Dette er trendene i 2024
Vi søker på tusenvis av middagsoppskrifter på meny.no, og aller mest søker vi i år på baked feta pasta, retten som fikk sitt gjennombrudd på tik tok i 2021. Familieklassikeren lasagne er en god nummer to, mens egg fried rice er tredje mest søkte oppskrift i 2024 - kanskje drevet av trend mot å bruke opp restematen. Vi har også ambisjoner om å spise sunt; for den mest søkte artikkelen er «Litt sunnere middagstips».
Poppis med proteiner
Et proteinrikt kosthold er en av de tydeligste trendene i 2024, godt drevet av unge og andre som er opptatt av trening og kosthold. Proteindrikken Yt har en vekst i MENY på drøye 34 prosent. Cottage cheese, som er både proteinrik og mager, har en vekst på nesten 44 prosent, også hjulpet av to nye varianter; Mager Vanilje og Mager Mango. Og kanskje er det behovet for et mellommåltid som gjør at smoothies har en økning på over 15 prosent i år.
Egg kan også tilskrives proteintrenden. I våres, da det var manglende leveranse på egg i butikk, bidro egg-entusiastene til hamstring. Egg har en salgsøkning på hele 5,4 prosent i år, noe som tilsvarer over en million egg.
Trendy med feit og økologisk melk
De økologiske produktene til Rørosmeieriet har tatt helt av i MENY i 2024. Både helmjølk, lettmjølk og skummet mjølk har godt og vel dobling i salg, mens sjokomjølk har tredoblet vekst. Også yoghurt og cottage cheese fra Røros øker betydelig. Veksten handler trolig om økt interesse for renere og proteinrik mat.
Generelt blåser det en kraftig helmelk-vind over landet. I MENY er økningen i helmelk, uavhengig av produsent, på hele 18 prosent. Kanskje skyldes dette at flere profilerte fagfolk innen ernæring har tatt til orde for at vi må slutte å ha angst for melkefett.
Alkoholfritt til fest
Alkoholfrie festdrikker har dukket opp stort monn de siste årene, og stadig flere legger dem i handlekurven. Både festdrikker med og uten bobler, gjerne basert på norske epler eller bær har betydelig salgsøkning i MENY, det samme har alkoholfritt øl og radler.
Nyhetene vi digger
MENY har testet nær 1500 nye varer i butikk i år. Aller mest populært er godteridadlene fra Dave & Jon’s, som nå finnes i fem ulike smaksvarianter med salt lakris på topp. Også tørket mango dyppet i sjokolade er en bestselger. Disse fruktbaserte søtsakene ser ikke ut til å være en døgnflue.
Flere drikkenyheter er også populære, både energidrikker som Red Bull Aprikos sukkerfri, Red Bull Winter og Monster Ultra Peachy og sunnere varianter som Farris Frus Fersken og drikkene Vibe by Voe. Flere sunne nyheter, kombinert med enkel bruk, klatrer inn på topp ti, som Big butter-salat fra Onna, Crispi Mix og Rød babyleaf.
Lokalmat er i vinden
MENY har en vekst i matskatter på hele 15 prosent i år, ikke minst fordi de norske småprodusentene er ledende på innovasjon, men også fordi de utvikler flere hverdagsprodukter. Eksempelvis har ASK tatt markedet med storm med sine to nye frossenpizzaer. Det samme har Den sorte havre gjort med sine havreprodukter. Og hvem skulle tro at silda kanskje er i ferd med å gjøre et lite comeback? Juviksild har en salgsøkning i år på ca. 40 prosent på sin matjesild, som er en nyutviklet, spiseklare sildefilet.
Halvering i plastposer
Vi er blitt flinkere til å kutte ut plastposen, både grunnet økt utsalgspris, men også fokus på miljø. I år er salgsnedgangen på 33 prosent mot 2023. Sammenlignet mot 2022 kan vi snakke om en halvering! Tallene viser at vaner faktisk ikke er så vonde å vende. Som et resultat av posenedgangen, har veksten i salg av avfallsposer på rull økt med 170 prosent i år, mens salget av gjenbruksposer har økt med 127 prosent