Om MENY

Om MENY

MENYs lidenskap er gode matopplevelser. Vi har stort utvalg, høy kvalitet, masse ferskvarer, fristende måltidsløsninger og matarbeidere med matfaglig kompetanse. Vi gir deg den beste handleopplevelsen!

MENY skal være en motpol til lavpris. Det fordrer at vi er best på utvalg, ferskvarer, matinspirasjon og personlig service - og at vi er opptatt av kvalitet, trender og matfaglig ansatte som kan gi råd og tips. Vi mener at spiser du bedre, så lever du bedre
MENY har over 1100 leverandører og fra 9 000 - 15 000 varer i butikk, avhengig av butikkstørrelse. Vi satser aktivt på lokalmat, og har mer enn 5000 matskatter i vårt sortiment.

I dag har vi 185 butikker, nettbutikk og snaue 10.000 ansatte, hvorav nær 1000 har fagbrev innen matfag. I MENY kaller vi de ansatte for matarbeidere.

MENY-Lauget består av våre egne kokker og eksperter, som har fått i oppdrag å lete, lukte og smake seg frem til lokale matskatter. MENY-Lauget består av våre egne kokker og eksperter, som har fått i oppdrag å lete, lukte og smake seg frem til lokale matskatter.

Bærekraft

I MENY handler bærekraft om å ta vare på godene; i naturen, menneskene og matkulturen. Det innebærer at vi ikke skal sløse med ressursene, og at vi skal gjøre det enklere for kundene å handle mer bærekraftig.

Les mer om samfunnsansvar

Historie

Det første MENY-skiltet ble hengt opp i Porsgrunn i 1992 (MENY Flåtten). Da slo Telemarkskjeden, FK-kjeden og Norgeskjeden seg sammen for å etablere en landsdekkende kjede med fokus på ferskvarer. Men MENY-røttene går helt tilbake til 1869 da Chr. Magnus & Co startet virksomhet i Karl Johans gate, overtatt av Oluf Lorentzen i 1889 og kalt Oluf Lorentzen Colonial.

Norges første med bananer, Coca-Cola og mais

Oluf Lorentzen var først på nyheter i Christiania. Det vakte stor oppsikt da bananen lå i vinduet i Karl Johans Gade i 1905. Mange importvarer ble solgt for første gang i Oluf Lorentzen Colonial; som Coca-Cola, hermetiske tomater og mais, importoster og meksikanske varer (taco).

I 1993 fusjonerte Lorentzen og Jens Evensen A/S til Evensen og Lorentzen. I 1997 inngikk de et samarbeid om markedsføring og innkjøp med MENY-kjeden. Mange enkeltstående butikker og kjeder har siden dannet grunnlaget for det MENY vi kjenner i dag. AKA, Centra, Ultra, Drageset er kommet til, sist Helgø Matsenter i Rogaland i 2011.
Da NorgesGruppen kjøpte MENY i 2000, ble MENY-konseptet relansert.

To Jacob's-butikker

I 2015 ble Ultra, tidligere Centra Colosseum, omprofilert til Jacob's Majorstuen.
Jacob's på Holtet, grunnlagt av Kolbjørn Jacobsen i 1926, ble overtatt av NorgesGruppen i 2004.

120 MENY-butikker i Danmark

NorgesGruppen er deleier i danske Dagrofa. I 2015 reåpnet 120 tidligere Superbest- og Eurospar-butikker i Danmark som MENY. 

Satsing på netthandel

I 2017 etablerte MENY nettbutikk. Varene plukkes i de fysiske MENY-butikkene og leveres hjem på døra. MENY nettbutikk når ut til 70 prosent av Norges befolkning. Høsten 2024 åpner MENY en sentralisert nettbutikk på Alna, som skal betjene kunder i stor-Oslo.

(Bilde: Stein Nervik)

Visjon: «Vår lidenskap for mat endrer folks matvaner»

MENY har stor lidenskap for mat! Vi har store frukt- og grøntavdelinger og ferskvaredisker i alle våre butikker. Her tilbyr vi et rikt utvalg av fisk, ost, kjøtt og delikatesser. Vi jobber alltid for å tilby en kombinasjon av stort matutvalg og sesongens beste råvarer - være seg årets skrei, makrell, nypoteter eller lam. 

 

Kjente produkter som begynte i MENY

Kjente produkter som begynte i MENY

Å være landets største utvalgskjede betyr å gå i bresjen og utvikle nye konsepter. Men er du klar over hvor mange produkter du i dag tar som en selvfølge som begynte sin ”karriere” hos MENY?

Våre verdier:

I MENY er vi LYDHØRE. Vi forstår våre kunder, vi lytter til våre kollegaer, vi følger med, er ydmyke og alltid åpne for å lære noe nytt. 

I MENY er vi REALE. Vi er ærlige, ujålete, til å stole på, rause og lette å ha med å gjøre. Vi snakker så folk forstår og vi gjør ting ordentlig.

I MENY tror vi at en SPORTY livsstil og holdning gir bedre trivsel, overskudd og helse. Vi skal være en arbeidsplass som tilrettelegger for å ta sunne valg; gjennom sunne spiserom og inspirasjon og motivasjon til fysisk aktivitet tilpasset alle, uansett nivå.

I MENY er vi HELT RÅ. Vi gjør ting 100%, vi satser, leverer, har kunnskap og gjennomføringsevne. Når vi først satser, gjør vi det av full kraft. Vi er helt rå til å drive butikker, basert på profesjonelt kjøpmannskap og fagkunnskap.

Våre kundeløfter:

Et bredt og variert utvalg: Vi mener at man spiser bedre med et varierer kosthold. Derfor finner kunden alltid et stort utvalg av både velkjente og nye matvarer hos oss.

De ferskeste og beste råvarene: Vi mener at fersk fisk, kjøtt, brød og grønnsaker hjelper kunden til å spise bedre. Derfor finner kunden alltid et rikt utvalg av de ferskeste råvarene hos oss.

Kunnskap og lidenskap som gir ekte matglede: Vi mener at vår lidenskap for mat kan hjelpe kunden til å spise bedre. Derfor skal kundene oppleve at våre ansatte gir dem god kunnskap og gode tips hver gang de handler.

Hjelp til å ta litt sunnere valg: Vi mener at de som spiser litt sunnere, lever bedre. Derfor gir vi kundene inspirasjon, råd og tips til alt de kan spise mer av.

Gode tilbud og smarte kjøp: Vi mener at gode priser gjør det lettere å spise bedre. Derfor gir vi alltid tips og tilbud som hjelper kunden til smartere handling. Hver uke har vi mer enn 500 billige varer.