1 million flere fiskemåltider i 2020
Nye fisk- og middagskonsepter i MENY har ført til at én million flere fisk- og sjømatmåltider ble solgt i 2020.
– Det er svært gledelig for folkehelsa og matopplevelsen, sier Lars Gerhardsen, ansvarlig for fisk og sjømat i MENY.
Ett år etter at konseptet Fisketirsdag ble lansert, viser Gerhardsens oppsummering at 30 prosent rabatt på all fersk fisk hver tirsdag har bidratt til 500 000 nye fiskemåltider i 2020, mot 2019.
I tillegg har konseptene «Skalldyrhelg» og «Ukens middag» - hvor sistnevnte hver uke består av en ny fisk- eller sjømatrett - bidratt til 500 000 nye sjømatmåltider.
MENY har i 2020 en volumøkning i salg av fersk fisk på 8 prosent, mens salget av skalldyr og skjell har økt med hele 18 prosent. Samtidig viser Helsedirektoratets rapport at nordmenns totale forbruk av fisk og sjømat nå er lavere enn i 2015, og at det har forandret seg lite siste året.
- Vi har hatt fokus på priskampanjer, faste konsepter og løpende markedsføring. Dette, i kombinasjon med å gi tips, oppskrifter og enkle middagsløsninger, er nøkkelen til suksessen.
- Fisk- og sjømatmåltider kan gjøres enkelt og fristende. Vi har et ansvar for å gi folk det ekstra lille dyttet, avslutter Gerhardsen.
Vant pris delt ut av helseministeren
Å øke inntaket av fisk, er et mål MENY deler med helsemyndighetene. I februar vant MENYs fiskekonsepter Helse- og omsorgsdepartementets pris for sunnere markedsføring. Prisen ble delt ut av helseminister Bent Høie under finalen i «Det norske måltid».
– Vi lar oss lett påvirke i kjøpsøyeblikket og utmerkelsen for sunnere markedsføring er derfor viktig, sa helse- og omsorgsminister Bent Høie under utdelingen.