklet med søtstoff fremfor å erstatte sukkeret i en tradisjonell oppskrift. Det kan også være lurt å tilsette for eksempel rosiner eller annen tørket frukt i kakene. Det tilfører ekstra sødme.

Oppskrift på sukkerfrie havreflarn finner du her! 

Smør 

Smøret i julens bakeoppskrifter kan være det vanskeligste å erstatte, fordi det er dette som gir spesielt de tørre julekakene den gode smaken og den sprø konsistensen. I noen tilfeller kan du erstatte smøret med lettmargarin eller kesam, men i de fleste tilfeller kan det være lurt å beholde smøret.