Om MENY

Om MENY

Hos MENY får du hele handlelisten på ett sted. Vi gir deg den beste handleopplevelsen. Kvaliteten og utvalget er stort og det er alltid muligheter for smarte kjøp. Våre dyktige medarbeidere yter god service basert på god fag- og varekunnskap.

MENY er Norges største supermarkedkjede med 186 butikker og ca. 10.000 ansatte hvorav nær 1000 har fagbrev innen matfag. Kjeden er en del av NorgesGruppen, ett av Norges største selskap og markedsleder i dagligvarebransjen.

Spiser du bedre, lever du bedre

Vi i MENY er opptatt av matglede, og med det kommer godt utvalg, god kvalitet og flinke ansatte som kan hjelpe med tips og råd til et bedre måltid. Vi mener at spiser du bedre, så lever du bedre.

MENY-Lauget består av våre egne kokker og eksperter, som har fått i oppdrag å lete, lukte og smake seg frem til lokale matskatter. MENY-Lauget består av våre egne kokker og eksperter, som har fått i oppdrag å lete, lukte og smake seg frem til lokale matskatter.

Samfunnsansvar

MENY skal ha en mest mulig miljøvennlig drift, og er som eneste dagligvarekjede Miljøfyrtårnsertifisert. Det innebærer at vi har fokus på redusert energiforbruk, lavere utslipp, mindre matsvinn og plastemballasje og økning i kildesorteringen og gjenvinning.

I tillegg ønsker vi å bidra til flere bærekraftig produkter, utvidet matmangfold, mer kortreist mat, bedret dyreveldferd, sunnere kosthold, styrket fagkunnskap og et inkluderende arbeidsliv.

Les mer om samfunnsansvar

Historie

MENY har sin opprinnelse i Vestfold og Telemark, med kjøpmannskjedene Oluf Lorentzen som ble etablert i 1869 og Jens Evensen 1907. Kjedene var kjent for stort vareutvalg, særlig innenfor finere kolonial og ferskvare.

Den første MENY-butikken åpnet i 1992, da de to kjedene slo seg sammen under MENY-navnet. Da NorgesGruppen kjøpte MENY i 2000, ble MENY-konseptet relansert.

Jacobs på Holtet, grunnlagt av Kolbjørn Jacobsen i 1926, ble overtatt av NorgesGruppen i 2004.

I 2015 ble Ultra og Centra-kjedene omprofilert til MENY. Ultra og Centra har sin bakgrunn fra CentraGruppen, grunnlagt av Ivar Kjell Eriksen i 1966 og solgt til NorgesGruppen i 2000. Kvalitet og service stod sentralt i CentraGruppens forretningsidé. I 2015 ble også Ultra, tidligere Centra Colosseum, omprofilert til Jacobs på Majorstuen.

NorgesGruppen er deleier av det danske selskapet Dagrofa, og i mai 2015 reåpnet 120 tidligere Superbest og Eurospar-butikker i Danmark som MENY. 

Satsing på netthandel

I 2017 startet MENY nettbutikk på meny.no. Her kan kunder kan bestille matvarer fra sin lokale MENY-butikk og få varene levert hjem.

(Bilde: Stein Nervik)

Visjon: «Vår lidenskap endrer folks matvaner»

Det er MENY som har lidenskapen til mat. Det er MENY som satser langsiktig på utvalg, kvalitet, service og fagfolk. Det er MENY som er motvekten til de andres kamp om kun å være billigst. Det er MENY som har vært pådriveren til at folk flest over tid har endret sine matvaner.

Kjente produkter som begynte i MENY

Kjente produkter som begynte i MENY

Å være landets største utvalgskjede betyr å gå i bresjen og utvikle nye...

Våre verdier:

Lydhør: I MENY er vi lydhøre. Det betyr at vi har innlevelsesevne. Vi forstår våre kunder, vi lytter til våre kollegaer, vi følger med, er ydmyke og alltid åpne for å lære noe nytt. 

Real: I MENY er vi reale. Vi er ærlige, ujålete, til å stole på, rause og lette å ha med å gjøre. Vi snakker så folk forstår og vi gjør ting ordentlig.

Sporty: I MENY tror vi at en sporty livsstil og holdning gir bedre trivsel, overskudd og helse. MENY skal være en arbeidsplass som legger forholdene til rette for at det skal være lett å ta sunne valg gjennom sunne spiserom, og inspirasjon og motivasjon til aktivitet tilpasset alle uansett nivå.

Helt rå: I MENY er vi helt rå. Vi gjør ting 100%, vi satser, leverer, har kunnskap og gjennomføringsevne. Når vi først satser, gjør vi det av full kraft. Vi er også helt rå til å drive butikker, basert på profesjonelt kjøpmannskap og fagkunnskap.

Våre kundeløfter:

Et bredt og variert utvalg
Vi mener at den som varierer sitt kosthold, spiser bedre. Derfor finner kunden alltid det største utvalget av både velkjente og nye produkter hos oss.

De ferskeste og beste råvarene
Vi mener at fersk fisk, kjøtt, brød og grønnsaker hjelper kunden til å spise bedre. Derfor finner kunden alltid et rikt utvalg av de ferskeste råvarene hos oss.

Kunnskap og lidenskap som gir ekte matglede
Vi mener at vår lidenskap for mat kan hjelpe kunden til spise bedre. Derfor skal kunden oppleve at vår kunnskap kommer kunden til gode hver gang hun eller han handler.

Hjelp til å ta litt sunnere valg
Vi mener at de som spiser litt sunnere, lever bedre. Derfor gir vi kunden alltid inspirasjon, råd og tips om alt hun eller han trygt kan spise mer av.

Gode tilbud og smarte kjøp
Vi mener at gode priser gjør det lettere å spise bedre. Derfor gir vi alltid tips og tilbud som hjelper kunden til smartere handling.