Matbutikkene selger mer lokalmat

Matbutikkene selger mer lokalmat

Publisert 12. mai 2016
Salget av lokalmat har gikk opp med over ti prosent i fjor, sammenlignet med året før.

Økning av lokalmat

I fjor ble det solgt lokalmat for 4,18 milliarder kroner i norske dagligvarebutikker.

Det er en økning på 10,3 prosent fra året før, opplyser MENY i en pressemelding.

Lokalmat som segment i dagligvaremarkedet vokser tre ganger raskere enn det øvrige markedet, ifølge seniorrådgiver Kay Jørgen Nilsen i Matmerk.

Det produktet som hadde største salgsvekst i fjor var lokalbrygget øl: Her gikk salget opp med 28,6 prosent, ifølge Matmerk.

Ellers hadde salget at fjærkre en økning på 13,8 prosent. Tilsvarende tall for pølser var 13,7 prosent, fisk 10,8 prosent, ost 10,8 prosent og kjøtt 7,9 prosent.

MENY satser

Norgesgruppen lanserte i 2014 en egen satsning på lokalmat i MENY- og Ultra-kjedene. MENY tilskriver på sin side mye av æren for den salgsøkningen til tidligere landbruksminister Lars Sponheim (V).

Dagligvarekjeden mener Sponheim var den første matministeren som innså betydningen av kvalitetsvarer og lokale spesialiteter.

- Vi høstet vel bare fruktene av en utvikling som allerede var i gang, men det er ingen tvil om at det ble et annet trykk i satsningen på starten av 2000-tallet, sier Sponheim selv i pressemeldingen.

Espen Schøning Lie er leder av MENY-Lauget. Han forteller at MENY i 2011 besluttet å kartlegge de ulike produsentene og lage et system for leveranser og markedsføring.

Tekst fra Nationen: http://www.nationen.no/naering/matbutikkene-selger-mer-lokalmat/