Salma - Bømlo
Eventyret om den velkjente salmalaksen fra SALMA startet i 1937 hos familiebedriften Bremens Fryseri på øya Bømlo i Hordaland, og er i dag et lakseprodukt i verdensklasse.
- Fryseriet mottok i starten villaks og hummer, og senere makrell, krabbe, reker, størje og sei. På 50-tallet begynte gründer Olav Svendsen sr. å eksperimentere med oppdrett på ørret. Han ville skape en næring som ga arbeidsplasser langs kysten, og la med dette grunnlaget for lakseoppdrett, som gjorde fersk og sunn kvalitetslaks tilgjengelig for stadig flere, sier Christine Okkenhaug Monsen, markedssjef i SALMA.
I dag er SALMA en av Norges mest kjente merkevarer og representerer et lakseprodukt med kvalitet i verdensklasse – takket være gründeren sin sønn, Olav Svendsen jr., og de dedikerte medarbeiderne bak utviklingen av SALMA.
Et feilslått produkt ble starten på suksesshistorien
Det krever kontinuerlig forberedning å levere laks av topp kvalitet hele året. Allerede på midten av 90-tallet utviklet Bremnes Fryseri i samarbeid med Norges Landbrukshøgskole en helt ny metode som førte til redusert stress for laksen og ekstrem ferskhet som ga økt kvalitet.
- "Kald fisk"–metoden innebærer at fisken nedkjøles naturlig i kaldt sjøvann før foredling, og bearbeides umiddelbart etter at den hentes opp fra vannet. På 90-tallet var dette pionerarbeid, mens i dag er metoden anerkjent av hele oppdrettsnæringen, forteller Christine.
Metoden skapte interesse for samarbeid utenfra, og på begynnelsen av 2000-tallet tok TINE BA kontakt med Bremnes Seashore. Sammen ønsket de å utvikle et helt nytt pølseprodukt laget av fisk, hvor ideen var å lage en spekelaks som skulle se ut som en helt vanlig spekepølse.
Den skulle ligne på et tradisjonelt produkt, men inneholde noe nytt; rå, fersk kvalitetslaks. Produktet ble lansert både nasjonalt og internasjonalt, men nådde ikke opp i konkurransen mot verken etablerte lakseprodukter eller tradisjonelle pølseprodukter.
- Men da en amerikansk kunde utbrøt «Never mind the sausage, where can I find that damn fish?”, ble det klart at potensialet heller lå i selve råvaren enn spekelaksen, sier Christine.
Med andre ord ble et feilslått produkt starten på suksesshistorien om SALMA – den rendyrkede, norske kvalitetslaksen. Innovasjonen bak naturlig kjøling ble videreført, mens produktet ble endret.
- Enkelte mente skaperne bak SALMA var på dypt vann da de ville lansere laksens indrefilet til det norske folk, men Olav Svensen jr. og co visste at innovasjonsmot lønner seg, forteller Christine.
Samarbeidet mellom Bremnes Seashore førte til etableringen av Salmon Brands i 2004, og SALMA ble lansert for det norske markedet i 2006. I mars 2012 tok Bremnes Fryseri over hele driften av selskapet.
Selskapet Salmon Brands selger og markedsfører de ferskpakkede høykvalitetsproduktene, og holder til i Oslo. Selskapet er et datterselskap av Bremnes Seashore, som holder til på Bømlo i Hordaland, som produserer og foredler produktene.
Kokkene omfavnet produktet på grunn av den høye kvaliteten, og siden ble forbrukerne bergtatt. SALMA har gjort det enkelt for forbruker å tilberede sunne, enkle middagsretter hjemme
Alltid superfersk lakseloin
SALMA blir produsert på Bømlo i Hordaland, og er en laksefilet av ypperste kvalitet. Det tar cirka to og et halvt år fra vi klekker rognen til laksen ligger ferdig i pakken. Kun den aller beste fisken blir til SALMA og havner i fabrikken, hvor den fileteres til skinn og benfri lakseloin og pakkes under hygieniske forhold.
Fisken er superfersk og uten skinn og ben. Fordi den produseres under så strenge hygienekrav, kan den spises rå i hele produktets holdbarhetstid. På fabrikken er det kvalitetssikring av produksjonen i flere ledd – størrelse på fisken, kjøttkvalitet, hygiene, farge og smak.
SALMA er en favoritt blant folk av flere grunner; de var først på markedet med et helt nytt produkt, som markedet ikke hadde sett før. Det var den første høykvalitetslaksen uten skinn og ben, som forbruker kunne tilberede rå hjemme.