MENY er best i klassen
Et første tiltak i samarbeidet mellom de fire organisasjonene Fairtrade Norge, Miljømerking Norge, Debio og Oikos er en undersøkelse utført av Yougov om norske forbrukeres kunnskap, holdninger og ønsker for en bærekraftig dagligvarehandel.
Resultatene ble lagt frem for dagligvarebransjen 3. februar, hvor Nielsen Norge også fortalte om globale bærekraftstrender innen dagligvarehandelen og utviklingen i norsk dagligvarehandel.
MENY har det beste utvalget av bærekraftige produkter
Undersøkelsen dokumenterer hvilke kjeder kundene opplever å jobbe mest aktivt for en bærekraftig utvikling, hvilken kjede de mener har det beste utvalget av bærekraftige produkter, og om bærekraftige produkter er verdt å betale mer for, sier Anne-Grethe Henriksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Miljømerking Norge.
- Finnes det et eksempel på en dagligvarebutikk som gjøre dette bra allerede i dag?
- Vår forbrukerundersøkelse gikk på kjedenivå og den viste at ingen av de norske dagligvarekjedene i dag har en tydelig posisjon på bærekraft, men MENY oppfattes til å ha det beste utvalget av bærekraftige produkter og også til å være noe bedre til å merke produktene i butikk.
Vi takker for tillitten og vil stå på videre for å tilby deg som kunde et bredere utvalg av miljøvennlige og bærekraftige produkter.