MENY gjør det enklere å velge sunt
Vårt mål er at våre kunder skal spise mer frukt, grønt, fisk og grovere kornprodukter – og mindre salt, sukker og mettet fett. Eller sagt på en enklere måte: grønnere, grovere og renere.
Disse målene, som vi deler med helsemyndigheten og har en felles avtale om å nå, påvirker derfor vårt arbeid med sortiment, hylleplassering, kampanjer og oppskrifter.
Mer av det sunne i hyllene
Når du går inn i en MENY-butikk, blir du møtt av dagligvarebransjens rikeste og friskeste utvalg av frukt og grønt, inkludert salatbar og snackløsninger med bær og tomater. Videre kommer du til vårt butikkbakeri hvor vi har et spesielt stort utvalg av nystekte grove brødsorter og tydelig grovhetsmerking for å hjelpe deg til å velge sunnere.
Vi har også viet god plass til en egen fiskedisk som alltid er bemannet for å veilede deg i vårt store utvalg og sesongens råvarer.
Mindre sukker, salt og fett
Sunnere markedsføring og inspirasjon
På samme måte som vi er bevisste på sunnhet i vårt utvalg, er vi det i vår markedsføring. Vi har alltid frukt, grønt, fisk og grovere brød på tilbud. Eksempelvis har vi kun grove brød i vårt populære ukesbrød og hver uke har vi "Fisketirsdag" med 30 prosent rabatt på all fersk fisk. Ellers har vi fortrinnsvis tilbud på sukkerfri brus og sunnere varianter av yoghurter, deiger og oljer.
Sunnspirasjon: Vi trekker også ofte frem sunnere varer i matoppskrifter og i middagstips. Rikelig med grønnsaker og rene råvarer er noen av stikkordene i vår matinspirasjon.
For å inspirere barna til å spise mer fisk, har vi utviklet "Fiskeknappen, et eget barneunivers i fiskedisken.Tiltaket er finalist i Helsedirektoratets markedsføringspris i 2024.
Se etter Nøkkelhull
For å hjelpe kundene våre til å velge sunnere, satser vi på Nøkkelhulls-produktene. Dette er produkter som inneholder mindre fett, salt og sukker og mer fiber og fullkorn enn andre produkter i samme kategori. Velg derfor Nøkkelhulls-produkter når du ser dem i butikkhylla.
Mål for sunnhet innen 2025:
- 8% økning i frukt og grønnsaker
- 8% økning i fisk og sjømat
- 8% økning i grovt korn (ris, pasta, brød, frokostblandinger)
- Øke omsetningsandelen på Nøkkelhullsprodukter med 2,5 %-poeng
- 10% reduksjon i sukker
- 5% reduksjon i salt
- 5% reduksjon i mettet fett