Nyheter: Grønne og helseorienterte produkter

Nyheter: Grønne og helseorienterte produkter

Oppdatert 14. september 2018
Høstens nyhetsvindu gjenspeiler de store kostholdstrendene med fokus på protein, «tarmvennlige» produkter og veganske nyheter. Samtidig er det mye nytt innen kos – særlig av søtt og brus. Pizza- og tacoelskere kan også glede seg over spennende nyheter.

The Center for Food & Health Studies i London definerer i sin siste rapport god fordøyelse som den største nøkkeltrenden innen mat og ernæring for 2018. Det innebærer blant annet økt fokus på produkter som er glutenfrie, laktosefrie, fermenterte eller inneholder naturlig fiber.
- Denne trenden har ført til at vi de siste årene blant annet har fått inn veldig mange fri-for-produkter for dem med intoleranse eller matallergi, sier Ida Børstein, ansvarlig for nyheter i MENY.

Og flere er på vei inn i hyllene nå i september: to varianter av glutenfrie coockie dough, frosne glutenfrie hvitløksbaguetter og frosne hvetefrie rundstykker (begge Hatting), den laktosefrie smøreosten Påmackan med smak av hvitløk og agurk (Oatly), kefir med skogsbærsmak (TINE), en melke- og laktosefri fløte under navnet Gryr (TINE) og to varianter av den havrebaserte iskaffen Planti (Kavli). I tillegg lanserer Finsbråten skinnfri wienerpølser uten melk og gluten, beregnet på barn.

Protein for veltrent kropp
Protein er også definert som en nøkkeltrend, og det ser vi også her i Norge.
- En sunn og veltrent kropp er blitt det nye kroppsidealet, dermed er proteinprodukter ikke lenger bare for idrettstoppene. Det ser vi på salget av typiske proteinprodukter, de skyter i været, sier Børstein.
I høst kommer tre nye proteinbarer (Powerking), to nye proteinyoghurter (Arla); en med mangosmak og en med jordbær, YT proteinpudding med mango, Skyr med sitronsmak, Maxim Porridge med eple og kanelsmak, Greenola frokostblanding rik på fiber og proteiner, Hattings proteinrundstykker, proteinbrød fra Bakehuset og to varianter av fiskeburgere (Lofoten) med ekstra høyt proteininnhold; en med spicy chili og en med ost og bacon.
 
Grønne nyheter
Ikke uventet identifiserer den britiske rapporten også vegetar som en nøkkeltrend. Vegetar er kommet for å bli, og antall produkter har økt betydelig i Norge de siste årene. MENY har mer enn 200 vegetarprodukter i sitt sortiment. Nå i september kommer vegansk bacon, påleggsskiver med smak av salami, påleggsskiver med smak av skinke (Astrid & Aporna), bearnaise, pulled marinert med smak av kjøtt og boller med kjøttsmak (Vegme). I tillegg er en del av fri-for-produktene nevnt over veganske: de havrebaserte iskaffene, Greenola-frokostblandingen, smøreosten og matfløten. Sistnevnte er laget på kokos og raps.

- Mange forbrukere søker vegetarprodukter ut fra et dyrevelferds- eller helseperspektiv, mens stadig flere ser på det som et miljøvalg. Økt fokus på miljø og bærekraft er en driver for stadig nye miljøvennlige produkter, sier Børstein.
Gjenbruksposer til frukt og grønt (Veggio), som en erstatning for plast, kommer i hyllene nå i september, flere produkter i rengjøringsserien Klar og flere tannbørster i resirkulerbar plast (Jordan). I tillegg kommer to nye dusj- og hårserier som begge er plantebaserte og kun har naturlige ingredienser: Love B&P og Rå.


Kosenyheter: sjokolade, snacks, brus og desserter
- Kose oss vil vi fortsatt, og innenfor denne varegruppen er vi ekstra villige til å prøve ut nye smaker, sier Børstein.

Jacobs Utvalgte kommer med to nye varianter av belgiske trøfler (bringebær og karamell & havsalt) samt en belgisk konfekt (alle tre helt fri for palmeolje, Freia kommer med Daim lakris og to varianter av sjokoladeperler (appelsin og bringebær), mens Nidar frister med Troika med appelsinsmak og en sjokolade med biter av safarikjeks. Dessert-elskere kan glede seg over tre varianter av Magnum boks-is, frossen vaniljefromasj med salt og karamell (Jacobs Utvalgte) og frossen karamellpudding (Hennig-Olsen). For potetgull-entusiaster kommer Sørlandschips med en ny smak: Chipsverkstedet salt & vinegard, mens Jacobs Utvalgte frister med økologisk rotfruktchips.

Endring i drikke er også definert som en av de store nøkkeltrendene innen mat- og ernæringsindustrien, og her ser vi en dreining mot sukkerfritt og nye smaker. Inn i hyllene kommer Fanta Zero med jordbær og kiwi, Coca-Cola Zero bringebær, Sprite Zero Lemon, Lime & Cranberry, sukkerfri Urge Guarana, sukkerfri Redbull og Battery Nocal Orange & Ginger.

Nytt innen pizza og taco
Pizza er nordmenns desiderte mest spiste middagsrett. Dermed er det gjerne rom for nye varianter. Grandiosa lanserer Biff, mens Big One kommer i Chicago-style toppet med bacon og Pizzabakeriet med en kyllingpizza.
Taco-fredag er blitt fast rutine for mange barnefamilier. Her er det nytt å glede seg over, kanskje mest for de voksne som har variasjon og ikke minst sunnhet i tankene. Salma-taco består av ferdige ferske laksebiter og en egen tacosaus. Og for å sikre at avokado alltid er i hus til guacamolen, lanserer Eldorado nå fryste ferdige rensede skiver av avokado. Disse er dessuten praktiske til smoothie, i salaten og som pålegg.

_____________________________________________________________________________

Kontakt: Ida Børstein, tlf. 971 50 696
Kilde: New Nutrition Business, The Center for Food & Health Studies i London. Les rapporten her