Kutter plastposen i grønnsaksavdelingen i pilotprosjekt
MENY har mål om å redusere plastforbruket med 30% innen 2025. En av måtene å komme dit på, er å erstatte plast med papir der det lar seg gjøre - i første omgang i frukt- og grøntavdelingen.
- Nå har vi et pilotprosjekt der vi har erstattet de gjennomsiktige plastposene med poser i papir. Testbutikkene er MENY Ringnes Park, MENY Løren og MENY Lillo gård (Nydalen) i Oslo, forteller Kenneth Skauge, bærekraftsjef i MENY.
I løpet av noen uker innebærer testen at også brødposene byttes fra plast til papir. På litt sikt vil MENY også erstatte plastbegrene i ferskvaredisken og salatbaren. Dette er produkter som lett ender i naturen, gjerne i forbindelse med spising i parker o.l.
- Små ruller med plastposer har vært i frukt- og grøntavdelingen så lenge vi kan huske, det blir derfor uvant med papirposer. Jeg tror likevel at de fleste kundene venner seg fort til endringen. Enten ved å gå over til papir eller bruke gjenbruksposer her også, avslutter Skauge.
Små tiltak med stor effekt
MENY Ringnes Park er en av butikkene som tester ut de nye posene. Butikksjef Jan Trygve Blekastad har gledet seg lenge til teststart.
- Dette har jeg sett fram til lenge. Det er gøy å se at slike relativt små tiltak i butikk kan ha så stor effekt på MENYs samlede plastforbruk, sier Blekastad og fortsetter:
- Så langt ser vi at mange kunder, av gammel vane, leter etter plastposene, men de fleste synes at det er helt ok og heller bruke papir.
Unngå plast i naturen
Om testen er vellykket, vil MENY rulle ut endringene til butikker over hele landet. Å bytte ut plast med papir gjøres gradvis.
- Vi ønsker å gjøre det vi kan for at plast ikke havner ute i naturen. Plast kan ta flere hundre år å bryte ned i naturen og selv om heller ikke papir forsvinner over natta, så brytes det ned veldig mye raskere, sier Kenneth Skauge, bærekraftsjef i MENY.
Sparer 100 000 kg plast
Om alle MENY-butikkene går over til fruktposer og brødposer av papir, vil det bety en reduksjon i plast på 100 000 kg i året. Skauge har stor tro på tiltakene og tror vanene raskt vil endre seg hos forbruker.
- Vi må lete aktivt etter nye løsninger for å nå målet om 30% kutt i plastforbruket vårt. Disse tiltakene er ganske synlige for kundene våre og viktige for å kutte forsøpling av plast i naturen, som er et enormt problem. Vi vil løpende supplere med flere plastreduserende tiltak, avslutter Skauge.