Om MENY
MENY skal også være en motpol til lavpris. Det fordrer at vi er best på utvalg, ferskvarer, matinspirasjon og personlig service. Det fordrer også at vi er opptatt av matglede, kvalitet, variasjon og flinke ansatte som kan gi råd og tips til gode måltider. Vi mener at spiser du bedre, så lever du bedre.
MENY er Norges ledende supermarked på nett og i butikk.I dag har vi 186 butikker og ca. 10.000 ansatte, hvorav nær 1000 har fagbrev innen matfag. Vi er en del av NorgesGruppen, som er markedsleder i dagligvarebransjen.
Spiser du bedre, lever du bedre
Bærekraft
I MENY handler bærekraft om å ta vare på godene; i naturen, menneskene og matkulturen. Det innebærer at vi ikke skal sløse med ressursene, og at vi skal gjøre det enklere for kundene å handle mer bærekraftig.
Historie
Den første MENY-butikken åpnet i 1992 av Telemarkskjeden og FK-kjeden fra Vestfold. Men røttene til MENY går 150 år tilbake, fra 1869 da Chr. Magnus & Co startet sin virksomhet i Karl Johans gate og hvor Oluf Lorentzen overtok fra 1889 og kalte den Oluf Lorentzen Colonial.
Norges første med bananer, Coca-Cola og mais
Oluf Lorentzen fikk ord på seg for å være først med nyheter til Christiania. Det vakte stor oppsikt da bananen for første gang ble presentert for kundene fra vinduet i Karl Johans Gade i 1905.
Helt siden starten har egenimport av matvarer betydd mye for firmaet. Mange av de importvarer som i dag er helt vanlige, ble solgt for aller første gang hos Oluf Lorentzen Colonial; som Coca-cola, hermetiske tomater og mais, flere forskjellige importoster, meksikansk mat (Taco).
I 1993 fusjonerte Lorentzen med Jens Evensen A/S, og skapte supermarkedkjeden Evensen og Lorentzen. I 1997 inngikk de et samarbeid om markedsføring og innkjøp med MENY-kjeden.
Mange enkeltstående butikker og tidligere kjeder har siden dannet grunnlaget for det MENY vi kjenner i dag. I tillegg til Telemarkskjeden og FK-kjeden, gjelder dette Jens Evensen, Norgeskjeden, AKA, Centra, Ultra, Drageset og siste tilskudd fra 2011 med Helgø Matsenter i Rogaland. Da NorgesGruppen kjøpte MENY i 2000, ble MENY-konseptet relansert.
Jacob's på Holtet
Jacob's på Holtet, grunnlagt av Kolbjørn Jacobsen i 1926, ble overtatt av NorgesGruppen i 2004.
I 2015 ble Ultra og Centra-kjedene omprofilert til MENY. Ultra og Centra har sin bakgrunn fra CentraGruppen, grunnlagt av Ivar Kjell Eriksen i 1966 og solgt til NorgesGruppen i 2000. Kvalitet og service stod sentralt i CentraGruppens forretningsidé. I 2015 ble også Ultra, tidligere Centra Colosseum, omprofilert til Jacobs på Majorstuen.
MENY i Danmark
NorgesGruppen er deleier av det danske selskapet Dagrofa, og i mai 2015 reåpnet 120 tidligere Superbest og Eurospar-butikker i Danmark som MENY.
Satsing på netthandel
I 2017 startet MENY nettbutikk på meny.no. I nettbutikken kan kunder bestille matvarer fra sin lokale MENY-butikk og få varene levert hjem.
Visjon: «Vår lidenskap endrer folks matvaner»
Det er MENY som har lidenskapen til mat. Det er MENY som satser langsiktig på utvalg, kvalitet, service og fagfolk. Det er MENY som er motvekten til de andres kamp om kun å være billigst. Det er MENY som har vært pådriveren til at folk flest over tid har endret sine matvaner.
Våre verdier:
Lydhør: I MENY er vi lydhøre. Det betyr at vi har innlevelsesevne. Vi forstår våre kunder, vi lytter til våre kollegaer, vi følger med, er ydmyke og alltid åpne for å lære noe nytt.
Real: I MENY er vi reale. Vi er ærlige, ujålete, til å stole på, rause og lette å ha med å gjøre. Vi snakker så folk forstår og vi gjør ting ordentlig.
Sporty: I MENY tror vi at en sporty livsstil og holdning gir bedre trivsel, overskudd og helse. MENY skal være en arbeidsplass som legger forholdene til rette for at det skal være lett å ta sunne valg gjennom sunne spiserom, og inspirasjon og motivasjon til aktivitet tilpasset alle uansett nivå.
Helt rå: I MENY er vi helt rå. Vi gjør ting 100%, vi satser, leverer, har kunnskap og gjennomføringsevne. Når vi først satser, gjør vi det av full kraft. Vi er også helt rå til å drive butikker, basert på profesjonelt kjøpmannskap og fagkunnskap.
Våre kundeløfter:
Et bredt og variert utvalg
Vi mener at den som varierer sitt kosthold, spiser bedre. Derfor finner kunden alltid et stort utvalg av både velkjente og nye matvarer hos oss.
De ferskeste og beste råvarene
Vi mener at fersk fisk, kjøtt, brød og grønnsaker hjelper kunden til å spise bedre. Derfor finner kunden alltid et rikt utvalg av de ferskeste råvarene hos oss.
Kunnskap og lidenskap som gir ekte matglede
Vi mener at vår lidenskap for mat kan hjelpe kunden til å spise bedre. Derfor skal kunden oppleve at vår kunnskap kommer kunden til gode hver gang hun eller han handler.
Hjelp til å ta litt sunnere valg
Vi mener at de som spiser litt sunnere, lever bedre. Derfor gir vi kunden alltid inspirasjon, råd og tips om alt hun eller han trygt kan spise mer av.
Gode tilbud og smarte kjøp
Vi mener at gode priser gjør det lettere å spise bedre. Derfor gir vi alltid tips og tilbud som hjelper kunden til smartere handling.