Vær oppmerksom på svindelforsøk
Dessverre opplever vi fra tid til annen, at kunder får e-post/SMS og meldinger i sosiale medier om angivelige gaver, verdikuponger, refusjoner på transaksjoner og gavekort fra MENY.
Oppdatert 1. august 2024
Flere kunde har mottatt e-post der de blir bedt om å oppdatere betalingsinformasjon. Dette er svindel. Ikke klikk på linkene i e-posten, men slett den.
Vi understreker at dette ikke kommer fra MENY, og at alle budskap som etterspør informasjon rundt transaksjoner, handler eller bankkort med MENY som avsender, kan behandles som forsøk på svindel.
Dersom du har oppgitt bankinformasjonen din, kontakt banken og sperr kortet ditt umiddelbart.
Tidligere svindelforsøk i sosiale medier
Vi opplever at flere av våre kunder har blitt oppringt av svindlere som påstår at de har vunnet opptil 10.000 kr i en konkurranse på sosiale medier i regi av MENY.
Andre kunder har blitt oppringt hvor svindlerne hevder en har vunnet strømstøtte til 10.000 kr. Svindlerne begynner så å stille inngående spørsmål om strømavtalen til kunden.
Vi har ingen slike konkurranse pågående og disse svindlerne har vi ingen tilknytning til.
Konkurranser i regi av MENY på sosiale medier
Fra tid til annen kjører vi konkurranser på MENY sin Facebook-side eller Instagram-side. Disse sidene er henholdsvis facebook.com/meny og instagram.com/menymatglede. De enkelte butikkene kan også ha konkurranser på sine sider.
Vær obs på at vi aldri har konkurranser via andre sine Facebook- eller Instagram-sider. Eksempler på dette kan være såkalte fansider, som «MENY fans» eller lignende.
Dessverre florerer det av falske kontoer og sider som forsøker å lure forbrukere til å tro at det er vi i MENY som har en konkurranse på deres sider. Disse sidene og konkurransene må rapporteres, og vi oppfordrer til å opptre med aktsomhet.
Dette kommer ikke fra MENY og er ren svindel og kommer fra useriøse aktører som misbruker vårt navn for å få folk til å tro at vi står bak eller samarbeider med dem om undersøkelser, konkurranser eller lignende.
I disse svindelmeldingene bes man ofte om å eksempelvis oppgi kort- og kontoinformasjon:
Tidligere svindelforsøk på mail
September 2023
Kunder opplever å få mail av MENY for en refundering av en duplikatbetaling på et beløp, hvor man må oppgi transaksjonsdetaljer og kontodetaljer for å få tilbakebetalt pengene.
MENY vil aldri be om slik informasjon over e-post eller SMS. Om du har mottatt en slik melding, ber vi deg om å slette meldingen, og om å ikke trykke på noen av linkene i meldingen.
Dersom du har oppgitt informasjon etter å ha mottatt en svindelmelding, og opplever å bli trukket penger fra konto, og/eller at kredittopplysninger/personopplysninger er på avveie, anbefaler vi deg å kontakte banken for å sperre bankkortet ditt og politianmelde saken.
MENY som avsender
Det virker skremmende at svindlerne bruker navnet MENY som avsender, men dessverre er det slik at svindlerne finner verktøy for å sette avsendernavn og/eller nummer som de ønsker.
Dette gjør de for å virke mer troverdig, og for at mottaker vil tro at melding/link kommer fra en trygg avsender, i håp om å få tak i personlig informasjon.
Vi ønsker å påpeke at avsenderne av disse svindelmailene ikke har fått e-post adressene fra oss. Sannsynligvis er det en e-postliste som er kjøpt på internett hvor svindlerne sender ut mail til x-antall mottakere på denne listen.
Tre ting som kan tyde på at eposten du får er spam eller forsøk på svindel
- Avsenders epost-adresse kommer ikke fra firmaet som de hevder er avsender.
- Sosiale medier-profilen, e-posten eller SMS`en inneholder rettskrivingsfeil. I noen tilfeller er meldingen skrevet på godt norsk, og da er det vanskeligere å se at det er spam. Men ofte inneholder spam-meldingene skrivefeil, merkelige ord og formuleringer som kan tyde på at Google Translate er benyttet.
- Dersom tilbudet virker for godt til å være sant, er det ofte det. De fleste spammeldinger omhandler gratis gavekort eller at man har vunnet i en konkurranse man aldri har deltatt i.
Forbrukertilsynet ønsker at alle som mottar useriøse e-poster (spam) og sms-er, varsler om dette via deres skjema, slik at Forbrukertilsynet kan gjøre tiltak for å stoppe dette: