184 vinnere av Årets butikk i MENY i 2020

184 vinnere av Årets butikk i MENY i 2020

Publisert 8. februar 2021
For første gang i MENYs historie, er det ikke én vinner av Årets butikk. I år står alle butikkene øverst på pallen. –Alle har vist en imponerende innsats og levert helt rå handleopplevelser og resultater i et krevende år, sier MENY-sjefen.

Forklaringen til MENY-sjef Vegard Kjuus på at alle de 184 butikkene er vinnere er enkel:

- Gode team vinner sammen! I 2020 er butikkene satt på prøve med smittevernsrutiner, karantene-utfordringer, stenging av kjøpesentre, endrede handlemønstre og rekordpågang i nettbutikken. Nivået er jevnt over skyhøyt.

Juryen i Årets butikk besøkte mer enn 60 butikker i jakten på vinneren.

- Det er så mye pågangsmot, entusiasme, stolthet, matglede og høy standard der ute, tross et ekstraordinært og krevende år, sier Kjuus.

MENY-kulturen er sterk, og matarbeiderne stråler av stolthet. Vi er ett team og en sterk merkevare. Jeg er ufattelig imponert over våre dyktige ledere og matarbeidere, sier Kjuus.

MENY Tveita feirer også med kake. MENY Tveita feirer også med kake.

Stø kurs

MENY hadde sin årlige kick-off onsdag 2. februar, denne gangen digitalt. Stikkord fremover er stø kurs.

- Ubeskjedent vil jeg si at de råeste dagligvarebutikkene i Norge, er alle MENY-butikker. Vi driver utviklingen i bransjen, og det skal vi fortsette med ved å levere den beste handleopplevelsen, det største utvalget og de dyktigste matarbeiderne, sier Kjuus.

MENY Solsiden og MENY Revetal

I 2019 ble MENY Solsiden i Trondheim kåret til Årets butikk, mens MENY Revetal i Vestfold stakk av med seieren året før.

MENY Høvik feirer med kake. MENY Høvik feirer med kake.

Et fantastisk år for MENY

I 2020 stoppet grensehandelen opp, samtidig som vi både reiste mindre og spiste mindre mat ute på feks. restaurant. Dette førte til økt vekst for norske dagligvarebutikker.

MENY endte i 2020 med en omsetning på 21,3 milliarder kroner, noe som er en økning på hele 17,5 prosent mot 2019. Flere handlet også i MENYs nettbutikk i fjor! Nettbutikken omsatte for 728 millioner kroner, noe som er en økning på hele120 prosent.

Mange har heldigvis kost seg med god mat, men de har tatt med seg kosen hjem på kjøkkenet.

- Kundene har handlet mer, og de har valgt flere kvalitetsvarer. For oss som heier på matglede, er det gledelig å se en dreining mot mer kvalitet, lokalmat, gode råvarer og matlaging fra bunnen av, sier Kjuus, og fortsetter:

- Vi har betydelig vekst i varer som rein, fersk lam, Angus-produkter, skalldyr, håndskårne oster og andre unike, norske Matskatter, men også pizzaingredienser og bakeprodukter.