Derfor bør du spise poteter

Derfor bør du spise poteter

Poteter har fått et ufortjent dårlig rykte og mange spiser mindre poteter for å unngå karbohydrater. Det er synd, for de langt i fra usunne som du kanskje tror!

Er du kanskje en av dem som har trodd poteter bare er tomme karbohydrater? Det er heldigvis langt fra sannheten - poteten inneholder mye god næring, og man kan trygt bruke poteter i matlagingen uten dårlig samvittighet!

Hva inneholder potet?

Potet er en naturlig kilde til vitamin C, kalium og kostfiber. Kostfiber bidrar til en metthetsfølelse som varer.

Vitamin C har mange viktige oppgaver, blant annet å bidra til et normalt immunforsvar og redusere tretthet og utmattelse.Vitaminet kan også øke opptaket av jern i kroppen.

Hvilke poteter foretrekker du?

Det sitter mye kostfiber i skallet og derfor bør du ikke skrelle poteten, men heller beholde skallet på! Man kan fint spise det, så lenge poteten blir vasket før tilberedning.

Finn din favoritt

Poteter deles inn i to kategorier:

  • kokefaste
  • melne

De kokefaste egner seg godt til koking, mens melne egner seg best til potetmos og -puré.

Kokefaste poteter har lavere tørrstoffinnhold og er derfor perfekte til koking og baking i ovn. Kok, del og bak - da blir potetene saftige inni og sprø utenpå.

Kokte og bakte poteter anbefales fremfor stekte og frityrstekte. Potetstappe er godt likt blant både store og små, og du kan tilsette både grønnsaker og krydder for å sette smak og farge på stappen.