Vær oppmerksom på svindelforsøk

Kjære kunder, vær oppmerksom på svindel! Vi har fått melding om at flere har mottatt useriøse mailer, og understreker at det ikke er MENY som står bak disse.

Dessverre opplever vi fra tid til annen, at kunder får e-post/SMS om angivelige gaver, verdikuponger og gavekort fra MENY.

Dette kommer ikke fra MENY og er ren svindel og kommer fra useriøse aktører som misbruker vårt navn for å få folk til å tro at vi står bak eller samarbeider med dem om undersøkelser, konkurranser eller lignende.

I disse svindelmeldingene bes man ofte om å eksempelvis oppgi kort- og kontoinformasjon:

Bildet er hentet fra svindelkampanje i 2017. Bildet er hentet fra svindelkampanje i 2017.

MENY vil aldri be om slik informasjon over e-post eller SMS. Om du har mottatt en slik melding, ber vi deg om å slette meldingen, og om å ikke trykke på noen av linkene i meldingen.

Dersom du har oppgitt informasjon etter å ha mottatt en svindelmelding, og opplever å bli trukket penger fra konto, og/eller at kredittopplysninger/personopplysninger er på avveie, anbefaler vi deg å kontakte banken for å sperre bankkortet ditt og politianmelde saken.

MENY som avsender 

Det virker skremmende at svindlerne bruker navnet MENY som avsender, men dessverre er det slik at svindlerne finner verktøy for å sette avsendernavn og/eller nummer som de ønsker.

Dette gjør de for å virke mer troverdig, og for at mottaker vil tro at melding/link kommer fra en trygg avsender, i håp om å få tak i personlig informasjon. 

Vi ønsker å påpeke at avsenderne av disse svindelmailene ikke har fått e-post adressene fra oss. Sannsynligvis er det en e-postliste som er kjøpt på internett hvor svindlerne sender ut mail til x-antall mottakere på denne listen.

Bildet er hentet fra november 2018. Bildet er hentet fra november 2018.

Tre ting som kan tyde på at eposten du får er spam eller forsøk på svindel

  1. Avsenders epost-adresse kommer ikke fra firmaet som de hevder er avsender.
  2. E-posten eller SMS`en inneholder rettskrivingsfeil. I noen tilfeller er meldingen skrevet på godt norsk, og da er det vanskeligere å se at det er spam. Men ofte inneholder spam-meldingene skrivefeil, merkelige ord og formuleringer som kan tyde på at Google Translate er benyttet.
  3. Dersom tilbudet virker for godt til å være sant, er det ofte det. De fleste spammeldinger  omhandler gratis gavekort eller at man har vunnet i en konkurranse man aldri har deltatt i.

Forbrukertilsynet ønsker at alle som mottar useriøse e-poster (spam) og sms-er, varsler om dette via deres skjema, slik at Forbrukertilsynet kan gjøre tiltak for å stoppe dette:

Bildet er hentet fra svindelkampanje april 2018. Bildet er hentet fra svindelkampanje april 2018.