MENYs personvernerklæring

Publisert 10. oktober 2019
Handler du hos MENY i fysisk butikk eller i vår nettbutikk, tar kontakt med oss eller besøker våre nettsider kan vi behandle opplysninger om deg. Vi vil behandle slike opplysninger i tråd med personvernlovgivning og andre relevante lover, som for eksempel bokføringsloven. I personvernerklæringen finner du informasjon om hvilke personopplysninger som samles inn, hvorfor disse samles inn, hva de brukes til, hvilket rettslig grunnlag som foreligger og hvilke rettigheter du har som registrert hos oss.

Om MENY AS 

Etter personvernlovgivningen er MENY AS behandlingsansvarlig for tjenester beskrevet her.  MENY AS er et heleid selskap i NorgesGruppen med adresse MENY AS, Postboks 330 Skøyen, 0213 Oslo, og organisasjonsnummer 977066727. Kontaktopplysninger: Tlf. 21 61 20 00, e-post: nettside@meny.no.  

MENY er Trumf-partner 

Som Trumf-medlem sparer du Trumf-bonus når du handler i våre fysiske butikker og i nettbutikken.  For dette må Trumf og MENY utveksle opplysninger. For markedsføring og kommunikasjon fra MENY har MENY og Trumf felles behandlingsansvar.  Les mer i avsnitt 1 under.

Handel i fysisk butikk 

Når du handler i fysisk butikk og betaler med kort, må vi behandle dine kortopplysninger for å gjennomføre avtalen om kjøp. Er du Trumf-medlem behandler vi opplysninger om ditt medlemskap. Les mer i avsnitt 2 under.

Privat kjøp i MENY Nettbutikk

MENY Nettbutikk er et tilbud til privatpersoner som ønsker å handle dagligvarer på nett. Du kan handle som Trumf-medlem eller som gjest. Les mer i avsnitt 3 under.

Netthandel for bedrift 

Meny Netthandel for bedrift er et tilbud til privatpersoner som ofte handler dagligvarer på vegne av en bedrift eller organisasjon. Les mer i avsnitt 4 under.

MENY-appen 

Laster du ned MENY sin app kan du handle i MENY Nettbutikk og bygge handlelister, på samme måte som på meny.no. Les mer i avsnitt 5 under.

Digitale reklamasjoner på kjøp hos MENY

MENY tilbyr deg som er Trumf-medlem muligheten til å reklamere digitalt via kjøpshistorikken/Mine kvitteringer på meny.no eller i MENY- appen, og få utbetalt kompensasjonen i Trumf-bonus. Les mer om dette i avsnitt 6 under.

Google Assistant – MENY-assistenten 

MENY tilbyr deg som er Trumf-medlem en talestyrt personlig assistent (MENY-assistenten) ved hjelp av Google Assistant. Formålet er å legge til rette for å bygge en handleliste gjennom taleinstrukser. Det er den samme handlelisten som du har tilgang til på meny.no og i MENY Handleapp. Les mer i avsnitt 7 under.

Nettsidene www.meny.no 

På meny.no får du informasjon, tilgang til våre nettbutikk-tjenester og til skjema for å registrere henvendelser. Du kan logge inn med Trumf. Les mer i avsnitt 8 under.

Sosiale medier – Facebook og Instagram 

MENY er aktiv på sosiale medier. Les mer i avsnitt 9 under.

Hvem utleverer MENY personopplysninger til  

MENY kan levere personopplysninger til andre behandlingsansvarlige dersom lovgrunnlag er til stede. Les mer i avsnitt 10 under.

Hvem behandler personopplysninger på vegne av MENY 

Vi bruker databehandlere som behandler personopplysninger på våre vegne. Behandlingen er regulert i databehandleravtaler. Les mer i avsnitt 11 under.

Dine rettigheter 

Du har rettigheter til dine personopplysninger etter personvernlovgivningen Les mer i avsnitt 12 under.

Klager

Du kan klage over behandling av personopplysninger til MENY. Du kan også klage til Trumf dersom det gjelder Trumf-medlemskapet.  Les mer i avsnitt 13 under.

Endringer

Endringer i behandlinger vil beskrives i personvernerklæringen, tilgjengelig på meny.no og gjennom MENY Handleapp.

1. MENY er Trumf-partner

Les mer om dine fordeler hos MENY fordi MENY er Trumf-partner.

For å oppfylle avtalen om Trumf-bonus må Trumf utlevere en identifikator unikt for ditt medlemskap til MENY slik at du kan gjenkjennes som medlem, og MENY må på sin side utlevere opplysninger om kjøpet til Trumf. MENY og Trumf har hver for seg selvstendig behandlingsansvar for utleverte opplysninger. Les gjerne mer om Trumfs vilkår og personvernerklæring her.

For markedsføring i nyhetsbrev fra MENY, på MENYs nettsider og i MENY-appen har Trumf og MENY felles behandlingsansvar. MENY har ikke innsyn i opplysninger om det enkelte medlem, men bestemmer markedsføringens innhold, tidspunkt og kriterier, mens Trumf har ansvar for selve opplysningene og for at behandlingsgrunnlaget er i orden. Merk: 

  • Du mottar nyhetsbrev på e-post og/eller SMS fra MENY dersom du har aktivert MENY MER. Behandlingsgrunnlaget for disse utsendelsene er vår berettigede interesse i å gi deg mest mulig ut av din aktivering av MENY MER. Du kan alltid reservere deg mot denne type kommunikasjon på meny.no, i MENY-appen eller trumf.no.
  • Har du samtykket til kommunikasjon fra oss gjennom andre medier som Facebook, Instagram, vg.no kan din e-postadresse bli sammenstilt mot kundelister i disse medier for å identifisere deg og gi deg relevante annonser, bonuskampanjer og informasjon. Eksempler på andre medier er nettaviser som VG/Aftenposten/Dagbladet/lokalaviser, Google eller Facebook. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke på trumf.no eller meny.no.
  • På meny.no kan du logge inn med Trumf. For å beskytte dine opplysninger benyttes totrinns pålogg. Har du logget inn, viser Trumf deg bonussaldo, profil- og MENY-relaterte opplysninger gjennom tekniske grensesnitt. MENY kan tilpasse nettsidens øvrige innhold i samsvar med dine Trumf-innstillinger. 
  • Har du lastet ned MENY-appen kan du logge inn med Trumf dersom du også har aktivert MENY Mer. Også her kan MENY tilpasse innhold i samsvar med dine Trumf-innstillinger. 

 

2. Handel i fysisk butikk

Vi bruker betalingsløsninger som møter gjeldende sikkerhetskrav (PCI-DSS-sertifisering). Butikken ser ikke dine kortopplysninger, annet enn når manuelle kortbetalingsløsninger unntaksvis må benyttes. Det kan skje når betalingsløsningene ikke fungerer.

Vi kontrollerer om kortet du bruker er knyttet til et Trumf-medlemskap for å kunne oppfylle medlemsavtale om Trumf-bonus. Er du medlem så utleverer Trumf en unik medlemsidentifikator sammen med informasjon om relevante fordeler ved medlemskapet. Trumf medlemsidentifikator lagres på kjøpstransaksjonen, som MENY utleverer til Trumf slik at du får din Trumf-bonus.

MENY lagrer kjøpstransaksjoner i fem år slik bokføringsloven krever.

Fra tid til annen kan vi ha konkurranser/premiering i butikken, for eksempel ved at du noterer navn og telefonnummer på kvittering. Opplysningene vil bare bli brukt til å trekke en vinner, og blir makulert etter at konkurransen er over. Navn på vinner vil bli lagret for dokumentasjon.

For at du skal kunne handle aldersbestemte varer, som alkohol og tobakk, i våre selvbetjeningskasser, bruker vi en løsning for kontroll av alder basert på fingeravtrykk. Vi lagrer et unikt token, men ikke selve fingeravtrykket, og det er ikke mulig å gjenskape fingeravtrykket fra lagret informasjon. Løsningen har vært behandlet både i Datatilsynet og i Personvernnemnda, og er blitt definert til å ikke være behandling av personopplysninger. Du kan lese om selve løsningen, og Personvernnemndas vurdering her: https://personvernnemnda.no/pvn-2011-11

MENYs lokaler er kameraovervåket. Dette gjøres for å forebygge, oppklare og avdekke straffbare handlinger. Behandlingsgrunnlaget er berettiget interesse. Kameraopptakene lagres i inntil 90 eller 60 dager avhengig av plassering. Innsyn og sletting av opptakene behandles i tråd med personopplysningsloven og interne rutiner.

3. Privat kjøp i MENY Nettbutikk

a. Formålet med behandlingen av personopplysninger

MENY Nettbutikk er tilgjengelig via meny.no eller MENY-appen. For å ta imot ordre og levere varer må MENY behandle opplysninger om deg. MENY behandler personopplysninger også for å møte lovpålagte krav.

MENY kan bruke innsamlede opplysninger i analyse, ut fra en berettiget interesse i å forstå kundebehov, optimalisere butikkdrift, bedre brukeropplevelsen, og å hindre misbruk og feil.

b. Hvilke opplysninger samles inn

Når du handler som Trumf-medlem, behandler vi allerede registrert informasjon om deg; ditt navn, adresse, e-postadresse og mobiltelefonnummer. Dersom du ikke er Trumf-medlem, er dette opplysninger du må oppgi ved bestilling. Disse opplysningene blir knyttet til ordren i MENY Nettbutikk. I tillegg lagres det ved hver ordre utleveringstidspunkt, leveringsmetode og beløp.

Den endelige kvitteringen lagres også.

Ved hjemleveranse eller utlevering av varer i butikk lagres mottakers signatur. Har du aldersbestemte varer i bestillingen, lagres utført kontroll. For alkohol lagres alder på mottaker, og mottakers ID og signatur lagres som bekreftelse på at utlevering har foregått i henhold til regelverk.

Opplysninger i forbindelse med betaling i nettbutikken:
Er du Trumf-medlem kan du lagre informasjon om betalingskort for en raskere handel. Dette innebærer at kortnummer og utløpsdato, samt Trumf medlemsid og en Aera kunde-ID blir lagret hos vår betalingsleverandør Aera. MENY Nettbutikk bruker Trumf medlemsID som identifikator når en kunde skal benytte seg av et lagret betalingskort. Aera tilfredsstiller strenge sikkerhetskrav og er PCI DSS-sertifisert. Du som kunde kan selv slette eventuelle lagrede kort.

Dersom du velger å betale med faktura, vil adresse, epostadresse, for- og etternavn, mobilnummer, IPadresse og bestilte varer bli oversendt til vår fakturaleverandør Walley. Dette for å opprette og sende ut faktura til kunde.

c. Hvordan bruker MENY AS dine opplysninger

Vi behandler dine opplysninger for å gjennomføre en avtale om kjøp, betaling og levering. Når ordren legges, behandles kortopplysninger for å verifisere betalingen. Det gjøres en reservasjon av beregnet beløp på ditt kort. Når varene er plukket og vektvarer beregnet, belastes kortet med faktisk beløp.

Er du innlogget Trumf-medlem vises dine kontaktopplysninger, bonuspoeng, ofte kjøpte varer, ordrer lagt i nettbutikken inntil 12 måneder tilbake, dine kuponger, og eventuelt framtidige kjøp dersom du har lagt inn slike. Har du som Trumf-medlem sagt ja til tilpassede tjenester (profilering) vil vi kunne tilpasse handleopplevelsen til deg.  

Oppdager vi at varer må trekkes tilbake for eksempel av hensyn til helse og sikkerhet, kan det bli nødvendig for oss å kontakte deg. Da bruker vi dine kontaktopplysninger kombinert med opplysninger om kjøp. I alvorlige tilfeller vil vi kunne være forpliktet etter lov til å gjøre dette. I mindre alvorlige tilfeller er det i vår interesse å gi slik informasjon for å gi god kundeservice.

d. Lagring

Vi lagrer opplysninger for å kunne levere i henhold til avtale. Kvitteringer lagres i fem år i tråd med krav fra bokføringsloven. Dine ordrer (bestillinger) lagres i tre år for analyseformål. Deretter anonymiseres opplysningene, for videre bruk i analyse.

Dersom du ber om å få dine opplysninger slettet fra MENY Nettbutikk, må vi likevel beholde kjøpstransaksjoner i henhold til bokføringslovens krav.

e. Utleveringer  

MENY er Trumf-partner. Når du logger inn med Trumf, så utleverer Trumf kontaktopplysninger, ofte kjøpte varer og eventuelle fordeler til MENY for å forenkle registreringen og brukeropplevelsen.  For at du skal spare Trumf-bonus på ditt kjøp utleveres kjøpstransaksjonen fra MENY til Trumf.  Utleveringene er regulert i avtale, og partene har hver for seg behandlingsansvar for mottatte opplysninger.

f. Bestillingsvarer

Som kunde kan du bestille varer som ikke finnes i butikkens sortiment. For å kunne levere disse varene vil din bestilling utleveres til leverandør.

MENY kan være rettslig forpliktet til å utlevere dine personopplysninger til offentlige myndigheter. MENY gir ikke personopplysninger til andre, med mindre det foreligger et rettslig grunnlag for dette.

4. Netthandel for bedrift

a. Formålet med behandlingen av personopplysninger.

MENY Nettbutikk er tilgjengelig via meny.no og MENY-appen for privatpersoner som handler på vegne av en bedrift. For å ta imot ordre og levere varer må MENY behandle opplysninger om deg. MENY behandler personopplysninger også for å møte lovpålagte krav.

Vi kan sende deg nyhetsbrev og markedsføring, forutsatt at du har samtykket til det. Kommunikasjon og tilbud kan tilpasses deg. Enkel tilpasning gjør vi ut fra vår berettigede interesse om å være relevante for deg. Det kan være tilbud om produkter du har kjøpt før, eller informasjon relevant for der du bor. Mer avansert tilpasning forutsetter ditt samtykke. Et eksempel er markedsføring av produkter du ikke har kjøpt før, fordi din kjøpshistorikk kan indikere at disse er interessante for deg.

Vi behandler også personopplysninger for å møte lovkrav, som bokføringslovens krav til lagring av kjøpstransaksjoner i fem år. Avidentifiserte personopplysninger kan bli brukt for analyseformål, for å optimalisere butikkdrift og bedre brukeropplevelsen.

Melding til bedrifter om tilbaketrekking av produkter kjøpt i butikk eller på nett
For å sende melding om produkter som skal trekkes tilbake, må vi benytte opplysningene om bedriftens kontaktperson. For tilbaketrekkingen har NorgesGruppen ASA og MENY AS felles behandlingsansvar. NorgesGruppen ASA har ansvar for forarbeidet og å sende ut meldinger til kontaktpersonene i berørte bedrifter. MENY AS har ansvar for å gjøre tilgjengelig opplysninger om kjøp og bedriftskontakt, og er avsender av meldingene. Har du spørsmål om personvern ved ordningen, kan du kontakte personvern@norgesgruppen.no / nettside@meny.no

b. Hvilke opplysninger samles inn

Når du oppretter en brukerkonto, registrerer du egne personopplysninger: navn, fødselsdato, e-post, og mobiltelefon. I tillegg registreres leveringsadresse, bedriftens organisasjonsnummer og avdeling (valgfritt). Ved hjelp av organisasjonsnummeret hentes firmanavn, og adresse fra Brønnøysundregisteret. Har du NorgesGruppens bedriftskort kan du oppgi kortnummeret, og da vil bedriftens organisasjonsnummer, navn og kontaktopplysninger bli hentet fra bedriftskortkunderegisteret.

Opplysningene er nødvendige for å gjennomføre avtale om kjøp. Du kan ikke endre organisasjons-nummer når dette er fylt inn. Annen automatisk innlest informasjon om bedriften kan redigeres.

Når du legger inn en ordre, lagres kjøpet ditt med navn, leveringsadresse, utleveringstidspunkt og metode for levering. Det gjøres en reservasjon av beregnet beløp på ditt kort. Når varene er plukket og vektvarer beregnet, belastes kortet ditt med faktisk beløp.

Ved valg av faktura som betalingsmiddel, vil organisasjonsnummer, selskapsnavn, adresse, epostadresse, for- og etternavn, referanse på faktura, mobilnummer, IPadresse og bestilte varer bli oversendt til vår fakturaleverandør Walley. Dette for å opprette og sende ut faktura til kunde.

Ved levering på døren eller utlevering av varer i butikk lagres mottakers signatur. Har du aldersbestemte varer i bestillingen, lagres utført kontroll. For alkohol lagres alder på mottaker, og mottakers ID og signatur lagres som bekreftelse på at utlevering har foregått i henhold til regelverk.

c. Hvordan bruker MENY personopplysningene

Vi behandler personopplysningene for å gjennomføre en avtale om kjøp, betaling og levering. Ved kjøp med kort behandles kortopplysninger for å kunne verifisere betalingen. Dine samtykker, tidligere kjøp og planlagte ordre lagres for å kunne administrere kundeforholdet.

Har du samtykket til markedsføring kan vi sende deg nyhetsbrev på e-post/SMS. Har du samtykket til profilering brukes din kjøpshistorikk og handlekurv for tilpasset kommunikasjon, for eksempel gjennom produktforslag underveis i handelen eller som markedsføring av tilbud og tilpasning av tjenesten generelt.

d. Lagring

Kjøpstransaksjoner lagres i fem år i tråd med krav fra bokføringsloven. Forøvrig lagres opplysninger for å kunne levere tjenesten. Når formålet ikke lenger er tilstede slettes opplysningene. Ber du om å få slettet en brukerkonto, må vi likevel beholde kjøpshistorikk i henhold til bokføringslovens krav.

e. Utlevering

Når du bruker ditt pålogg (brukernavn og passord) for å handle på andre nettbutikker for bedrift i NorgesGruppen, utleveres kontaktopplysninger mellom nettbutikkene. Kjøpshistorikk utleveres ikke. Partene har selvstendig behandlingsansvar for utleverte opplysninger.

 

5. MENY-appen

For kommunikasjonen til Trumf-medlemmer har Trumf og MENY felles behandlingsansvar: Trumf har ansvar for personopplysninger og behandlingsgrunnlag mens MENY har ansvar for innholdet.

Du kan logge inn med Trumf i MENY-appen. Da er du innlogget i ett år så framt du ikke aktivt logger ut. Er du innlogget, viser Trumf, gjennom tekniske grensesnitt, relevante medlemsopplysninger som for eksempel bonussaldo, kuponger og kontaktopplysninger.

Som innlogget bruker at MENY-appen og meny.no får du muligheten til å opprette, endre og slette dine egne handlelister. For at vi skal kunne presentere dine lister for deg, må vi lagre disse sammen med en identfikator som knytter deg til handlelistene. Vi gir deg mulighet til å markere oppskrifter som favoritt-oppskrifter, og vi lagrer hvilke oppskrifter du har kjøpt via nettbutikken. Av samme årsak som for handlelister, trenger vi å lagre hvilke oppskrifter du har markert som favoritter og/eller kjøpt, sammen med en identifikator om deg. Hensikten er å skape en bedre opplevelse når du bruker meny.no og vår handleapp.

Du kan samtykke til push-varsler. Da opprettes en nøkkel som kan identifisere din app, og slik at vi kan logge din bruk av push-varsler. Varslene får du bare når du er innlogget. Varslene og bruk av push-statistikk tilpasses de valgene du har gjort for ditt Trumf-medlemskap. Du kan når som helst trekke ditt samtykke i appens innstillinger. Sier du nei til push-varsler i telefonens innstillinger, overstyrer dette innstillingene i appen, og du vil ikke få push-varsler gjennom MENY-appen. Les mer om personvern i forbindelse med varslinger i MENY-appen, og hvordan du kan trekke ditt samtykke til varsler her.

6. Digitale reklamasjoner på kjøp hos MENY

MENY tilbyr deg som er Trumf-medlem muligheten til å reklamere digitalt via kjøpshistorikken/Mine kvitteringer på meny.no eller i MENY-appen, og få utbetalt kompensasjonen i Trumf-bonus. Dette gjelder kjøp gjort i MENY netthandel eller i MENY sine butikker. Dersom du reklamerer via kundeservice, kan de også benytte seg av løsningen og utbetale kompensasjonen som Trumf-bonus. Du kan følge status på reklamasjonen i kjøpshistorikken og i informasjon som sendes deg på epost. Informasjon om vare, butikk, årsak til reklamasjon, beløp, kjøpstidspunkt og status på reklamasjonen lagres på din Trumf-profil. 

Reklamasjoner som ikke tilfredsstiller kravene til kompensasjon slettes etter 12 mnd. Reklamasjoner som får godkjent en kompensasjon oppbevares i 5 år i henhold til bokføringsloven. For reklamasjoner har MENY og Trumf et felles behandlingsansvar. Muligheten til digital reklamasjon tilbyr vi ut fra vår berettigede interesse i å forenkle reklamasjonen for medlemmer og effektivisere kundebehandlingen. MENY vil også kunne kontakte de som ofte benytter seg av reklamasjonsmuligheten, som ledd i vår berettigede interesse i å utføre forbedringsarbeid.

7. Google Assistant – MENY-assistenten

For å kunne bruke den talestyrte MENY-assistenten må du ha en Google-konto. For personopplysningene knyttet til denne kontoen er Google behandlingsansvarlig, og dine taleinstrukser til MENY-assistenten lagres i tråd med innstillinger i din Google-konto. På Google sine personvernsider kan du lese mer om hvordan du kan tilpasse lagring av taleopptak fra Google Assistant.

Du må logge inn med Trumf for å aktivere den talestyrte MENY-assistenten. Når du logger inn deler Trumf en nøkkel med Google slik at du ikke behøver å logge inn hver gang du skal bruke MENY-assistenten. Ditt pålogg er gyldig i 365 dager. Du kan når som helst bryte knytningen mellom Google og ditt Trumf pålogg, se beskrivelse for bruk av MENY-assistenten.

Merk at Google IKKE får tilgang til dine Trumf-medlemsopplysninger eller kjøpsopplysninger.  Google har heller ikke innsyn i selve handlelisten, men vil lagre det som blir lest opp og dine taleinstrukser.  

8. Nettsidene www.meny.no

Som Trumf-partner kan MENY tilpasse nettsidene til deg som er innlogget i samsvar med dine Trumf-innstillinger. Formålet er å gi deg en bedre brukeropplevelse og forståelse av de fordeler MENY kan gi deg som Trumf-partner. For innloggede kunder viser vi Trumf bonussaldo, profil- og MENY-relaterte opplysninger ved hjelp av tekniske grensesnitt. Du forblir innlogget i 365 dager dersom du ikke aktivt logger ut. Du har tilgang til din Trumf-konto, men skal du endre kontoinnstillinger i Trumf kreves som hovedregel nytt pålogg hvis det har gått mer enn 24 timer siden du logget inn.

Som innlogget bruker av MENY Handleapp og meny.no får du muligheten til å opprette, endre og slette dine egne handlelister. For at vi skal kunne presentere dine lister for deg, må vi lagre disse sammen med en identfikator som knytter deg til handlelistene. I tillegg gir vi deg mulighet til å markere oppskrifter som favoritt-oppskrifter. Av samme årsak som for handlelister, trenger vi å lagre hvilke oppskrifter du har markert som favoritter, sammen med en identifikator om deg. Hensikten er å skape en bedre opplevelse når du bruker meny.no og vår handleapp.

Som innlogget bruker på meny.no får du også tilgang til en middagsforslagstjeneste. Basert på input du som kunde gir oss om feks hvor mange du skal lage mat til, hva du liker og ikke liker, samt din personlige kjøpshistorikk, vil vi foreslå oppskrifter som er relevant for deg. For å kunne tilby relevante oppskrifter lagrer vi inputen du gir, sammen med en identifikator som knytter deg til disse preferansene. Formålet med denne tjenesten er å gi deg relevante middagsforslag.

Sender du inn en henvendelse til oss behandler vi kontaktopplysninger, de opplysninger du oppgir og opplysninger nødvendig for å gi deg svar. Normalt slettes henvendelser etter 18 måneder.  

Logger fra nettsideaktivitet lagres for å avdekke feilsituasjoner og misbruk, slik at vi kan identifisere årsaker og gjøre forbedringer. Det er i vår og din interesse at nettsidene fungerer tilfredsstillende og at sikkerheten ivaretas.

MENY benytter Piwik og Hotjar for analyse og statistikk fra nettsideaktivitet. Verktøyene leser bla. besøkendes IP-adresser, men adressene anonymiseres før lagring og bruk i rapporter til MENY. Behandlingen er begrunnet i MENYs interesse i å ha velfungerende nettsider.

Vi bruker informasjonskapsler på våre nettsider. Les mer om dette i avsnittet "Informasjonskapsler (cookies)".

9. Sosiale medier – Facebook, Instagram, PostOffice, TikTok og LinkedIn

MENY er til stede på sosiale medier, med selskapsside på Facebook og Instagram (eid av Meta), og bedriftsprofil på TikTok og LinkedIn.. MENY bruker tilstedeværelsen for å publisere generell informasjon, og i forbindelse med kampanjer og konkurranser. For behandlingen av personopplysninger som oppstår når du besøker siden eller profilen har vi og plattformleverandøren et felles behandlingsansvar. Behandlingen er begrenset til opplysninger om at du besøker siden, hvordan du reagerer på innlegg og eventuelle kommentarer du gir. Vi annonserer til målgrupper basert på opplysninger som brukeren selv har gitt til mediet, i tillegg til brukerens språk og lokasjon. Vi annonserer ikke etter kriterier eller med persondata vi mener burde kreve ditt samtykke til det sosiale mediet. Dersom du har gitt samtykke til oss, kan vi målrette annonser til deg ved å sammenstille din e-postadresse med tilsvarende identifikator hos det aktuelle mediet. Også for annonsering har vi og det aktuelle sosiale mediet felles behandlingsansvar.

Ansvarsdelingen er beskrevet her: 
• Felles behandlingsansvar med Meta for sideinnsikt for Facebook og Instagram
• Felles behandlingsansvar med TikTok, se lenke her
• Dine vilkår for å bruke TikTok finner du her. Der er også lenke til personvernerklæring og det er beskrevet hvordan du kan ivareta dine rettigheter.
• Dine vilkår for Meta-tjenestene finner du her. Der er også lenke til personvernerklæring og det er beskrevet hvordan du kan ivareta dine rettigheter.

De sosiale mediene gir oss anonymisert statistikk om brukeraktivitet på vår side/profil/annonse. Dersom ditt innlegg framstår som en kundehenvendelse, forsøker vi å gi deg tilbakemelding. Vi legger fra tid til annen ut konkurranser på siden hvor en vinner skal kåres, og da må vi også behandle personopplysninger om deg. Vi bruker ikke opplysninger fra dine innlegg til andre formål enn å svare, kåre en vinner eller annen behandling som framgår av aktiviteten på siden. Vær oppmerksom på at du som bruker må forholde deg til den sosiale plattformens brukervilkår og behandling av personopplysninger. Vi oppfordrer deg til å lese vilkår og personvernerklæring nøye. Vi har alene ansvar for å ha behandlingsgrunnlag for personopplysningene i innlegg vi legger ut, for eksempel for et bilde eller et opptak av en eller flere personer.  

Sender du oss en melding via Facebook Messenger som inneholder personopplysninger, vil disse bli lagret i din Messenger-historikk og i MENY sin Messenger-historikk. 

MENY har også en Instagramprofil som brukes til markedsføring. Vi behandler ingen persondata ved bruk av denne profilen, annet enn dersom du som bruker sender MENY en direktemelding. Oppgir du der personlige opplysninger, blir dette liggende i chatfunksjonen i Instagram, både på din konto, og MENYs konto.

Butikkene våre benytter seg av Post Office i markedsføringen på sosiale medier. Her behandles ingen persondata, men generiske e-postadresser for ansatte (butikksjef@meny.no) for å administrere tjenesten. 

MENY har en bedriftsprofil på TikTok. Vi behandler ingen persondata ved bruk av denne profilen, annet enn dersom du som bruker sender MENY en direktemelding. Oppgir du der personlige opplysninger, blir dette liggende i chatfunksjonen på TikTok, både på din konto, og MENYs konto. Vi oppfordrer til å lese TikTok sin personvernerklæring.  

10. Hvem utleverer MENY personopplysninger til  

MENY utleverer kjøpsopplysninger til Trumf for at Trumf-medlemmer skal få Trumf-bonus.

Har du opprettet konto for å handle som privatperson på vegne av bedrift, så kan du bruke pålogget også for andre Nettbutikk for bedrift-tjenester i NorgesGruppen. Da utleverer MENY kontaktopplysningene til den nye nettbutikken, for at du skal slippe å registrere disse på nytt

MENY kan utlevere personopplysninger til offentlige myndigheter og eventuelt andre dersom behandlingsgrunnlag foreligger. Det kan for eksempel være etter begjæring fra politiet.

11. Hvem behandler personopplysninger på vegne av MENY

MENY bruker følgende databehandlere:

  • NorgesGruppen Data, for drift av MENY-appen, nettsider og underliggende datasystemer. NorgesGruppen Data har databehandlere i India og USA, mens selve dataene er lagret i Norge. For å sikre et tilstrekkelig beskyttelsesnivå brukes standard personvernbestemmelser vedtatt av EU-kommisjonen
  • Trumf AS, for analyse, e-postutsending mm
  • Nets og Aera, for betalingstjenester 
  • ZoopIT, for IT brukt for utlevering av varer bestilt gjennom nettbutikk
  • Urbantz, for utlevering av varer bestilt gjennom nettbutikk
  • Ulike transportører, for å levere nettbestillinger avhengig av hvor du bor
  • Questback, for utsendelse av spørreundersøkelser 
  • Piwik for analyse av trafikk på meny.no og i MENY-appen
  • Hotjar, for analyse av bruksmønster på meny.no og i MENY-appen
  • Playable, for konkurranser som MENY Julelotteri o.l.

12. Dine rettigheter

Du har rett til å kreve innsyn, korrigering av uriktige personopplysninger eller sletting av personopplysninger vi behandler om deg. Du har rett til å kreve begrensning i behandlingen og kan på visse vilkår kreve dine personopplysninger overført til deg selv eller annen behandlingsansvarlig (dataportabilitet).

Du kan til enhver tid trekke tilbake dine samtykker. En tilbaketrekking av samtykke påvirker ikke lovligheten av en behandling som var basert på samtykke før samtykket ble trukket tilbake.

Ønsker du å benytte deg av dine rettigheter overfor MENY kan du kontakte kundeservice på nettside@meny.no. Hvis henvendelsen gjelder Trumf-medlemskapet, kontakt kundeservice@trumf.no. Vi besvarer din henvendelse så fort som mulig, og senest innen 30 dager.

Du kan lese mer om innholdet i rettighetene på Datatilsynets nettside.

13. Klager

Dersom du mener at MENYs behandling av personopplysninger er i strid med personvernlovgivningen, kan du bruke kontaktskjemaet på www.MENY.no – merk henvendelsen med Personvern.   

Er du Trumf-medlem kan du også klage til Trumfs personvernombud på personvernombud@trumf.no.

Klage kan også rettes til Datatilsynet. Du finner kontaktinformasjon til Datatilsynet her.