Redd overskuddsmat med Too Good To Go
Som kunde hos MENY skal du alltid finne et stort utvalg ferske varer. Nystekte brød og kaker, nygrillet kylling, varm mat fra varmeskapet og fersk fisk.
Men det bugnende utvalget gir oss noen utfordingen, for vi ønsker ikke å kaste mat som kan og bør spises. Det er her Too Good To Go kommer inn i bildet: Den brukervennlige appen gjør at kunder kan kjøpe maten som blir til overs.
Første dagligvarekjede som samarbeider med Too Good To Go
MENY startet, som første dagligvarekjede, å teste ut løsningen i tre butikker i Oslo høsten 2017. Pr juni 2021 er ca. 130 butikker med i ordningen.
- Samarbeidet redder mye mat som ellers ville ha blitt kastet. Etterspørselen etter grønne løsninger øker og forbrukerne ønsker virkelig å skåne miljøet og samtidig spare penger, sier grunnlegger av To Good To Go, Sophie Wiik.
Gøy å redde miljøet
- Dette vil kundene våre ha. Posene med dagens rester blir revet bort så snart vi legger dem ut i appen, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.
Folk føler at de gjør noe morsomt, samtidig som de hindrer matsvinn.
- Vi gjør flere ting for å redusere matsvinn. Vi har stor suksess med ordninger som nedprising av varer med kort holdbarhetstid og mulighet til å kjøpe Gårsdagens brød. Men dette er uten tvil et av de mest populære tiltakene, sier han.
Forundringspakke
Kundene som bestiller mat via appen får ikke vite hva de bestiller. Innholdet varierer fra dag til dag og du kan ikke reservere deg mot spesielle typer matvarer. Etter at du har betalt for maten får du oppgitt tidspunkt for henting, som er like før butikken stenger.
- Det er overraskelsen som gjør det ekstra morsomt å bruke appen. Den ene dagen er det lammesteik og neste dag er det en deilig grønnsaksrett som er i posen.