GrøntGastronomen - MENYs ekspertløp for frukt og grønt
Mange har fått med seg at frukt- og grøntavdelingen er butikkens viktigste avdeling fordi det er denne som oftest avgjør hvilken butikk kunden velger.
Nå tar MENY flere grep for å sikre økt kompetanse i nettopp denne avdelingen.
Skille seg fra lavpris
Derfor er det viktig at de ansvarlige har nødvendig kunnskap for å gi de ekstra gode kundeopplevelsene. Det er sånn vi skiller oss fra konkurrentene, sier Guro.
Piloten som nå er i gang skal inneholde tre samlinger over et år. Deltakerne er håndplukket og det er meget høyt nivå på de som deltar.
- Vi har fått med oss fagfolk fra BAMA, Gartnerhallen og Bjertnæs og Hoel og flere og fått støtte av Grofondet for å lage dette kurset. Tilbakemeldingene så langt har vært veldig bra, så dette har vi skikkelig god tro på, sier prosjektlederen.
Matglede og kunnskap
Neste samling er i juni og skal handle om matglede. En av dem som skal være med på dette kurset er frukt- og grøntansvarlig på MENY Revetal, Andreas Lilleås.
- Nå har vi vært gjennom første samling, og jeg føler kurset har vært variert og bra så langt. Samlingen var digital, så jeg gleder meg veldig til vi kan treffes fysisk ved neste samling, sier Andreas
- For min egen del føler jeg delen rundt vareplassering, produktutvalg og ukesnytt ga meg mest utbytte i første runde. Det var bra å få en forklaring på hvorfor det er så viktig å følge ukesnytt, fortsetter han.
Hvordan vil kundene merke at du er blitt GrøntGastronom?
De vil nok merke seg at jeg har lært meg at tomaten er en ikke-climaceric frukt, som gjør at sukkerutviklingen stopper når den blir plukket. Neida, jeg bare tuller. Sånne detaljer trenger vi ikke å dele med kundene, men jeg tror at det er bra å få ny kunnskap om de varene vi skal selge, sånn at vi sikrer kundene våre gode handleopplevelser, avslutter Andreas.
Pilotprosjektet er godt i gang og innen 2025 skal alle butikker ha en egen «GrøntGastronom».