Dette er mattrendene i 2020

Dette er mattrendene i 2020

Sunn snacks, mindre sukker og et stadig økende fokus på bærekraft er trendene som vil påvirke hva nordmenn putter i handlekurven de neste årene.

Snackification

Såkalt snackification, altså nye og sunnere typer snacks, er i vinden som aldri før. Forskning viser at forbrukerne legger igjen mer penger på snacks som oppfattes som innovative og helsebringene.

  • kr 18 90

    kr 108,00/kg

    Gulrot

    175g Smågodt Rockefroskene

Dette er maten vi er opptatt av

Dette er maten vi er opptatt av

Til tross for at søkemotorene gjør det enkelt å lære seg å lage alt fra...

Plantebaserte matvarer har fått en stor oppsving de siste årene Plantebaserte matvarer har fått en stor oppsving de siste årene

Mer planter

I 2019 handler det ikke kun om å erstatte kjøtt eller animalske
produkter, men om å lage sunnere måltider. Grønnsakene skal være enklere å spise, kjøttprodukter må være enkle å erstatte og vi sier ikke nei til at grønnsakene «lures» inn i tradisjonelle produkter som pasta for å gjøre dem sunnere.

Mindre sukker

Sukker fortsetter å være skurken i mange forbrukeres øyne. Bransjen jobber derfor med å redusere sukkerinnholdet og erstatte det med mer naturlige alternativer, som honning eller dadler.

Økt forbrukerbevissthet

Forbrukerne er mer bevisste på sin egen påvirkningskraft enn noen gang. De spiser litt mindre kjøtt, velger bort plast og krever at produsenter og forhandlere tar sin del av samfunnsansvaret. Hele 83 prosent av nordmenn oppgir i dag at det er viktig at dagligvarebransjen jobber for å redusere matsvinnet.

Salatbar er svært populært både som mat på farten og som enkelt tilbehør til middagen Salatbar er svært populært både som mat på farten og som enkelt tilbehør til middagen

Sunnhet og helse

Overbehandlet ferdigmat, sukker, salt og fett er ut. Rene råvarer, sunn mat på farta, superfood og alkoholfritt er inn. Aldri før har vi vært mer opptatt av å selvrealisere oss, noe som også skinner gjennom i maten vi spiser.

Trenden har blant annet ført til stor vekst i salget av alkoholfritt øl og et jevnt tilsig av sunnere ferdigmatprodukter og helsebringende nyheter som ingefærshots, fermenterte drikker og grønnsaker i snacking-størrelse.