Skjærgaarden får stipend på 500 000,- fra MENY 2016

Oppdatert 2. september 2016
Skjærgaarden Gartneri får MENYs Matskattstipend på kr 500 000,-. Vinnerstipendet ble delt ut av landbruksminister og juryleder, Jon Georg Dale på Matstreif i dag. Bjertnæs og Hoel stakk med 2.premien på kr 200 000,- og Eiker Gårdsysteri fikk også et stipend på kr 50 000,-.

MENYs Matskattstipend er den største lokalmatprisen som deles ut i Norge. Vinnerstipendet på 500 000,- går til en lokalmatprodusent med unike kvalitetsprodukter, og som med stipendet vil kunne tilby nye produkter, øke produksjonen eller være i stand til å henvende seg til nye markeder. Skjærgaarden Gartneri vil bruke stipendet til å delfinansiere et bio-kullanlegg som vil være banebrytende i Norge.

-Regjeringen har en ambisjon om at samlet omsetning av lokalmat skal vokse til 10 milliarder innen 2025. Det er mulig fordi vi i Norge har ambisiøse, kreative matinnovatører som både kan og tør satse. Årets Matskatt-vinner kombinere bærekraft og spisekvalitet på en imponerende måte, og er et forbilde for alle som ønsker å bidra til å utvikle norsk matproduksjon og norsk matkultur, sier juryleder og prisutdeler Jon Georg Dale.

-Vi i Skjærgaarden Gartneri er opptatt av å spille på lag med naturen sånn at vi kan fortsette å dyrke mat her i Norge. I altfor mange år har vi drevet med jordforbruk her i landet. Nå vil vi satse på jordbruk, sier de lykkelige vinnerne Kristin Stenersen og Bjørge Madsen.

-Skjærgården er en av våre mest nytenkende, bærekraftige og kvalitetsbevisste leverandører som virkelig fortjener å vinne et sånt stipend, sier MENY-sjef, Vegard Kjuus.

-MENY har i dag et samarbeid med 450 lokalmatprodusenter, og tilbyr over 2300 lokalmatprodukter. Vi brenner for lokalmat og er hele tiden på jakt etter nye matskatter vi kan tilby våre kunder, sier Vegard Kjuus.

Juryens begrunnelse
"Årets Matskattleverandør får stipendet fordi produsenten aktivt spiller på lag med naturen. Produsenten tar opp en viktig og stor utfordring i vår tid, nemlig kvaliteten på matjorda vår. Denne leverandøren er opptatt av kretsløpet og vil bruke stipendet på et biokullanlegg som vil være banebrytende i sitt slag. Denne omsorgen for naturen vil komme fremtidige generasjoner til nytte og gjøre at flere kan drive jordbruk i stedet for jordforbruk. Samtidig leverer Skjærgaarden Gartneri grønnsaker av ypperste kvalitet, innenfor en kategori vi alle burde spise mer av".

Årets finalister
De nominerte til årets Matskattstipend, og som juryen har vurdert er:

• Gårdsand
  • Skjærgaarden Gartneri
  • Bjertnæs og Hoel
  • Eiker Gårdsysteri
  • Telemarkrøye
  • Færder Mikrobryggeri

Bredt sammensatt jury

• Jon Georg Dale, Mat- og landbruksminister, juryleder
  • Kjartan Skjelde, kokk og restauranteier
  • Odd Gisholt, Professor på BI og dagligvareekspert
  • Anbjørn Øglænd, styreleder i Prima Jæren
  • Bodil Nordjorde, Høgskolelektor og kokebokforfatter
  • Marielle de Roos, styremedlem i Småbrukarlaget og medeier i Lofoten Gårdsysteri
  • Vanessa Rudjord, blogger med stor matinteresse
  • Vegard Kjuus, Adm. direktør i MENY

Årets vinnere av MENYs Matskattstipend 2016

• Skjærgaarden Gartneri – tildeles Kr. 500.000,-
  • Stipend for å utvikle et biokullanlegg som vil være banebrytende i Norge.
  • Kontaktperson: Kristin Stenersen tel. 92090433
  • Bjertnæs og Hoel – tildeles Kr. 200.000,-
  • Stipend for å utvikle poteter og emballasje som gjør det mulig å ha norske poteter i butikken året rundt .( per i dag er det norske poteter i ca 8 mnd)
  • Kontaktperson: Åsmund Bjertnæs tel. 90572231
  • Eiker Gårdsysteri – tildeles Kr. 50.000,-
  • Stipend for å kjøpe nye former og ostepresse som gjør det lettere å selge forbrukervennlige ostestykker i butikk.
  • Kontaktperson: Anne Marie Sando tel. 936 54 592