Spiser du bedre, trener du bedre

Spiser du bedre, trener du bedre
Å trene riktig og regelmessig er godt for både kropp og sjel. Mange glemmer dessverre at maten er vel så viktig for at økten skal få størst effekt. Du kan tenke på det som at mat er drivstoffet for kroppen – den fungerer ikke uten.

Uten mat og drikke, duger helten ikke  

Det er viktig å spise nok mat før en treningsøkt. Nok og riktig mat. Du fyller vel ikke en dieselbil med bensin? Sånn er det for kroppen vår også. Hvis du for eksempel skal løpe maraton kan det være lurt å spise mat med mye karbohydrater slik som pasta, ris, korn og brødmat. Dette fyller nemlig glykogenlagrene dine og sørger for at kroppen er full av energi.

Ellers er fisk og kylling med masse grønnsaker en sikker vinner. Husk også å spise nok mat, slik at du ikke går ”tom for bensin” før treningen er ferdig.

Det er anbefalt å spise hovedmåltidet 2-3 timer før treningen!

Hva med å prøve en av disse deilige (og sunne) oppskriftene før trening?

Pastasalat med pesto og fetaost 

Grove bananpannekaker 

Havregrøt med blåbær og pistasj 

Grove wraps med kylling og mango

Det er også viktig å få i seg nok vann både før, under og etter treningen. Vi taper mye væske når vi svetter, og hvis vi ikke fyller på blir kroppen slapp og man presterer dårligere.

Vann er absolutt det beste, men litt saft eller en sportsdrikk kan anbefales når treningen varer over en time, som for eksempel i et maraton.

Oppskriftene under passer perfekt til etter trening:

Grov sandwich med tomat, avokado og ost

Yoghurt og cottage cheese, toppet med müsli og syltetøy

- Brødskiver med proteinrikt pålegg som ost og skinke

Og du? Spis en banan rett etter trening, og deretter et større måltid i timene etterpå.

Husk å se på riktig mat og drikke som noe helhetlig, og ikke bare de dagene du trener eller skal løpe maraton.

En dårlig middag i dag kan påvirke treningsøkten din i morgen.

God trening! 

Slik gjør du