Når god tid står på menyen

Når god tid står på menyen

Publisert 24. september 2018
Kirsten Dahl (70) bruker heller tiden sin på golfbanen, i hagen eller på el-sykkelen enn på å gå i butikken. Derfor handler hun på meny.no og får varene levert hjem.

Det lukter deilig eplekake fra kjøkkenet på Vøyenenga i Bærum. Kirsten Dahl insisterer på at hun ikke er en sånn som baker ofte og mye, men hagen rundt huset er – bokstavelig talt – fruktbar, og Kirsten hadde så enormt mye nedfallsepler. Når livet gir deg nedfallsepler, bak en eplekake!

Ektemannen Torger er på trening. Han sykler de ni-ti kilometerne til Høvik. Og tilbake. Etter at de to kjøpe el-sykler er mange bilturer erstattet med frisk luft og like friskt tempo. 

Kirsten og Torger er pensjonister, men har ingen problemer med å fylle dagene med aktiviteter. Noen herlige slag på golfbanen er ikke å forakte, en sykkeltur eller litt jobbing i hagen. Faktisk har de to så få fritidsproblemer at de sparer inn tid der de kan.

Å stresse rundt i matbutikker, for eksempel, er noe de bare gjør unntaksvis. 

Kirsten Dahl bruker tiden sin på annet enn matvarehandel. Det er jo for eksempel mye hyggeligere i egen hage enn mellom reoler med matvarer. Kirsten Dahl bruker tiden sin på annet enn matvarehandel. Det er jo for eksempel mye hyggeligere i egen hage enn mellom reoler med matvarer.
Vi er pensjonister og har masse tid. Men vi har lyst til å bruke den på andre ting enn å gå i matbutikker.

- Det er jo ikke det at vi har dårlig tid. Vi er pensjonister og har masse tid. Men vi har lyst til å bruke den på andre ting enn å gå i matbutikker. Vi vil heller gå i hyggelige butikker, og dessuten slippe å lempe bæreposer inn og ut av bilen, forteller Kirsten. 

Dessuten var det ikke bare matvarer hun lette etter da de handlet i butikk.

- Torger og jeg gikk gjerne for å hente hver våre varer, og det endte med at vi lette minst like mye etter hverandre som etter det vi skulle ha. 

Opptatt av kvalitet

Det er gått rundt to år siden Kirsten prøvde MENY Nettbutikk for første gang. I starten skrev hun i feltet der man kan legge igjen beskjeder til den som plukker varene, at hun ønsket seg fersk fisk og friske grønnsaker. Det har hun sluttet med nå.

- Jeg ser at jeg får fine varer uansett!

Kirsten innrømmer at hun er ganske kresen og kvalitetsbevisst. Avokadoen skal være akkurat passe myk og fin, krabbene bør helst være fulle av kjøtt, og fisken så fersk at den nesten spreller. 

- Jeg er veldig glad i krabber. De jeg fikk levert på døren her om dagen, var helt fantastiske! 

Kirsten Dahl og ektemannen Torger handler i MENY Nettbutikk. Tiden de får til overs bruker de til sykling, golf og hagesysler. Kirsten Dahl og ektemannen Torger handler i MENY Nettbutikk. Tiden de får til overs bruker de til sykling, golf og hagesysler.

Sparer tid og krefter

Til småhandling, hvis de bare skal ha et par-tre varer, hender det selvsagt at ekteparet går i fysisk butikk og handler, men storhandelen tas alltid på nett. I tillegg til å spare tid, sparer de nemlig også krefter. 

- Vi får varene helt opp på trappa og inn i gangen. Det har mye å si. Vi har jo bare to trappetrinn, men vi er litt dårlige til beins, begge to, så vi kan ikke bære så tungt.

Sorteringsjobben i etterkant er også blitt enklere.

- Varene er til og med sortert i posene: kjølevarer for seg, tørrvarer for seg. Når vi handler i butikken selv, er det jo hummer og kanari. 

Enklere hyttetur

Også hytteturene er blitt enklere.

- Før stoppet vi på Gjøvik og brukte 45 minutter på å handle. Nå får vi varene heller levert dagen før, lemper de rett i bagasjerommet og kjører direkte til hytta.

Torger og jeg gikk gjerne for å hente hver våre varer, og det endte med at vi lette minst like mye etter hverandre som etter det vi skulle ha.

Ikke hokus pokus

Hun tror det kan være litt vanskelig å «komme over terskelen» for mange for å handle i nettbutikk. Kanskje særlig for eldre mennesker.

- Det kan jo være litt bøyg å komme i gang. Gamle mennesker er jo ofte konservative på sånt noe. Mange skylder på at det er hyggelig i butikken. De titter litt rundt og treffer bekjente.

Det er ikke et godt argument, synes Kirsten, og fortsetter: - Tenk så deilig å få levert, for eksempel når du skal ha fem Bris. Men de går heller ut og handler, så har de noe å gjøre.

Kirsten handler både bøker og andre ting på nett, men forsikrer om at hun ikke er noe «digitalt geni». Alle kan klare å handle i MENY Nettbutikk.

- Det er ikke noe hokus pokus. De fleste av oss handler jo andre ting på nett, både reiser og billetter, for eksempel. 

Kirsten handler både bøker og andre ting på nett, men forsikrer om at hun ikke er noe «digitalt geni». Alle kan klare å handle i MENY Nettbutikk. Kirsten handler både bøker og andre ting på nett, men forsikrer om at hun ikke er noe «digitalt geni». Alle kan klare å handle i MENY Nettbutikk.

Prisbevisst

Mange av de Kirsten snakker med er dessuten redde for at det er dyrt å handle i nettbutikk, enten du henter varene selv eller får de levert hjem på døren. Men Kirsten selv bedyrer at hun er prisbevisst. 

- Ja, jeg er nok det. Jeg synes det er enkelt å sammenligne priser i nettbutikken, sier Kirsten.

Hun handler «stort» ca. tre ganger i måneden. Da får hun litt avslag på leveringen, fordi hun handler for over tusen kroner. Dessuten risikerer hun aldri å gå sulten rundt i butikken. Det er som kjent ingenting som fyller opp handlevognen like godt som sult.

- Vi har aldri vært impulskjøpere på butikken, men matbudsjettet har absolutt ikke gått opp etter at vi begynte å handle i nettbutikk. Snarere ned. Vi er mer strukturerte og kjøper mer bevisst. Det er bare til å planlegge litt, sier Kirsten Dahl. 

Prøv MENY Nettbutikk du også! Les mer og se det store utvalget her