1 av 2 strever med å finne ut av hva de skal ha til middag

Oppdatert 16. november 2017
7 av 10 spiser alle middager sammen i hverdagen. Halvparten er samtidig misfornøyde med egne menyvariasjoner og like mange skulle ønske de spiste sammen oftere, viser undersøkelse. Tall viser også at nær halvparten synes det er vanskelig å finne ut av hva de skal ha til middag.

Tross hektiske liv, særlig blant barnefamilier i tidklemma, står varm middag sterkt blant nordmenn. 7 av 10 husstander spiser alle middagene sammen i hverdagen mellom kl. 16.00 – 18.00 og like mange gleder seg til måltidet, viser en ny befolkningsundersøkelse på norske middagsvaner gjennomført av Kantar TNS for MENY.

Middagen står altså sterkt, men funn fra undersøkelsen viser også at den er under press. Halvparten skulle ønske at husstanden spiste oftere sammen, og like mange tror vi spiser sjeldnere sammen i fremtiden. Halvparten av oss er dessuten misfornøyde med egne menyvariasjoner.

Hodepine rundt middag, særlig for unge
Middagsplanleggingen er for mange en hodepine, særlig for de unge. En fersk undersøkelse fra IPOS viser at 47 prosent synes det er vanskelig å finne ut av hva de skal ha til middag. Av de mellom 18 – 29 år synes hele 65 prosent at det er vanskelig, mens tallet er 58 prosent for de mellom 30-39 år. Og hele 72 prosent vet ikke hva de skal ha til middag de nærmeste 5-6 dagene.

For å møte middagsutfordringene, ominnreder MENY nå alle sine butikker for å gi plass til en egen middagssone. Her skal behovet for raske og ferske hverdagsretter dekkes, men også behovet for økt variasjon. At vi er lite flinke til å variere, er et faktum. Vi lager omtrent ti ulike middagsretter i året. Årsaken er både tidsklemma, vaner, trygghet og mangel på planlegging.
 - Vi ønske å løse middagsutfordringene til folk. Med våre nye løsninger slipper kundene å finne ut hva de skal ha, ei heller bekymre seg for om de rekker å lage den eller om kvaliteten er god nok. Alt dette har vi løst for dem. Vi håper vi letter på folks dårlige samvittighet rundt middag, sier Espen Lie, kokk og leder av MENY-Lauget.

Han forteller at MENY nå følger trenden fra resten av Europa og USA hvor det er stort utvalg i dagligvare av raske, sunne og smakfulle ferdige middager som likevel bærer preg av å være hjemmelagde.

Det er lov å jukse litt
Hos MENY kan du velge hvor stor grad av hjelp du vil ha. De travleste velger en middagsrett fra varmeskapet, tilsvarende take away. Alternativ går for en ferdig rett som varmes opp hjemme. For dem som vil lage middagen selv, foreslår MENY ukentlig to nye retter (fisk/kjøtt) som tilberedes på under 20 minutter med utgangspunkt i ferdige delkomponenter – alt i en kjøledisk.

Lie forteller at MENY-kokkene har tatt hensyn til smak, sunnhet og pris i utvikling av rettene. De må bære preg av å være ferske og ha tydelig smak, noe han har savnet i en del av de tradisjonelle ferdigrettene.

- Vi nordmenn er villige til å ta snarveier i middagslagingen, så lenge løsningene er basert på rene og gode råvarer. I tillegg må vi oppleve at løsningene er skikkelige, ferske og laget på samme måte som vi ville gjort selv og med ingrediensene vi har i eget kjøkken, sier Lie.

For mer informasjon, kontakt
Espen Lie, kokk og leder av MENY-Lauget, tlf. 916 64 727, espen.lie@meny.no
Nina Horn Hynne, kommunikasjonsrådgiver i MENY, tlf. 934 44 213, nina.hynne@meny.no

------------------------------------------------------------------------------------------

STATISTIKK PÅ MIDDAG

10 middagsretter i året

Vi lager omtrent ti ulike middagsretter i året, ifølge dagligvareekspert Jan Hillesland. Årsaken er både tidsklemma, vaner, trygghet og mangel på planlegging. (Matnyttig 2017)

Halvparten synes det er vanskelig å finne ut hva de skal ha til middag
47% på landsbasis synes det er vanskelig å finne ut hva de skal ha til middag – de yngste og kvinner strever mest. 18-29 år: 65% synes det er vanskelig/30-39 år = 58% synes det er vanskelig
41% menn og 52% kvinner synes det er vanskelig.
28% vet hva de skal ha til middag de nærmeste 5-6 dagene (IPOS, okt. 2017)

Pizza på topp
Pizza er den mest spiste enkeltretten blant nordmenn, etterfulgt av taco, hamburger, kylling, laks, brødmat/brødskiver, fiskekaker, lasagne og pølser, viser en kartlegging av middagsvaner blant 1400 personer gjennom en hel uke. (Middagsdagboken fra 2017, IPSOS MMI).

FUNN FRA UNDERSØKELSE PÅ MIDDAGSVANER

Gjennomført sommeren 2017 av Kantar TNS på oppdrag fra MENY

Middagen står sterkt

• 7 av 10 spiser alle middagsmåltidene sammen med husstanden i hverdagen
  • Drøye 6 av 10 spiser alle middagsmåltidene sammen med husstanden i helgen
  • Omtrent 7 av 10 spiser middag mellom kl. 16.00 – 18.00 på hverdager
  • 7 av 10 gleder seg til å spise middag i hverdagen
  • Over halvparten synes middagsmåltidet er dagens høydepunkt
  • Nesten 6 av 10 er villige til å ofre egne fritidsaktiviteter for å spise middag sammen med husstanden
  • 8 av 10 bruker 30 minutter eller mer på å lage middag

Tendenser til at middagen er under press

• Halvparten skulle ønske at husstanden spiste oftere sammen i hverdagen.
    1 av 3 med barn i alderen 6-18 år skulle ønske husstanden spise middag sammen oftere i hverdagen
  • Halvparten tror at norske husstander vil spise sjeldnere sammen i fremtiden
  • 64% mener det er et samfunnsproblem at norske husstander spiser sjeldnere sammen enn før
  • 1 av 2 barnefamilier mener det er en sammenheng mellom hvor ofte husstanden spiser sammen og hvor godt de kommuniserer