Landbruksministeren møtte MENYs lokalmatleverandører

Landbruksministeren møtte MENYs lokalmatleverandører

Oppdatert 5. november 2018
- Nå har jeg møtt produsenter i verdensklasse. Det er herlig å møte folk som brenner for matproduksjon og norsk matkultur, sa landbruks- og matminister Bård Hoksrud da han var hos MENY Colosseum i Oslo for å lære mer om MENYs satsing på lokalmat.

Ministeren, som er opptatt av at det skal selges mer norsk mat i norsk dagligvare, fikk 31. oktober møte seks av MENYs lokalmatleverandører - leverandører som alle har gått “motstrøms”. Felles for dem er stort pågangsmot og fokus på innovasjon og kvalitet.

- Det er utrolig gøy å se at leverandørene er så engasjerte og at de har så stor tro på sine produkter. Samtidig er jeg glad for å høre at de samarbeider godt med MENY. Vi må få nye norske produkter ut til forbrukerne, sa Hoksrud.

Satser på lokalmat
For MENY er satsingen på lokalmat viktig.
- Vi ønsker å øke utvalget og kvaliteten i norsk dagligvare, og i dette er lokalmatprodusentene essensielle. Vi samarbeider tett med dem slik at vi sammen utvikler rene og gode produkter med lokal historie og identitet. For MENY dreier det seg ikke bare om nye og unike produkter, men også om å dyrke frem matgründerne, skape flere arbeidsplasser og videreutvikle norsk matkultur, sa MENY-sjef Vegard Kjuus.


Bård Hoksrud møtte følgende lokalmatprodusenter:

Bjertnæs &Hoel: Utfordrer fransk import med delikatessepoteter
Skjærgaarden: Frilandsurter og volum på vårløk og meloner
Prima Jæren: Angus biffprosjektet
Gårdsand Lerstang: Først ute med ny kyllingrase
Himmelspannet: Kvalitetsoster av lokale råvarer
Tind: Pioner innen spekemat av «middelhavskvalitet»


Fakta om lokalmat og MENY:
• Interessen for lokalmat øker. MENY har en vekst på 5,2% så langt i år, sammenlignet med samme periode i fjor.
• Mens kunden tidligere var opptatt av lokalmat mer som en nisje, er trenden at kunden nå i stadig større grad er genuint opptatt av hva de spiser, hvor maten kommer fra, kortreist mat, dyrevelferd, ren og ærlig mat, transparens i hele verdikjeden og historien bak råvaren. Mye lokalmat treffer på mange av disse trendene.
• MENY er desidert største aktør på lokalmat i Norge med en andel på mer enn 22%.
• MENY har de siste årene reist rundt og funnet unike, lokale matskatter. I dag samarbeider MENY med 450 lokalmatprodusenter og tilbyr over 2500 lokalmatprodukter.