Fra miljøproblem til kortreist godbit

Oppdatert 18. juli 2022
Stillehavsøsters, en stor miljøtrussel langs norskekysten, skal nå bli kortreist nytelse. - Østers er trendy og i ferd med å bli mer folkelig. Vi håper vi kan bidra til å holde bestanden nede i Norge ved å selge skjellene til spiselige priser i alle våre butikker, sier Lars Gerhardsen, ansvarlig for fisk og sjømat i MENY.

Stillehavsøstersen invaderer store deler av norskekysten i stort tempo grunnet en enorm formeringsrate. Ikke bare ødelegger den badeplasser, den ødelegger også det norske artsmangfoldet. Blåskjell blir borte og fuglelivet påvirkes. I 2012 ble stillehavsøstersen derfor svartelistet av Miljødirektoratet.

Hvorfor ikke se på de utskjelte norske skjellene som en mulighet? Østers er stadig oftere på restaurant-menyene, men også hjemme-salget øker.
- Vi opplever at østers er en trend, som vi tror vil nå ut bredere i folket i årene fremover, litt på samme måte som vi har sett med sushi. Hvorfor da ikke spise de norske stillehavsøstersene. De er fantastisk gode, bedre enn oppdrettsøstersen vi importerer; både fordi de er ville og dagsferske, men også på grunn av det friske, norske kalde vannet, sier Niels Aall-Lyche, daglig leder i Norwegian Shores.

Norwegian Shores plukker i dag, med myndighetenes tillatelse, stillehavsøsters i Østfold, Vestfold, Telemark og Agder. Skjellene går via et renseanlegg på Nøtterøy og gjennom en omfattende prosess for å sikre både matvaretrygghet og at alle skjell er av beste kvalitet før de sendes videre for konsum.
- Vi tar tak i en miljøutfordring, samtidig som vi etablerer en ny sjømatkategori i et Skagerak nærmest dødt for fiske. Skal plukkingen monne, må vi få større distribusjon. Det sørger MENY nå for med sine 186 butikker rundt om i landet, sier Aall-Lyche.

Svensker spiser dobbelt så mange
Gerhardsen er spent på salgsutviklingen. MENY har i mange år solgt østers, i hovedsak importerte oppdrettsøsters fra Frankrike. Salget har ligget på ca. 4 millioner i året. Kun et fåtall av MENY-butikkene i de store byene har hatt østers permanent, mens de fleste har hatt dem knyttet til større helgeaktiviteter med skalldyrshow. Absolutt alle butikkene har solgt østers i 2021.
- For å gjøre østers mer folkelig og tilgjengelig setter vi ned prisen til fast stk.-pris på 19,90. Så må vi gi kundene gode serveringstips og lære dem hvordan de skal åpnes. Vi tror på salgsvekst, ikke minst fordi vi hadde en vekst i skalldyr og blåskjell på ca. 20 prosent i fjor, sier Gerhardsen.

Til tross for en gryende østers-trend og god vekst i skalldyr og skjell, har vi nordmenn en lang vei å gå når det gjelder å slurpe i oss østers. For mens franskmenn i snitt per innbygger spiser 30 østers på et år, spiser vi i snitt 0,2 østers pr år. Svenskene spiser dobbelt så mange som oss.

For mer informasjon, kontakt:

Niels Aall-Lyche, daglig leder i Norwegian Shores, tlf.90 93 79 50, nal@shores.no
Lars Gerhardsen, ansvarlig for fisk og sjømat i MENY, tlf. 982 34 833, lars.gerhardsen@meny.no