Gulrot og potet på norsktoppen
Norskandelen på frukt og grønt i MENY har gjort et byks. I 2017 var den på 28,8 prosent, i 2023 på 42,8 prosent - etter en økning fra 2022 på 2,9 prosentpoeng.
På grønnsaker alene er andelen fra Norge (minus poteter) på 62,7 prosent, opp drøye tre prosentpoeng fra 2022.
Gulrot og potet på norsktoppen
Gulrot, som er grønnsaken vi spiser mest av etter poteter, har en norskandel i MENY i 2023 på hele 96 prosent, opp fra 92,7 prosent året før. Også potetene og agurkene er stadig oftere fra Norge. I 2023 var 90,3 prosent av potetene norske mot 88,2 prosent året før, mens 82,9 prosent av agurkene var det etter en økning på tre prosentpoeng fra 2022.
Økningen skyldes bedre lagringsteknologier, nye moderne dyrkingsmetoder og enda tettere samarbeid mellom aktørene i verdikjeden.
- Steinar Lauritsen, kategoriansvarlig frukt og grønt
Han legger til at nye potetsorter også har bidratt til en betydelig forlenget norsk potetsesong, i stor grad drevet av småpotet-produsent Bjertnæs & Hoel. Småpotetene, som før ble importert, er nå tilgjengelig i MENY-butikkene drøye 10 måneder i året. Målet er å tilby norske småpoteter året rundt.
Mer norske bær
For ferske bær er også utviklingen positiv i MENY. Norskandelen økte i fjor til 34,3 prosent, fra 30,7 året før. Solbær og stikkelsbær har 100 prosent norskandel, mens også jordbær og bringebær har positiv utvikling.
Førstnevnte har økt norskandelen siste år med hele 4,7 prosentpoeng til 46,3 prosent. Dette kan tilskrives en dobbelt så lang norsk jordbærsesong, grunnet blant annet nye dyrkingsmetoder. Norske bringebær utgjør nå 42 prosent, mot 38,6 prosent i 2022.
Importert frukt
Norsk frukt har en andel i MENY på 7,3 prosent, noe som er marginalt over 2022.
Årsaken til de lave tallene er blant annet at fem av de seks ferske fruktene vi nordmenn spiser mest av knapt dyrkes i Norge, dvs. bananer, meloner, appelsiner, klementiner og druer.
I 2023 var 58,8 prosent av plommene fra Norge, mens tallet for epler holdt seg stabilt på drøye 24 prosent.
Viktig med samarbeid
- Vi ønsker å støtte norske bønder og ha mest mulig norske varer. Kundene foretrekker dessuten varer produsert i Norge. Norsk frukt og grønt blir prioritert i alt vi gjør, sier Lauritsen.
Eksempelvis prioriterer MENYdem i butikkplassering, markedsføring og intern opplæring. I tillegg samarbeider MENY med produsenter og bønder for å se på markedsbehov og potensielle utviklingsprosjekter.