Nye handlemønstre med korona: Mer hjemmekos og matlaging
Mye kos inne og ute
Med fravær av reising, kafé- og restaurantliv, har mange flyttet kosen hjem i 2020. Det har gitt seg utslag i økt salg av servietter og stearinlys.
Andre bevis på hjemmekos er stor økning is, frosne desserter, barnekjeks - og ikke minst hel melon, som dobler seg i salg.
Kjeks-spisingen skyldes også at mange har kost seg mer ute på tur. Sjokoladedrikker og solbærtoddy vokser betydelig, mens vi i påsken så en dobling i salg av Kvikk-Lunsj og hele 70 prosent vekst i appelsiner.
2020 er også året hvor vi koste oss betydelig mer med baking fra bunn. Bakevarer øker nær 30 prosent - med mel, gryn, gjær, frø og kjerner som de viktigste driverne.
Hjemmefarging og kaffe-boom
Økt bruk av hjemmekontor, gjør at frokostprodukter som müsli, pålegg, egg og bacon, men aller mest kaffe, oftere ender i handlekurvene.
Kaffebønner, espresso og kapsler vokste alle med mellom 30-40 prosent.
Og med stengte frisører, økte salget av hårfargingsprodukter med 24 prosent. Såpekategorien har, ikke overraskende, økt med omtrent tilsvarende.
Økt kvalitet og hjemme-restaurant
Med et delvis nedstengt uteliv, kommer også en betydelig i vekst i drinkmikser og gløgg. Og med stengte grenser i tillegg, øker salget av øl. Ironisk nok, kjøpte vi betydelig mer corona-øl sommeren 2020.
Med bedre tid, færre gjester og fravær av restaurantbesøk, hever mange av oss på råvarekvaliteten på hjemmekjøkkenet.
Kjøttproduktene fra Angus økte totalt med 70 prosent. I sommer skulle det grilles med skikkelig råvarekvalitet; både Angus-burgere og grove løsvekt Angus-pølser endte med rekordøkning.
Både Salmaburgere, skalldyr og kvalitetsserien Jacobs Utvalgte økte med drøye 20 prosent i fjor, mens unike matskatter fra lokalmatprodusentene var mer populære enn noen gang.
Crispy Duck-kit erstatter eksotisk restaurantmat med sin betydelige vekst, og tacoen tas til nye høyder med en vekst i kvalitetsserien Broken Taco på hele 90 prosent!
And ble en jule-hit i ukene før jul, også hjulpet av stengte grenser.
Mer mat fra bunn og hvit pizza
Vi har utvilsomt spist flere måltider hjemme, og da er det ikke bare raske hverdagsmiddager som øker, med pasta som en av vekstvinnerne. Vi lager flere måltider fra bunn. Ferskt kjøtt, med storfe og svin i tet, vokste mest, med 25 prosent. Deiger og fjørfe fulgte hakk i hæl.
Stor økning i matlagingsoster, mozzarella, parmesan og cheddar bekrefter matlagingstrenden. Utenlandske smaker er også populært i 2020 med asiatiske produkter på topp.
Trenden om hjemmelaget, viser seg tydelig når det gjelder pizza. Typiske pizza-ingredienser hadde en samlet vekst på nesten 40 prosent, og her sørger «pizza-nerdene» for at produkter som Tipo-mel tar av. Ellers er det hvit pizza og pizzasteking på grill som er aller mest populært.
Vegetar fortsetter å vokse
Vegetarveksten fortsetter som året før korona. Ønsket om å redusere inntak av kjøtt, i kombinasjon med større utvalg og høyere kvalitet på produktene, gjør at salget av vegetarprodukter økte med ca. 40 prosent i fjor, noe som er omtrent tilsvarende veksten i 2019.
I disse tallene ligger blant annet typiske kjøtterstatninger, både fryst og fersk, men ikke produkter som erter, bønner, linser og grønnsaker, ei veganske alternativer til meieriprodukter.
Eksempelvis solgte vi dobbelt så mange vegetarpølser i 2020, mot sommeren før. Og for første gang hadde alle våre MENY-butikker vegansk nøttestek i sitt julesortiment.
Ekstremvekst i svenskevarer
Lite reising og stengte grenser har ført til ekstremvekst i typiske svenskevarer, som tobakk, snus, cider, øl, brus og sjokolade.