MENY 30 år – store endringer i matvaner
For tredve år siden fantes verken kyllingfilet, Salmalaks, Angus-kjøtt, spesialpølser, friske urter, småpoteter, salatbar eller hundrevis av taco-produkter og norske håndverksoster. Mat-Norge går fremover, ikke minst takket være matarbeiderne i MENY.
Slik ble MENY til
MENY-kjeden ble født da Telemarkskjeden, FK-kjeden og Norgeskjeden slo seg sammen med mål om å etablere Norges første landsdekkende supermarkedkjede.
- Vi skulle være best på ferskvarer, utvalg og matkunnskap, minnes Kristian Kalvenes som sammen med kona hang opp det første MENY-skiltet hos MENY Flåtten i Porsgrunn.
Første året bestod kjeden av ca. 65 butikker, mange i Vestfold og Telemark, og omsatte for 2,5 milliarder kroner.
Annonsene fortalte om 4000 til 5000 vareslag, og lokket med «nygrillet kylling til lørdagskosen og nystekte fiskekaker og ferdiglaget lapskaus til dem som var sent ute med middagen».
I dag har MENY to til tre ganger så mange varer - over 12.000. Med 185 butikker og omfattende netthandel, er MENY Norges største supermarkedkjede med en årlig omsetning på 22 milliarder kroner.
- Vi har vært tro mot konseptet og holdt fanen om kvalitet og variasjon høyt, tross et betydelig skifte i markedet mot smalsortiment og pris. 11. november hvert tredje år har vi oppgradert butikkene for å sikre at vi fornyer oss og er tidsriktige, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.
Han mener at MENY har drevet mye av matutviklingen i Norge, og det takket være dyktige matarbeidere.
Fra hele dyr til fileter og ferdige måltidsløsninger
I 1992 håndterte butikkene for det meste hele dyr og fisk. Nå kommer mye mer ferdig pakket og filetert fra industrien. Mindre forpakninger, ferdige måltidsløsninger og i-farta-mat er sterke trender.
- For oss er matfaglig kunnskap like viktig som før. Vi finskjærer kjøtt og hel fisk, bearbeider råvarer, lager ferdige retter, veileder kunder og holder liv i mattradisjoner. Ikke uten grunn at vi har 900 ansatte med fagbrev og satser på lærlinger, sier Kjuus som legger til at hele 140 av dagens ansatte har vært med fra 1992.
Teknologisk har det også skjedd mye. I 1992 ble alt driftet manuelt. Nå brukes digitale verktøy til varebestilling, prising og kampanjer, men også som salgskanal for nettkunder.
- Varene, prisene og tilbudene endres mye oftere enn før. Vårt mål om bransjen mest fornøyde kunder står fast, sier Kjuus.
Nye trender og matvarer
Endringene i matmønster og utvalg er store. Produkter vi tar for gitt eksisterte ikke, men ble først prøvd ut i MENY. Synnøve Finden og Q-meieriene ble ønsket velkommen mot slutten av 1990-tallet.
Ferdige fileter av kylling dukket opp i 1992 og Salma-laks først i 2006. Norsk anguskjøtt spede start var i 2014, da MENY og Prima Jæren bestemte seg for å avle opp en ny storferase i Norge for å sikre kvalitetskjøtt.
Skyr, friske urter, spesialpølser, norske småpoteter, salatbar, Jacobs Utvalgte og vegetardisker er «nymotens greier». Alkoholfritt øl, håndtverksøl, lokalmat og norske oster skjøt fart først for 10-15 år siden.
At pizza og taco er blitt Norges mest spiste middagsretter, gjenspeiler utvalget. Et vell av italiensk pizzamel, tomater og pizzasauser og over hundre taco-produkter har inntatt hyllene. Nyere trender som asiatisk, sushi og mer plantebasert gjenspeiler også utvalget.
- I en tid hvor alle heier på lave priser, heier vi også på utvalg, kvalitet og innovasjon. Stor takk til alle våre matarbeidere og produsenter som går den ekstra mila for å ivareta matglede og tilføre oss nye smaksopplevelser. Vi må sikre at mat-Norge ikke blir fattigere, avslutter Kjuus.