MENY vinner pris for ambisiøs bærekraftssatsning
MENY var nominert sammen med HOFF Liv Laga, Go'Vegan/Synnøve Finden, Bellies og Naturli/Orkla til Planteprisen i kategorien årets virksomhet. Prisen deles ut til en virksomhet som er innovative, og som utvikler og satser på plantebasert mat.
MENY ble utropt til vinner for sin satsning på plantebaserte produkter og kommunikasjon med kundene. Dagligvarekjeden har lenge vært opptatt av å inkludere plantebaserte produkter i butikkenes store sortiment.
- MENY er ambisiøse og har bærekraft lang fremme i bevisstheten. De har et stort utvalg av plantebaserte produkter og gjennom en egen klimaapp, merking og skilt motiverer de kundene til å velge plantebasert. De eksperimenterer også med plassering av produkter, prøver ut egne vegetardisker i butikken og gjør grønne oppskrifter tilgjengelig for folk flest via nettsidene som gjør det enklere for kundene å spise mer plantebasert. MENY har stort potensial til å hjelpe enda flere å spise mer plantebasert i fremtiden, et arbeid det blir spennende å følge videre, uttaler juryen i Planteprisen om hvorfor MENY stakk av med seieren.
Vi er på riktig vei
MENY setter pris på anerkjennelse for satsningen, men forteller at de er langt fra å være i mål.
Det å motta pris viser at vi har gjort noe riktig, samtidig som det gir oss ekstra motivasjon til å fortsette vår inspirasjon mot et mer plantebasert kosthold.
Kenneth Skauge, bærekraftssjef i MENY
Jurymedlem i Planteprisen Heidi Røneid mener dagligvarekjedene har en stor mulighet til å påvirke til at vi spiser enda mer plantebasert og klimavennlig mat.
- Å vinne denne prisen er en stor ære og noe man bør være stolt av. Dagligvare har en stor mulighet til å «nudge» forbrukere til å spise mer plantebasert og klimavennlig mat, og vi håper denne prisen vil motivere MENY til å inspisere enda flere i tiden fremover, sier jurymedlem Heidi Røneid fra Future Foods.
Prisen hedres aktører som setter plantebasert mat på kartet
Plantebasert mat fortsetter å øke i popularitet i Norge, og flere aktører følger med på utviklingen og satser på plantebasert mat. Det har gjort det plantebaserte tilbudet bredere når det kommer til kvalitet og tilgjengelighet, som igjen sørger for at norske matvaner går i en mer bærekraftig retning.
Planteprisen ble opprettet for å hedre aktører i bransjen, som er innovative og som gjør en stor innsats når det kommer til å utvikle og satse på plantebasert mat.
- Nordmenn bør spise mindre kjøtt og mer plantebasert for egen helse, klima, miljø og dyrevelferd. Det er mange aktører som gjør en enorm innsats for å få god plantebasert mat ut til det norske folk, og som hjelper kundene ta gode valgt.
- Planteprisen ble opprettet for å hedre disse selskapene og innsatsen de legger ned, forteller Heidi Røneid.
Planteprisen deles ut i fem kategorier; «årets virksomhet», «årets initiativ», «årets kantine», «årets person» og «årets produkt». MENY-ambassadør og vegaterentusiast Hanne-Lene Dahlgren stakk også av med en Plantepris, og ble kåret til årets person.