Om MENY
MENY skal være en motpol til lavpris. Det fordrer at vi er best på utvalg, ferskvarer, matinspirasjon og personlig service - og at vi er opptatt av kvalitet, trender og matfaglig ansatte som kan gi råd og tips. Vi mener at spiser du bedre, så lever du bedre.
MENY har over 1100 leverandører og fra 9 000 - 15 000 varer i butikk, avhengig av butikkstørrelse. Vi satser aktivt på lokalmat, og har mer enn 5000 matskatter i vårt sortiment.
I dag har vi 185 butikker, nettbutikk og snaue 10.000 ansatte, hvorav nær 1000 har fagbrev innen matfag. I MENY kaller vi de ansatte for matarbeidere.
Bærekraft
I MENY handler bærekraft om å ta vare på godene; i naturen, menneskene og matkulturen. Det innebærer at vi ikke skal sløse med ressursene, og at vi skal gjøre det enklere for kundene å handle mer bærekraftig.
Historie
Det første MENY-skiltet ble hengt opp i Porsgrunn i 1992 (MENY Flåtten). Da slo Telemarkskjeden, FK-kjeden og Norgeskjeden seg sammen for å etablere en landsdekkende kjede med fokus på ferskvarer. Men MENY-røttene går helt tilbake til 1869 da Chr. Magnus & Co startet virksomhet i Karl Johans gate, overtatt av Oluf Lorentzen i 1889 og kalt Oluf Lorentzen Colonial.
Norges første med bananer, Coca-Cola og mais
Oluf Lorentzen var først på nyheter i Christiania. Det vakte stor oppsikt da bananen lå i vinduet i Karl Johans Gade i 1905. Mange importvarer ble solgt for første gang i Oluf Lorentzen Colonial; som Coca-Cola, hermetiske tomater og mais, importoster og meksikanske varer (taco).
I 1993 fusjonerte Lorentzen og Jens Evensen A/S til Evensen og Lorentzen. I 1997 inngikk de et samarbeid om markedsføring og innkjøp med MENY-kjeden. Mange enkeltstående butikker og kjeder har siden dannet grunnlaget for det MENY vi kjenner i dag. AKA, Centra, Ultra, Drageset er kommet til, sist Helgø Matsenter i Rogaland i 2011.
Da NorgesGruppen kjøpte MENY i 2000, ble MENY-konseptet relansert.
To Jacob's-butikker
I 2015 ble Ultra, tidligere Centra Colosseum, omprofilert til Jacob's Majorstuen.
Jacob's på Holtet, grunnlagt av Kolbjørn Jacobsen i 1926, ble overtatt av NorgesGruppen i 2004.
120 MENY-butikker i Danmark
NorgesGruppen er deleier i danske Dagrofa. I 2015 reåpnet 120 tidligere Superbest- og Eurospar-butikker i Danmark som MENY.
Satsing på netthandel
I 2017 etablerte MENY nettbutikk. Varene plukkes i de fysiske MENY-butikkene og leveres hjem på døra. MENY nettbutikk når ut til 70 prosent av Norges befolkning. Høsten 2024 åpner MENY en sentralisert nettbutikk på Alna, som skal betjene kunder i stor-Oslo.
Visjon: «Vår lidenskap for mat endrer folks matvaner»
MENY har stor lidenskap for mat! Vi har store frukt- og grøntavdelinger og ferskvaredisker i alle våre butikker. Her tilbyr vi et rikt utvalg av fisk, ost, kjøtt og delikatesser. Vi jobber alltid for å tilby en kombinasjon av stort matutvalg og sesongens beste råvarer - være seg årets skrei, makrell, nypoteter eller lam.
Våre verdier:
I MENY er vi LYDHØRE. Vi forstår våre kunder, vi lytter til våre kollegaer, vi følger med, er ydmyke og alltid åpne for å lære noe nytt.
I MENY er vi REALE. Vi er ærlige, ujålete, til å stole på, rause og lette å ha med å gjøre. Vi snakker så folk forstår og vi gjør ting ordentlig.
I MENY tror vi at en SPORTY livsstil og holdning gir bedre trivsel, overskudd og helse. Vi skal være en arbeidsplass som tilrettelegger for å ta sunne valg; gjennom sunne spiserom og inspirasjon og motivasjon til fysisk aktivitet tilpasset alle, uansett nivå.
I MENY er vi HELT RÅ. Vi gjør ting 100%, vi satser, leverer, har kunnskap og gjennomføringsevne. Når vi først satser, gjør vi det av full kraft. Vi er helt rå til å drive butikker, basert på profesjonelt kjøpmannskap og fagkunnskap.
Våre kundeløfter:
Et bredt og variert utvalg: Vi mener at man spiser bedre med et varierer kosthold. Derfor finner kunden alltid et stort utvalg av både velkjente og nye matvarer hos oss.
De ferskeste og beste råvarene: Vi mener at fersk fisk, kjøtt, brød og grønnsaker hjelper kunden til å spise bedre. Derfor finner kunden alltid et rikt utvalg av de ferskeste råvarene hos oss.
Kunnskap og lidenskap som gir ekte matglede: Vi mener at vår lidenskap for mat kan hjelpe kunden til å spise bedre. Derfor skal kundene oppleve at våre ansatte gir dem god kunnskap og gode tips hver gang de handler.
Hjelp til å ta litt sunnere valg: Vi mener at de som spiser litt sunnere, lever bedre. Derfor gir vi kundene inspirasjon, råd og tips til alt de kan spise mer av.
Gode tilbud og smarte kjøp: Vi mener at gode priser gjør det lettere å spise bedre. Derfor gir vi alltid tips og tilbud som hjelper kunden til smartere handling. Hver uke har vi mer enn 500 billige varer.