Historien om den moderne julenissen
Mange er overrasket over å høre at før 1931 ble julenissen fremstilt som alt fra en høy, tynn mann til en spøkelsesaktig alv. Han har vært kledd i både biskopkappe og jegerdyreskinn.
Opprinnelsen til julenissen kan man høre om i legender om helgenen St. Nikolaus, som skal ha levd i Tyrkia på 2-300-tallet. Han var den første til å hjelpe barn og unge når de eller foreldrene var i nød, og han ble derfor tidlig tilbedt som barns og unges helgen.
Julenissen slik vi kjenner ham i dag
Da den amerikanske tegneserieskaperen Thomas Nast tegnet julenissen for Harpers Weekly i 1862, var han en liten alveaktig figur.
Nast fortsatte å tegne nissen i 30 år, og endret fargen på jakken hans fra brun til rød, slik vi kjenner den i dag.
Men i 1931 begynte Coca-Cola å plassere annonser i populære magasiner. Archie Lee, leder for D'Arcy Advertising Agency som jobbet med The Coca-Cola Company, ville at kampanjen skulle vise en sunn julenisse, som var både realistisk og symbolsk.
Coca-Cola satte dermed den amerikanske illustratøren Haddon Sundblom til å utvikle reklamebilder med julenissen. De skulle vise en ordentlige julenissen, ikke en mann utkledd som julenissen.
Inspirert av dikt
Sundbloms inspirasjon var Clement Clark Moores dikt fra 1822, "A Visit from St. Nicholas" (ofte kalt "'Twas the Night Before Christmas").
Han beskriver der hvordan St. Nikolaus kommer farende julenatten gjennom lufta i en slede trukket av åtte reinsdyr:
Han har hvitt skjegg, er liten og fyldig, kledd i pels med en hollandsk krittpipe plassert i munnviken.
Moores beskrivelse av Sankt Nick førte til et bilde av en varm, vennlig, passe lubben og menneskelig julenisse.
Brukte vennen som modell for julenissen
I begynnelsen malte Sundblom bildet av julenissen ved hjelp av en menneskelig modell – vennen Lou Prentiss, en pensjonert kjøpmann. Da Prentiss døde, brukte Sundblom seg selv som modell, og malte mens han så seg i speilet. B
arna som vises sammen med julenissen i Sundbloms malerier, var basert på Sundbloms naboer - to små jenter. I maleriene gjorde han den ene om til en gutt.
Fra 1931 til 1964, viste Coca-Cola reklamer der julenissen leverte leker (og lekte med dem), tok en pause for å lese et brev og nyte en Coca-Cola.
Stort engasjement rundt julenissen
Hvert år fra 1931 til 1964 ble julenissen tegnet av Haddon Sundblom i ulike uttrykk.
Engasjementet rundt julenissen har alltid vært stor, og når Julenissen en gang ble tegnet uten giftering sendte fansen inn brev til Coca-Cola Company og lurte på hva som hadde skjedd med nissemor.
Det samme gjaldt da han hadde beltet bak frem, kanskje fordi Sundblom malte via et speilbilde?