Etablerer Norges største mathus for netthandel i Oslo

Oppdatert 23. oktober 2023
MENY åpner høsten 2024 en sentralisert netthandelsbutikk på Alnabru i Oslo. - Vi vil tilby et større utvalg av mat og drikke til våre netthandelskunder. Hele andre etasjen i bygget vil handle om matglede og nye, spennende matløsninger, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.

Den nye sentraliserte netthandelsbutikken på 13 000 kvm åpner for drift høsten 2024 og vil betjene MENYs nettkunder i Stor-Oslo og omegn.
- Norge ligger fortsatt langt bak mange andre land når det gjelder dagligvarer på nett, men vi tror på en betydelig økning og rigger oss for fremtiden. Vi etablerer derfor en sentralisert netthandelsbutikk, i tillegg til å plukke i våre fysiske butikker. Landet vårt er stort og langt, og det er svært vanskelig å få lønnsomhet nasjonalt uten også å plukke i våre fysiske butikker, sier Kjuus.

Trenden i utlandet er tydelig: Dagligvareaktørene har både fysiske og digitale butikker.
- Undersøkelser viser dessuten at 75% av kundene ønsker å kombinere fysisk handel med netthandel, noe som er mulig i MENY. Vi tror ikke på noe butikkdød, men at flere handelskanaler vil leve side om side, sier Kjuus.

En hel etasje med matglede
MENY vil - med en sentralisert netthandelsbutikk - forsterke satsingen på matglede, ferskvare og stort utvalg. - Lokalene gir plass til et betydelig større sortiment. Hele andre etasje er viet ferskvare og her blir det i første omgang håndskåret ost, kjøtt, delikatesse og bakeri, driftet av ansatte med matfaglig bakgrunn. Vi kan for eksempel lage skalldyrkasser, fruktkurver og ostefat. På sikt blir det eget kjøkken, som gir mange muligheter for matglade kunder, sier Kjuus.

MENY startet så smått med nettbutikk i 2016 med eksisterende butikker som plukkbutikker. I dag har supermarkedkjeden 50 plukkbutikker og når ut til ca. 70 prosent av Norges befolkning. Omsetningen var i 2022 på 728 millioner, en dobling fra 2019, men en tilbakegang fra unormale korona-år.
- Vi har bygget stein på stein og høstet erfaring i et marked preget av raske endringer og høye kundekrav. Nå skal vi opp i volum, effektivitet, sortiment og presisjon, noe som også vil gi økt lønnsomhet. Netthandelsbutikken på Alnabru vil i oppstarten ha ca. hundre ansatte og her blir eksisterende MENY-ansatte viktige, sier Kjuus.

Dagens plukkbutikker vil bestå. De i Stor-Oslo skal ivareta dem som vil hente varene selv i butikk. I dag henter kun 10 prosent varene, mens 90 prosent får dem levert på døra. Også her skiller vi nordmenn oss fra Skandinavia, Frankrike og England, hvor langt flere henter varene selv.

Nybrottsarbeid på logistikk
Ida Juliane Havnås leder MENY’s satsning på Alnabru (Meny.no Levert Hjem). Hun har vært direktør i ASKO og har studert industriell økonomi med fordypning i logistikk på NTNU.
– Vi har hentet mye inspirasjon fra utlandet og hatt mange internasjonale aktører med i de ulike anbudsrundene. Det er mange detaljer og faktorer som må tas høyde for, inkludert mulighet for oppskalering, sier Havnås.

Blant leverandørene som er valgt er Manhattan, Element, Dynatec og Urban.

Fakta om MENYs nettsatsing,

• MENY startet nettbutikk i 2016 med eksisterende MENY-butikker som plukklager.
  • I dag har MENY 50 plukkbutikker og når ut til ca. 70 prosent av Norges befolkning. MENY leverer til store deler av Østlandet, Sørlandet og de store byene på Vestlandet og opp til Stjørdal i Trøndelag, samt i Tromsø via Eide handel.
  • MENY har Norges største utvalg av matvarer levert rett hjem. Antall varer avhenger av hvilken plukkbutikk man sogner til, men ligger fra 7500 til 15 000, inkludert alt av ferskvarer, lokalmat, måltidsløsninger og eget bakeri. I de store byene har nettkundene tilgang til ca. 12000- 15000 varer.
  • Stort utvalg, matinspirasjon, god service og høy kundetilfredshet er viktig for MENY, uavhengig av kanal.
  • Meny.no er Norges største digitale matkanal og godt posisjonert for fremtidig vekst i netthandel. Meny.no er en nettbutikk man henter ut oppskrifter, inspirasjon, vareinformasjon og bestiller dagligvarer.
  • Nett-tilbudet handler om kundeservice og er en forlengelse av hjemkjøringstjenesten MENY har hatt i flere tiår. En overvekt av nettkundene er barnefamilier, men også eldre.
  • Handlekurvene er i gjennomsnitt større på nett enn i fysisk butikk.
  • MENYs nettbutikk omsatte i 2022 for 728 millioner kroner; en dobling fra 2019.

Bransjefakta

• Undersøkelser viser at 75% av kundene ønsker å kombinere fysisk handel med netthandel, noe som er mulig i MENY. MENY tror ikke på noe butikkdød, men at flere handelskanaler kan leve side om side, slik trenden er i andre markeder.
  • Nordmenn er langt fremme teknologisk og på netthandel generelt, men foreløpig langt bak på dagligvarer på nett.
  • I 2022 utgjorde netthandel 1,8 % av omsetningen i dagligvare i Norge. I Sverige var nettandelen på 4 %, i Danmark 5,2%, Storbritannia 10,1%. I Sør-Korea var nettandelen i 2022 på hele 20,2% (Kilde: IGD).
  • I Norge er butikktettheten svært høy. Mange har en dagligvarebutikk i geografisk nærhet. Det bidrar blant annet til at nordmenn handler mat 3-4 ganger i uka; de handler ofte og lite.

Kontatkinfo:
Ida Juliane Havnås, tlf. 477 00 226,  ida.havnas@meny.no