Blomkålen som ble reddet
Sommeren 2018, sto tonnevis av bonde Heinrich Jung sin økologiske blomkål i fare for å bli kastet. MENY tok aktive grep for å sikre at dette ikke skulle skje.
Jung skulle levere 20 000 økologiske blomkål til Bama fordelt over fire uker, men med sommerens finvær er hele avlingen leveringsklar i løpet av noen få dager.
Dermed fryktet bonden at blomkålen ville ende som grisemat - helt til MENY kom på banen.
Sommeren 2018 sa Siri Helen Hansen-Barry, ansvarlig for frukt og grønt i MENY følgende:
- Vi kan ikke sitte stille å se på at så mye flott mat kastes. Dette er jo dessuten en fantastisk kvalitetsgrønnsak. Samtidig er vi opptatt av å ha økologiske produkter i butikkene våre og et godt forhold til den norske bonden og våre produsenter.
- Derfor hiver vi oss nå rundt og tar inn hele blomkålpartiet til Jung!
Felles dugnad
Jung synes at dette er et godt eksempel på en bra fellesdugnad.
- Dette er et godt tiltak fra MENY. Det er fint at jeg får hjelp i en svært kritisk situasjon som ikke er selvforskyldt, forteller Jung.
Årets ekstremvær kan jeg jo ikke gjøre noe med, sier Jung som håper at også kundene er sitt ansvar bevisst.
God plassering i butikk
MENY løftet frem de økologiske blomkålene i sine nær 200 MENY-butikker for å sikre at de ville ende på de norske matfatene rundt om i landet.
I tillegg til å sette prisen ned til kr. 19,90, ga MENY blomkålen god plassering og eksponering i butikk.