Marianne er årets kjøpmann i Norge

Kjøpmann Marianne Schulstad Andersen på Meny Lambertseter er kåret til årets kjøpmann 2014.

Det er en overrasket og lykkelig kjøpmann som får den prestisjetunge prisen.

- Dette var utrolig overraskende og morsomt. Utmerkelsen er et tegn på at vi har lykkes med butikken her på Lambertseter. Jeg må innrømme at jeg har hatt som mål å bli årets kjøpmann en gang i fremtiden, men er overveldet over at det skjer så tidlig i karrieren, sier Marianne Schulstad Andersen. Hun har jobbet på Meny Lambertseter helt siden starten for fire år siden, og vært butikksjef de to siste årene.

- Vi har hatt bra omsetning helt siden starten, men det siste året at vi har fått ned svinnet og oi tillegg redusert sykefraværet, sier hun.

- Utmerkelsen er virkelig fortjent og vi som har sett utviklingen til Marianne, er nok ikke like overrasket som henne selv, sier MENY sjef Vegard Kjuus. Han er imponert over det Andersen har fått til og sier hun scorer høyt på absolutt alle områder.

-Hun er flink med medarbeiderne sine, hun skaper vekst og trivsel og er en inspirasjon for oss alle. Og så er det jo ekstra hyggelig at det er en dame som går helt til topps og blir årets kjøpmann, sier han.

Juryens begrunnelse:

Årets kjøpmann 2014 beskrives som ekstremt målbevisst, glødende engasjert kjøpmann. Hun er flink til å ansette og utvikle avdelingsledere og svært bevisst på å skape resultater gjennom andre. Ved å knytte til seg noen av kjedens dyktigste avdelingsledere, har hun lagt forutsetningene for å nå målene og flytte potensialet i butikken.

Kjøpmannen har forstått verdien av å investere i menneskene, og høster resultatene av det i dag. Det siste året har butikken hatt en svært positiv utvikling i sykefraværet, og interne målinger viser høy medarbeidertilfredshet.

Tilfredshet har ofte sammenheng med at en får utnyttet sitt potensial, og kjøpmannen er ikke redd for å stille høye krav til sine ansatte. Ifølge sjefen selv er «en leders manglende evne til å sette høye forventninger til sine ansatte en hindring for å skape den nødvendige forflytning».

Med godt lederskap og god drift følger gjerne de økonomiske resultatene etter – så også på Meny Lambertseter. Omsetningsøkningen har vært langt utover normal vekst inneværende år, samtidig som driftsresultatet ligger godt over gjennomsnittet. Butikken leverer i tillegg godt på kostnadssiden, med en forventet svinnprosent på 1,7.

Butikken oppnådde en score på 19 av 20 poeng i Handelsbladets butikktest tidligere i år, en tangering av den høyeste poengsummen som noen gang er gitt. Siden den gang har juryen latt seg imponere over hvordan butikken utrolig nok er blitt enda bedre! Kjøpmannen har i løpet av sine to år som kjøpmann lykkes i å skape en prestasjonskultur, som hver dag sikter etter å levere en strøken butikk til kunden. Det lykkes de med.

For utmerket lederskap, butikkdrift på øverste hylle og solide økonomiske resultater, utpekes Marianne Schulstad Andersen til Årets kjøpmann 2014.

Andre artikler

MENY bruker cookies på sine nettsider for å gi deg en bedre brukeropplevelse. Ved å fortsette å bruke nettstedet, godtar du bruk av cookies.