Stadig flere velger vegetarmat

Stadig flere velger vegetarmat

Forbruket av kjøtt har flatet ut de siste årene. Med dagligvarebransjens suksess med vegetarprodukter, ønsker stadig flere å gjøre bevisste matvalg.

Utflatingen av kjøttkonsumet skyldes trolig økt fokus på helse, klima og dyrevelferd. Fortsatt er det kun en liten andel av befolkningen som er vegetarianere og veganere, og de er overrepresentert blant unge, viser en MENY-undersøkelse.

Nesten én av ti mellom 19 og 29 år oppgir at de ikke spiser kjøtt i det hele tatt. Blant de over 50 svarer knappe fire prosent det samme.

Et større utvalg vegetarmat gjør det enklere for forbrukerne å velge kjøttfritt. Et større utvalg vegetarmat gjør det enklere for forbrukerne å velge kjøttfritt.

Bedre utvalg gir økt popularitet

– Ingen kategorier vokser raskere enn vegetar. Det henger sammen med at flere ønsker å redusere kjøttforbruket sitt, samtidig som det stadig kommer nye spennende vegetarprodukter i butikkhyllene, sier Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i MENY.

Hos MENY økte salget av vegetarprodukter med snaue 50 prosent i 2018 mot året før. For vegetar ferskvare alene, var økningen på hele 86 prosent.

Selv om de fleste fortsatt spiser kjøtt, velger stadig flere å kutte i forbruket. Mange regner seg som såkalte fleksitarianere, altså en som bytter ut deler av kostholdet med vegetarmat, for eksempel ved å ha én kjøttfri dag i uka.

Bevisste forbrukere

Husdyrhold og kjøttproduksjon står for opp mot 15 prosent av de totale klimagassutslippene i verden. Det er mer enn hele transportsektoren, altså bil, båt, buss og fly, til sammen. I Norge står husdyrhold for cirka fem prosent av klimagassutslippene, viser tall fra SSB.

– Dagligvarebransjens oppgave er å gi forbrukerne gode, varierte og grønne valgmuligheter, sier Horn Hynne.