MENY tar markedsandeler

MENY tar markedsandeler

Oppdatert 19. mars 2025
MENY har 0,2 prosent vekst i markedsandel i år. Dermed har kjeden utlignet tilbakegangen fra 2024. – I år, som i fjor, har vi vekst i kunder, løsvektdiskene og ferskvarer. Folk etterspør utvalg, kvalitet og en god handleopplevelse. Vi investerer mer enn noen gang i butikkporteføljen vår, sier viseadministrerende direktør Geir Hov i MENY

MENY omsatte i 2024 for 20,9 milliarder kroner, opp 3,7 prosent fra året før. Markedsandelen endte på 9 prosent (inkludert netthandel). Tapet i markedsandel på 0,2 prosent fra 2023 skyldes i hovedsak nedgang i basisvarer. I tillegg var flere flaggskip stengt grunnet oppussing, blant annet MENY Ringnes Park, MENY Sandvika og Jacobs Holtet.

Pr 1. mars har MENY en sammenlignbar omsetningsvekst på 7,6 prosent og en markedsandel på 9,5 prosent.
- Pendelen begynte å snu i fjor. Tross strammere privatøkonomi og mye oppmerksomhet rundt matpriser, økte antall kunder. Vi hadde dessuten vekst i løsvekt kjøtt, ost, fisk og delikatesse, samt i varmeskap, bakeri og lokalmat. Denne gledelige utviklingen fortsetter i år, sier Hov.

Satser offensivt på matmarkedet
Hele matmarkedet er i endring. Også kiosk, ferdigmat og kafeer er konkurrenter. Mat i farta og ferdige måltidsløsninger er vekstområder i MENY. Eksempelvis har 17 MENY-butikker egen sushibar og salatbaren og varm Angus-burger er blant kjedens mest populære varer.
MENY reinvesterer store summer i oppgradering og nyetablering av butikker, med en standard på linje med supermarkeder i store europeiske byer. I Oslo, hvor kjeden tar markedsandeler, har ikke satsingen vært større siden 1990-tallet. De to siste årene er MENY Bjørvika, MENY Gressbanen, MENY Frysja og MENY Frogner åpnet. Sistnevnte omsatte i første driftsår for nær 180 millioner kroner.

Mat-Norge trenger supermarkedene
Supermarkedene spiller en viktig rolle for matglade kunder, men også for matbransjen.
- Vi sikrer matmangfold, er en testarena for produktnyheter, gir plass til flere leverandører og spiller en rolle i å ivareta matfagene og mattradisjonene i Norge. Vi skal fortsette å rendyrke supermarked-profilen og være en tydelig motvekt til lavpris, sier Hov.
MENY tar årlig inn 1500 produktnyheter, har nær tusen ansatte med fagbrev og har 1100 leverandører hvorav 450 er lokalmatprodusenter. I 2024 var veksten i lokalmat på hele 22 prosent i MENY, noe som viser at kundene prioriterer unike og ærlige kvalitetsprodukter med tydelig norsk opprinnelse og lokal identitet.

Fakta

  • Norges største supermarkedkjede, 187 butikker opp til Nord-Trøndelag (+ Eide Handel i Tromsø)
  • MENYs nettbutikk når ut til 70% av Norges befolkning
  • Omsatte for 20,9 milliarder kroner i 2024
  • 9300 ansatte, nær 1000 med fagbrev
  • Fra 9000 – 20 000 varer i butikk gjennom året, avhengig av butikkstørrelse
  • 1100 leverandører, herav 450 lokalmatleverandører
  • Kundeklubben MENY Mer, lansert i mars 2024, har 700 000 innmeldinger


Kontaktperson:
Geir Hov, viseadministrerende direktør i MENY, tlf. 926 18 051, geir.hov@meny.no