Bruker- og salgsbetingelser
Betingelsene på denne siden er det som våre kunder aksepterer ved å gjøre et kjøp i MENYs nettbutikk. Våre kunder i nettbutikken kan enten være Trumf-medlemmer eller ikke være det. I disse salgs- og brukerbetingelsene gjelder det som står skrevet for begge typer kunder, så fremt ikke annet er spesifisert.
1. Generelle betingelser
Alle kan handle i MENYs nettbutikk. Det forutsetter ikke medlemskap i Trumf. I underkapittelene til dette avsnittet, beskrives det hvilke vilkår som er generelle, hvilke som gjelder for Trumfmedlemmer, og hvilke som gjelder for kunder som ikke er medlem av Trumf.
For informasjon om dine lovbestemte rettigheter som forbruker henvises til
- Forbrukerkjøpsloven
- Angrerettloven
- Markedsføringsloven
- Personopplysningsloven
- E-handelsloven
- EUs Forordning nr. 1169/2011 (Matinformasjonsforordningen)
1 a) Ytterligere betingelser for Trumf-medlemmer:
I tillegg til de generelle betingelsene, er det noen ytterligere betingelser for Trumf-medlemmer. Som Trumf-medlem får du en skreddersydd og personalisert opplevelse i MENY Nettbutikk, samt Trumf-bonus på alle dine handler hos MENY. Se mer informasjon om Trumf og innmelding på www.trumf.no. For Trumf-medlemmer gjelder disse bruker- og salgsbetingelser sammen med medlemsvilkårene i Trumf – se https://www.trumf.no/personvern/medlemsvilkar/. Ved motstrid skal disse salgsbetingelsene gjelde før Trumf-betingelsene.
1 b) Ytterligere betingelser for kunder som ikke er Trumf-medlemmer:
For kunder i MENY Nettbutikk som ikke er Trumf-medlemmer gjelder de generelle betingelsene. En kunde som ikke er Trumf-medlem, er for oss helt anonym i den forstand at vi ikke kan tilby en personalisert handleopplevelse.
2. Informasjon om selger
MENY.no org. nr. 977 066 727
Postboks 330 Skøyen, 0213 Oslo
Telefon 21 61 20 00
MENY Kundeservice telefonnr 22 56 35 00
Epostadresse: nettbutikk@meny.no
3. Bestilling
Det som står beskrevet i dette avsnittet gjelder for alle kunder i MENY Nettbutikk. Merk at det er noe tilleggsinformasajon i underkapittelene 3a og 3b.
Bestilling gjøres gjennom nettstedet meny.no minimum 6 timer før varene skal hentes eller leveres. Kunden velger i bestillingsløsningen om det skal plukkes erstatningsvarer ved utsolgtsituasjoner. Etter fullført bestilling blir bestillingsbekreftelse sendt til kundens oppgitte e-postadresse. Bekreftet bestilling kan kanselleres før ordren låses, enten inntil 6 eller 12 timer før begynnelsen av det avtalte leveringstidrommet, avhengig av valgt leveringsgebyr, etter dette er ordren bindende.
MENY Nettbutikk følger gjeldene lover og regler ved utsalg av aldersbestemte varer. Ved kjøp av aldersbestemte varer skal kunden være over 18 år. Merk at fra 15. juni 2020, innføres det også aldersgrense på energidrikk. Kunden som kjøper energidrikk skal være over 14 år. Det vil bli utført legitimasjonskontroll ved utlevering av alkohol, legemidler, tobakk og energidrikk. Ved legitimasjonskontroll vil kontrolløren lagre noe informasjon om kunden og dens legitimasjon; som feks kontrollnummer på bankkort og førerkortnummer på førerkort. Dette lagres og slettes i henhold til gjeldende personopplysningslover, og brukes ved en eventuell kontroll utført av Norges kommuner. Hensikten med denne typen etterkontroller, er å påse at MENY til enhver tid følger gjeldende lover og regler hva gjelder salg og utlevering av alkohol på nett. Ved kjøp av legemidler er det er kun tillatt å kjøpe én pakning av samme virkestoff per kunde. Unntaket er når man kjøper 2 pakker med samme virkestoff, men der en er beregnet på bruk til voksne, mens den andre er beregnet til barn. Legemidler må alltid utleveres til den samme personen som har bestilt varene, vi har ikke enledning til å levere ut legemidler til andre enn den som har bestilt.
Kunden kan velge om bestillingen skal utleveres fra butikk eller et hentepunkt, eller leveres hjem til kunden av MENY sin samarbeidspartner på levering av matvarer. Kundens leveringsgebyr avhenger av valgt leveringsmetode.
MENY er godkjent av statens legemiddelverk til å selge reseptfrie legemidler over nett. Liste over registrerte nettsider som er godkjent for dette, kan sees her
3 a) Ytterligere informasjon gjeldende Trumf-medlemmer:
Trumf-medlemmer har anledning til å endre bestillingen frem til ordren låses for plukk. Låsetidspunktet er kommunisert i bekreftelseseposten og på meny.no, og under ordreoversikt, men er enten 6 eller 12 timer før ordren skal levers. Låsetidspunkt avhenger av hvilket leveringsgebyr kunden har valgt.
3b) Ytterligere informasjon gjeldende kunder som ikke er Trumf-medlemmer:
Kunder som ikke er Trumf-medlemmer har ikke anledning til å endre en innsendt ordre. Disse kan kun kansellere sin ordre slik som beskrevet under punkt 3 Bestilling.
4. Priser og betaling
Alle priser i MENYs nettbutikk er oppgitt inkludert merverdiavgift med mindre annet er opplyst. Kunden mottar spesifisert oppstilling over kostnader ved bestillingsbekreftelsen. Den totale kjøpesummen inkluderer alle kostnader forbundet med kjøpet, inkludert pakking, frakt, utlevering, poser m.m. Prisene er de samme som i butikk, ved avvik får kundene den beste prisen. Det vil si at hvis en vare har gått opp i pris fra bestillingstidspunkt til hentetidspunkt vil kundene alltid få laveste pris, dette gjelder også tilbudsvarer. Unntak ved kjøp av ferskvareprodukter fra våre manuelle disker, kvantumsrabatter (3 for 2 el. 2 for kr xx) og kuponger, har disse gått ut på hente- eller leveringstidspunktet vil kunden betale normalpris. NB: CCMat Lillehammer, CCMat Hamar, CCMat Gjøvik og Eide Handel følger ikke alltid samme tilbud og kampanjer som MENY. Det innebærer at dersom kunden velger å hente eller få mat levert fra CCMat Lillehammer, CCMat Hamar, CCMat Gjøvik og Eide Handel vil de ikke få alle tilbudene som er annonsert på meny.no. Det samme gjelder ekstra Trumf-bonus gitt til Trumf-medlemmer som har aktivert MENY MER, disse bonuskampanjene vil ikke gjelde på de tre CCMat-butikkene og Eide Handel. Tilbudspriser er røde og produktet markert med tilbudsikon.
Kunder som får levert fra Eide Handel får heller ikke Trumf-bonus på handler gjort i MENYs nettbutikk.
Dersom kunden oppdaterer en allerede bekreftet ordre, vil prisene bli beregnet på nytt, og oppdateringstidspunktet blir regnes som bestillingstidspunkt. Tilbud som da var gyldige på det opprinnelige tidspunktet for ordrebekreftelse, men som ved oppdateringstidspunkt er utløpt, vil da falle bort.
Noen ulike kampanjer lar seg ikke kombinere. Det gjelder varer som kunden har som personlig kupong, samtidig som varen inngår i en kvantumsrabatt (eks. 3 for 2 eller 2 for kr xx) I disse tilfellene er det kupongrabatten som vil gjelde.
Kunden betaler ved bruk av faktura, bank- eller kredittkort i MENYs nettbutikk. Den totale kjøpesummen blir reservert på kortet ved bestilling med et lite påslag på for å ta høyde for eventuelle avvik knyttet til erstatningsvarer og vektvarer. Betalingskortet eller fakturaen blir belastet med korrekt kjøpesum når varene er ferdig plukket, og denne summen er aldri høyere enn reservert beløp. Dersom en kunde legger inn en ordre med betaling med bank- eller kredittkort, for deretter å kansellere denne igjen, vil det likevel bli reservert et beløp på kundens konto. Dette kanselleres av MENY Nettbutikk med en gang, men kunden kan oppleve at beløpet er reservert på kontoen litt lenger. Hvor lenge en reservasjon varer er avhengig av kortutsteder, men normalt er mellom 1 til 5 virkedager, men forsinkelser på opptil 14 dager kan forekomme hos enkelte kortutstedere.
Dersom varen er oppgitt med pris pr kilo, eller annet volummål, vil det bli angitt en estimert pris ved ordrebekreftelse. Den faktiske prisen blir først beregnet i det varene blir plukket, og det er denne prisen kunden blir belastet. Avvik i estimert pris og faktisk pris er omtalt i avsnittet over, ref prispåslag.
4a) Tilleggsinformasjon for Trumf-medlemmer:
Alle Trumf-medlemmer sparer Trumf-bonus på vanlig måte slik som når man handler i fysiske butikker, dette gjelder uansett hva slags kort man benytter som betalingsmiddel, også kredittkort. Dette forutsetter at man logger inn på meny.no når man handler. Normalt får kundene 1 % Trumf-bonus på alt som handles, mens utvalgte torsdager i året er det Trippel-Trumf torsdag, og da får kundene 3% bonus på alt de handler, dette gjelder også i nettbutikken. Ekstrabonusen på Trippel-Trumf torsdag blir synlig på kundens kjøpsoversikt på meny.no under kolonnen Ekstra trumf. De som betaler med et Trumf Kredittkort, vil få samme ekstrabonus i MENY Nettbutikk som ved handel i fysisk MENY-butikk.
Alle medlemmer i Trumf har til enhver tid kuponger tilgjengelige på meny.no eller i MENY Handleapp, og disse trekkes automatisk fra prisen på produktet når man handler. Kriteriene for at kupongrabatten skal slå til er at kupongen er aktivert enten i MENY Handleapp eller på MENY.no, og at kunden har kjøpt riktig kupongprodukt. Kupongrabatten vil først bli synlig på kvitteringen, som kunden mottar etter at varene er plukket og pakket i butikk.
Trumf-medlemmer har som nevnt anledning til å endre en allerede innsendt ordre. Dersom kunden gjør dette vil det reserveres en tilleggssum på kundens konto basert på det som er endret på ordren.
Etter at en bestilling er levert, kan Trumf-medlemmer til enhver tid logge seg inn på meny.no, og se hele sin ordrehistorikk i nettbutikken med digitale kvitteringer for hvert enkelt kjøp. Der kan de også velge å bestille en tidligere ordre på nytt.
4b) Tilleggsinformasjon for kunder som ikke er Trumf-medlemmer:
Kunder som ikke er Trumf-medlemmer, eller ikke logger inn på meny.no før de handler, får ikke Trumf-bonus på det de handler i nettbutikken, verken normal bonus eller Trippel-Trumf. De har heller ikke personlige kuponger tilgjengelig. Kunder som ikke er Trumf-medlemmer har ikke oversikt over tidligere kjøpte ordre på meny.no, eller har anledning til å endre en allerede innsendt ordre. Etter at en ordre til en kunde som ikke er Trumf-medlem er levert, mottar kunden en ny epost med kvittering, og ordren kan ikke lenger nås på meny.no. Dersom en kunden handler uten å logge inn, vil de bli oppfattet som "gjeste-kunder" som ikke er Trumfmedlemmer, og dermed ikke få Trumf-bonus på handelen, selvom man betaler med et Trumfregistrert bankkort.
5. Levering og forsinkelse
Ved henting av varer i butikk eller hentepunkt:
Dersom kunden har valgt å hente varer i butikk, vil kundens bestilling utleveres ved den butikken som er avtalt på bestillingstidspunktet, og i det tidsrommet som er angitt på bestillingsbekreftelsen. Alle varer pakkes fysisk i butikk og det er derfor ikke mulig å endre hentested. Kunden vil få en sms når varene er pakket og klare for henting. Denne smsen inneholder informasjon om ordren er komplett eller om det er noen varer som ikke kan bli levert. Detaljer om eventuelle avvik ser kunden på ordrebekreftelsen som kan nås fra link i sms. Risikoen for varene går over til kunden ved utlevering.
Ved forsinkelser vil MENY varsle kunden så fort MENY har kunnskap om det. Ved manglende henting vil MENY prøve å kontakte kunden. MENY tar ikke ansvar for forringet eller redusert kvalitet og/eller holdbarhet på varer som ikke blir hentet innen det opprinnelig bestilte hentetidspunkt.
Dersom det er bestilt aldersbestemte varer som apoteksvarer skal det utføres legitimasjonskontroll ved utlevering av varer.
Ved hjemlevering:
Varemottak- og henting skal skje ved første kontaktpunkt dersom ikke annet er avtalt. Vi tilstreber å levere helt til kundes dør, der det er bilvei hele veien. Er det ikke mulig å komme frem med bil, vil vi levere så nærme som mulig kundens dør. Skriv gjerne en melding til sjåfør om dette. Det er kundens ansvar å holde ankomstvei opplyst og fri for hindringer som snø, is, busker og annet. Kunden mottar en sms når varene er ferdig plukket. Denne smsen inneholder informasjon om ordren er komplett eller om det er noen varer som ikke kan bli levert. Detaljer om eventuelle avvik ser kunden på ordrebekreftelsen som kan nås fra link i sms. Deretter mottar kunde en sms fra sjåfør ca 15 minutter før ankomst med sporingslink til sjåføren. Dersom det er bestilt aldersbestemte varer som skal det utføres legitimasjonskontroll ved utlevering av varer.
Dersom forsinkelse oppstår vil kunden motta en sms om dette før levering.
Forsinket levering:
Ved for sen levering, men kunden kan være hjemme på nytt avtalt hentetidspunkt, skal varene leveres. Kundeservice blir informert om dette automatisk, og dersom leveringen blir mer enn 30 minutter forsinket, kompenserer kunden tilsvarende leveringskostnad.
Ved for sen levering, og kunden ikke har mulighet til å være hjemme på det nye tidspunktet for levering, kan det avtales å sette igjen varene utenfor døren, på kundens ansvar. Dette skal bekreftes til sjåføren på sms fra kunde til sjåfør før sjåføren forlater adressen. Dersom ordren inneholder aldersbestemte varer, skal aldersbestemte varer tas med tilbake til butikk. Dersom varene ikke kan settes igjen hos kunden, skal sjåføren ta med seg varene tilbake til butikken. Kunden skal ikke belastes, og hele ordrebeløpet settes tilbake på kundens betalingskort. Kundeservice blir informert om dette automatisk, og kompenserer kunden.
Ved for sen levering der noen hos kunden under 18 år har mulighet til å motta varene på nytt hentetidspunkt, og ordren inneholder aldersbestemte varer, skal aldersbestemte varer tas med tilbake til butikk, mens øvrige varer kan leveres. Summen på aldersbestemte varer overføres tilbake til kundense betalingskort, da kunden ikke fikk disse varene. Kundeservice blir informert om dette automatisk, og kompenserer kunden.
Ovennevnte avvik skal fanges opp av systemet, og det er ikke kundens ansvar å melde fra om for sene leveringer for å få kompensasjon.
Kunde er ikke hjemme på avtalt leveringstidspunkt:
Sjåføren ringer kunden 1 gang på det oppgitte telefonnummeret ved ankomst til leveringssted dersom det ikke er noen hjemme. Sjåføren og kunden kan da avtale å sette igjen varene utenfor døren på kundens ansvar. Dette bekreftes pr sms fra kunde til sjåfør, før sjåføren forlater adressen. Aldersbestemte varer må tas med tilbake til butikk. Kunde belastes likevel for hele ordren, også aldersbestemte varer.
Dersom varene ikke kan settes igjen ved døren til kunden eller sjåføren ikke får kontakt med kunden, må varene tas med tilbake til butikk. Kundeservice vil forsøke å få kontakt med kunden for å avtale hvordan varene kan overlevers kunde, som regel at kunden selv henter dette i butikk. Kunde belastes for hele ordren. Dersom det avtales ny hjemlevering, vil kunde bli belastet et tilleggsgebyr for dette.
Kunde ønsker varene satt igjen utenfor døren:
Kunden kan velge å be om at varene skal settes igjen utenfor døren ved å huke av i checkboks for dette i kassen i nettbutikken. Når varene da ankommer leveringssted, vil kunde motta en sms fra sjåfør som en bekreftelse på at varer er satt igjen utenfor døren. Aldersbestemte varer kan ikke settes igjen da det alltid må gjennomføres legitimasjonskontroll, og disse vil evt bli fraktet tilbake til butikk. Merk at straks vi setter varene igjen utenfor døren, flyttes risikoen for varene over på kunde. Varer som settes igjen utenfor døren, blir pakket i vanlige plast- og papirposer, og ikke emballasje som er ment for å bevare varens temperatur. Derfor anbefaler vi at varene blir hentet inn så snart som mulig, og ryddet på plass i hhv romtemperatur, kjøleskap og fryser.
6. Reklamasjon
Reklamasjoner på alle kjøp gjennom MENYs nettbutikk er regulert i forbrukerkjøpsloven av 21. Juni 2002 Nr. 34. Alle reklamasjoner skal være MENY i hende innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Denne fristen for å reklamere vil aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da kunden oppdaget mangelen, og må senest skje innen 2 år etter at kunden mottok varen. Dersom varen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dersom kunden ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. For mer informasjon, se forbrukerkjøpsloven §27.
Kunden plikter å kontrollere at varene og leveransen er i samsvar med bestillingsbekreftelse. Ved eventuelle avvik skal dette meldes fra til Kundeservice via tilbakemeldingsskjema på ordren.
Det er to vilkår som må være oppfylt samtidig for å kunne holde MENY ansvarlig for en reklamasjon:
a. Varen må ha hatt en mangel på det tidspunkt du kjøpte varen
b. Du må ha klaget (reklamert) til MENY innen de reklamasjonsfristene forbrukerkjøpsloven setter.
Er det en mangel på varen?
Det er en mangel når varen ikke er i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som er forutsatt ved kjøpet. Utover dette skal varen også leve opp til de forventninger du med rimelighet kan ha til varens holdbarhet og andre egenskaper.
Har jeg reklamert innen fristen?
Dersom varen har en mangel på kjøpstidspunktet må du klage til MENY innen rimelig tid etter at du oppdaget denne mangelen. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og MENY være tjent med så rask tilbakemelding som mulig.
Husk at matvarer ofte vil ha enn annen forventet holdbarhet enn andre varer. Selv om reklamasjonsfristene er overholdt, så må det fortsatt foreligge en mangel ved matvaren på kjøpstidspunktet for at vilkårene for reklamasjon skal være oppfylt. For eksempel kan man ikke forvente at et brød, frukt eller grønnsaker skal ha holdbarhet i to måneder. Og dersom matvaren har en spesifikk holdbarhetsdato som du har blitt opplyst om, kan du heller ikke reklamere på varen etter utløpet av denne datoen.
6a) Hvordan skal Trumf-medlemmer reklamere:
Et Trumf-medlem har flere ulike måter å komme i kontakt med Kundeservice. Ved å gå til "profil og bestillinger" på meny.no vil Trumf-medlemmer få en liste over alle sine tidligere ordre. Inne på den aktuelle ordren, vil kunden få tilgang til et tilbakemeldingsskjema. Ved å bruke dette skjemaet kan Kundeservice raskt hjelpe kunden, da det følger med informasjon om kunde og ordre. Link til ordre i bekreftelsesepost, og sms mottatt da varene var plukket, tar kunden til samme side der tilbakemeldingsskjemaet kan nås.
Det er også mulig å ta kontakt med kundeservice via chaten på meny.no eller ved å bruke skjemaet som finnes på vår informasjonsside om kundeservice, meny.no/kundeservice/
6b) Hvordan skal kunder som ikke er Trumf-medlemmer reklamere:
Kunder som ikke er Trumf-medlemmer, har ikke samme oversikt over tidligere ordre og kvitteringer på meny.no. Linkene som lå i ordrebekreftelse og sms om at varene var plukket, vil ikke lenger fungere etter at ordren er levert. Av personvernhensyn, sletter vi all informasjon om en ordre etter at den er levert når kunden ikke er medlem av Trumf. Kunden kan da komme i kontakt med kundeservicevia chaten på meny.no eller ved å bruke skjemaet som finnes på vår informasjonsside om kundeservice, meny.no/kundeservice/
7. Uavhentede og returnerte bestillinger
Dersom bestillingen ikke blir hentet blir kunden belastet for varene som er bestilt. Det samme er tilfellet for varer som kommer i retur til butikk som følge av noen av situasjonene beskrevet i kapittelet «Levering og forsinkelse».
8. Angrerett
MENY forholder seg til de til enhver tid gjeldende regler i Angrerettloven som gir en generell rett på 14 dagers angrefrist fra leveringsdato for å angre på ditt kjøp. Merk at det er spesielle bestemmelser i Angrerettloven knyttet til tidsbestemte ytelser og varer som forringes raskt, som for eksempel enkelte mat- og drikkevarer, hvor den generelle angrefristen ikke gjelder. Dette vil gjelde varer som skal oppbevares kjølt eller fryst, da vi ikke kan garantere for oppbevaring av varen etter at vi har levert til kunde. Angrerettskjema kommer til kunden som vedlegg på ordrebekreftelseseposten. I henhold til angrerettloven § 22 gjelder ikke angreretten ved avtaler om:
- Levering av varer som forringes, eller raskt går ut på dato, som for eksempel alle kjøl- og frysevarer og dagsferske produkter som ferske brød- og bakervarer, ferskt kjøtt og fersk fisk, § 22 b);
- Levering av forseglede varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, og der forseglingen er blitt brutt etter levering, § 22 g);
- Tjenester som det haster å få utført der forbrukeren ettertrykkelig ber den næringsdrivende (dvs. MENY) om å besøke forbrukeren, § 22 i);
- Levering av forseglede lyd- eller bildeopptak eller forseglet programvare som forbrukeren har brutt forseglingen på, § 22j);
- Levering av en avis, et tidsskrift eller et magasin, § 22k);
- Transport av varer når det i avtalen er fastsatt en bestemt dato eller et bestemt tidsrom for utførelsen av slike tjenester, § 22 m)
For å benytte seg av angreretten, må kunden varsle MENY på en utvetydig måte via brev eller epost: MENY AS, Postboks 330 Skøyen, 0213 Oslo eller epost nettbutikk@meny.no.
Du kan bruke angrerettskjema, men det er ikke obligatorisk.
For å overholde angrefristen, er det tilstrekkelig at kunden sender meldingen om at kunden vil bruke angreretten før angrefristen utløper.
Dersom kunden angrer kjøp av varer, skal MENY tilbakebetale alle betalinger MENY har mottatt fra kunden, herunder leveringskostnadene (med unntak av tilleggskostnader som følge av at kunden har valgt en annen type levering enn den billigste typen standardlevering MENY tilbyr), uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag MENY mottar melding om kundens beslutning om å gå fra denne avtalen. MENY foretar tilbakebetalingen med samme betalingsmiddel som kunden benyttet ved den opprinnelige transaksjonen, med mindre kunden uttrykkelig har avtalt noe annet med MENY. I alle tilfeller vil kunden ikke bli pålagt noe gebyr som følge av tilbakebetalingen.
MENY kan holde tilbake tilbakebetalingen til MENY har fått tilbake varene, eller til kunden har lagt frem dokumentasjon om at varene er sendt tilbake, eller til det av disse tidspunktene som inntreffer først.
Kunden må returnere varene uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag kunden underrettet MENY om at kunden ville gå fra avtalen. Fristen er overholdt dersom kunden sender tilbake varene før fristen på 14 dager er utløpt.
Kunden må bære de direkte kostnadene ved å returnere varene. Kunden er ansvarlig bare for en eventuell reduksjon i varenes verdi som skyldes en annen håndtering av varene enn den som er nødvendig for å fastslå deres art, egenskaper og funksjon.
9. Kundens plikter
Alle kunder er ansvarlig for kjøp som gjøres i MENY Nettbutikk. Varehenting eller varemottak skal skje på avtalt sted til avtalt tid. Det er kundens ansvar å kontrollere mottatte varer. Dersom det oppstår mangler eller kvalitetsavvik, skal dette meldes til MENY etter rutine beskrevet i kapittel 6. Reklamasjon.
10. Ekstraordinære forhold
MENY er kun ansvarlig for tap av varen dersom det er påvist feil eller mangler. Dette gjelder likevel ikke hvis MENY kan vise at mangelen skyldes forhold utenfor MENYs kontroll, og som MENY ikke med rimelighet kunne ventes å unngå eller overvinne følgene av.
MENY er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra MENYsin side. Ved forbrukerkjøp kan ikke vilkårene være dårligere enn vilkårene i loven, jfr. Lov om forbrukerkjøp av 21. juni 2002 nr. 34.
11. Force majeure
Er MENY forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet som når partene ikke kan råde over den så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valutarestriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er MENY fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.
12. Tvister og lovvalg
Tvister i anledning betingelsene og tilhørende bestemmelser, samt tvister som angår der i omtalte og der av følgende rettsforhold hører inn under de ordinære domstoler, med Oslo tingrett som verneting. En forbruker som har inngått avtale med en næringsdrivende om varer eller tjenester til personlig bruk, kan anlegge sak mot MENY ved sitt alminnelige verneting, som normalt er der forbrukeren har bopel.
13. Forbehold
MENY forbeholder seg retten til å endre nærværende vilkår, herunder som følge av endringer i lovgivningen. Eventuelle endringer i salgs- og kundebetingelser vil bli kunngjort og gjort gjeldende fra tidspunkt som følger av kunngjøringen. Brukeren er selv ansvarlig for å følge de til enhver tide gjeldende salgs- og kundebetingelser.
Med forbehold om at skrive-/ trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at MENY ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk eller annen markedsføring. Dersom dette forekommer har kjøper rett til å avstå fra bestillingen.
Informasjon oppgitt om produktene i henhold til Matinformasjonsforordningen EU 1169/2011, slik som næringsinnhold, ingredienser, allergener m.m. er levert av den enkelte produsent. MENY AS er ikke ansvarlig for eventuelle feil eller mangler i den oppgitte informasjonen. Merk at all allergeninformasjon må brukes med varsomhet og kun forstås som veiledende. Den som tilbereder eller serverer mat til en allergiker må alltid lese varens/pakningens ingrediensliste nøye.
Bilder brukt på sidene våre er illustrative og kan avvike fra varens faktiske utseende.
14. Behandling av personopplysninger
All informasjon om deg som kunde blir behandlet i henhold til lovverket og retningslinjer gitt av Datatilsynet. Kunder kan på forespørsel få innsyn i den informasjon som er registrert om seg etter denne avtale, samt kreve eventuelle feil rettet. Se underkapittelene i dette avsnittet for å få en beskrivelse av hvordan du kan be om innsyn. informasjon, se Trumf kundebetingelser kapittel 8. (https://www.trumf.no/Om-Trumf/Kundebetingelser/)
14a Personvern for Trumf-medlemmer
Behandling og oppbevaring av personopplysninger for Trumf-medlemmer beskrives i Trumfs Personvernerklæring. Et Trumf-medlem kan be om innsyn ved å ta kontakt med Trumf kundeservice, kundeservice@trumf.no.
14b Personvern for kunder som ikke er Trumf-medlemmer:
Behandling og oppbevareing av personopplysninger for kunder som ikke er Trumf-medlemmer beskrives i MENY sin personvernerklæring. En kunde som ikke er Trumf-medlem kan også be om innsyn i informasjon som er registrert, men dette bestilles av MENY, da det er MENY som er behandlingsansvarlig for disse kundene. Ta kontakt med nettbutikk@meny.no for bestilling av innsyn.
15. Nyhetsbrev og kommunikasjon
MENY forbeholder seg retten til å kommunisere med kunden rundt det som gjelder en spesifikk ordre. Eksempler på dette er ordrebekreftelse på epost, og sms med informasjon om levering. I tillegg vil kundens samtykke til dialog gitt til MENY være styrende for hvilken ytterligere kommunikasjon kunden mottar fra MENY. Disse samtykkene kan administreres på min side på MENY.no.
16. Copyright
MENY med logo er et registrert varemerke av MENY AS.
Alt innhold på disse nettsidene er MENY AS eller underleverandør av nevntes eiendom og er beskyttet etter bl.a. opphavsretts-, markedsførings- og varemerkelovgivningen. Dette innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, informasjon om produkter, herunder bl.a. oppskrifter med bilder, omtale av produktene og vekt, bilder/grafikk, design, typografi og layout og annet innhold på disse nettsidene under enhver omstendighet ikke kan lastes ned, kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er eksplisitt tillatt etter ufravikelig lovgivning eller etter uttrykkelig skriftlig forhåndssamtykke fra MENY AS.