MENY redder tonnevis med økologisk blomkål
Jung skulle levere 20 000 økologiske blomkål til Bama fordelt over fire uker, men med sommerens finvær er hele avlingen leveringsklar i løpet av noen få dager. Dermed fryktet bonden at blomkålen ville ende som grisemat - helt til MENY kom på banen.
- Vi kan ikke sitte stille å se på at så mye flott mat kastes. Dette er jo dessuten en fantastisk kvalitetsgrønnsak. Samtidig er vi opptatt av å ha økologiske produkter i butikkene våre og et godt forhold til den norske bonden og våre produsenter. Derfor hiver vi oss nå rundt og tar inn hele blomkålpartiet til Jung, sier Siri Helen Hansen-Barry, ansvarlig for frukt og grønt i MENY.
God plassering i butikk
MENY skal de neste dagene løfte frem de økologiske blomkålene i sine nær 200 MENY-butikker for å sikre at de ender på de norske matfatene rundt om i landet. I tillegg til å sette prisen ned til kr. 19,90, vil MENY gi blomkålen god plassering og eksponering i butikk.
- Dette skal vi få til. Jeg er sikker på at vi får solgt ut all blomkålen, sier Hansen-Barry.
Felles dugnad
Jung synes at dette er et godt eksempel på en bra fellesdugnad.
- Dette er et godt tiltak fra MENY. Det er fint at jeg får hjelp i en svært kritisk situasjon som ikke er selvforskyldt. Årets ekstremvær kan jeg jo ikke gjøre noe med, sier Jung som håper at også kundene er sitt ansvar bevisst.
Her er saken på nrk.no fra 8. august hvor Jung frykter at han måtte kaste tonnevis med blomkål.
For mer informasjon, kontakt:
Siri Helen Hansen-Barry, ansvarlig for frukt- og grønt i MENY, tlf. 918 01 788
Heinrich Jung, økologisk bonde, tlf. 413 38 817