MENY deler ut lokalmat på Black Friday

Oppdatert 29. november 2019
MENY bruker Black Friday til å løfte frem sine flere hundre lokalmatprodusenter, og inviterer til tidenes største prøvesmaking. På 10 år har MENY femdoblet salget av lokalmat, og i løpet av 2020 vil omsetningen være på over en milliard kroner. Likevel er matskattene godt bevarte hemmeligheter for mange.

- Over hele landet finnes matgründere som skaper unike delikatesser basert på lokale råvarer og gamle håndverk- og mattradisjoner. Per i dag samarbeider vi med 450 lokalmatprodusenter. Vi jobber aktivt for å sikre et bredt og unikt utvalg av norske matskatter i butikkene våre, sier Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i MENY.

Tidenes prøvesmaking
Som en motsats til handlekjøret på Black Friday, inviterer MENY til den største prøvesmakingen av lokalmat noensinne. Over hele landet får kundene mulighet til å smake på produkter fra sin region og utvalgte nasjonale matskatter. MENY lover matglede, lokalt engasjement og lave skuldre.

- Vi inviterer til en annerledes Black Friday hvor vi viser frem våre matskatter, som vi er så stolte av. Vi tror mange vil sette pris på å oppleve lokale råvarer på sitt beste og snakke med fagfolk som brenner for dette, sier Horn Hynne.

Lokale arbeidsplasser
I 2011 solgte MENY lokalmat for litt over 200 millioner. I 2014 passerte de 500 millioner. Nå nærmer salget seg milliarden. MENY har mange eksempler på produsenter som har startet i det små og vært i hyllene i en eller to av supermarkedene, og som nå er tilgjengelige i alle 184.

- Vi er imponert over innovasjonsevnen blant lokalmatleverandørene, og ser at det i stor grad er de som bidrar til reell innovasjon og mangfold i norsk dagligvare. Ta for eksempel delikatesse-potene fra Bjertnæs & Hoel, Sigdal knekkebrød, ostene fra Himmelspannet, norsk Angus-kjøtt, de økologiske produktene til Grøstad Gris eller de økologiske spekepølsene fra Ask, sier Horn Hynne.

I tillegg til å gi lokalmatprodusentene hylleplass og tid til å utvikle seg, deler supermarkedkjeden årlig ut Matskattstipendet på 500 000 kroner og kårer i samarbeid med organisasjonen HANEN årets lokalmatgründer. Her er prisen 50 000 kroner. For MENY handler satsingen på matskatter om å ta vare på norske mattradisjoner og lokale arbeidsplasser, og samtidig stimulere til økt innovasjon og produktutvikling.

Her er mer om matskattene, fordelt fylkesvis.