Slik jobber leverandørene med bærekraft
Fra brød til pølser, brusflasker, vaskemidler og bleier - er du usikker på hva leverandørene egentlig gjør for å bidra til å ta gode, bærekraftige valg? Her kan du lese mer om hvordan et knippe av dem jobber med bærekraft, og hva de har oppnådd så langt.
BAMA
BAMA, som leverer frukt, grønnsaker, fersk juice og ferdigkuttede salater til MENY, har fokus på bærekraft gjennom hele verdikjeden - fra jord til bord. Det innebærer emballasjeforbedringer, matsvinn og effektiv logistikk.
Siden 2017 har selskapet jobbet målrettet med å redusere plastbruk i emballasje. Plastmengden på pakningene du finner i butikken er redusert med over 700 tonn.
På frukt og grønnsaker har emballasje en spesielt viktig funksjon; nemlig å holde maten frisk lengst mulig, for å unngå matsvinn. Matsvinn er i seg selv er stor miljøbelastning.
BAMA opplyser at de har fokus på:
- Aktivt arbeid for å redusere matsvinn fra jord til bord
- Redusere plastbruken ytterligere og bruke mer resirkulerte materialer
- All emballasje skal være gjenvinnbar
- Mer effektiv logistikk og mindre «tom» transport – fylle bilene mer, bruke plassbesparende emballasje og pakkemetoder
Bærekraftig dyrking
For BAMA betyr også bærekraft at det er ordnede forhold der varene dyrkes. Tilstedeværelse, langsiktighet og god dialog med produsenter over hele verden er viktige verktøy.
United Bakeries
Vi klarer oss ikke uten den klassiske brødskiven. Hovedråvaren i brød er korn, som vi har ideelle forhold for å dyrke her i Norge. Korn har også et lavt klimaavtrykk. Mange av de butikkstekte brødene hos MENY leveres av United Bakeries.
United Bakeries forteller at de jobber for å dreie virksomheten i en mer bærekraftig retning. I 1993 var fokus import av franske brød av høy kvalitet, mens de i 2008 begynte å lage sine egne brød her i Norge.
- 70% av brødene som leveres til MENY blir nå bakt i Norge.
- Det brukes mel fra norske møller og United Bakeries er opptatt av å bruke mest mulig norskprodusert korn.
Brødene leveres halvstekte og frosne til butikkene. Det gjør at butikkene selv kan steke opp brød etter behov og tilby nystekte brød gjennom store deler av åpningstiden. Innfrysning er også en oppbevaringsform som gjør at United Bakeries ikke trenger å bruke livsforlengende tilsetningsstoffer i sine brød.
Grilstad
Grilstad rapporterer om fokus på matsvinn, emballasje og plast i egen produksjon. Så langt med gode resultater.
Som første spekematleverandør i Norge, pakker de i resirkulert plast, og har erstattet 150 tonn ny plast med resirkulert plast. De er også tilsluttet Bransjeavtalen med mål om å halvere matsvinn innen 2030, og ser blant annet på hvordan de kan utnytte råvarene, skalker og avskjær enda bedre.
Dyrevelferd er viktig
Grilstad har et stort fokus på dyrevelferd. Målsetning er at 100% av dyrene skal komme fra gårder med godkjent Kvalitetssystem i Landbruket (KSL).
Det innebærer tett oppfølging og samarbeid med veterinær, dokumentasjon for hver besetning og krav til kompetanse. Et tilsvarende program skal etableres for storfe og småfe.
Grilstad har også deltatt aktivt i arbeidet med å utvikle dyrevelferdsprogram for alle dyreslag.
Coca-Cola
Coca-Cola har jobbet lenge med bærekraftig emballasje, og i 2021 vil alle flaskene Coca-Cola produserer i Norge lages utelukkende av resirkulert plast*.
Det gjelder - i tillegg til Coca-Cola - for Sprite, Urge og Fanta. Telemark av Bonaqua, Fuze Tea og snart også Powerade, er allerede produsert med 100% resirkulert plast*.
Dette bidrar til:
- 75% (4300 tonn) årlig reduksjon i bruk av ny plast
- 28% nedgang av klimautslipp fra flaskeproduksjon
World Without Waste
Overgangen til 100% resirkulert plast* i Norge er en del av Coca-Colas internasjonale strategi, World Without Waste, der målet er en verden uten emballasjeavfall.
Coca-Cola håper overgangen til 100% resirkulert plast* kan bidra til målet om en norsk sirkulær økonomi for plast; et lukket kretsløp der all norsk plast til drikkevareemballasje samles inn og gjenvinnes.
*100 % resirkulert plast i hele plastporteføljen (bortsett fra etikett og kork)
Joh. Johannson Kaffe
Joh. Johannson Kaffe er kanskje mest kjent som kaffeprodusenten bak Evergood, Jacobs Utvalgte, ALI og Coffee of the World i tillegg til kaffetilbehør som kaffefilter. Joh. Johannsons mål er å produsere bærekraftig kaffe.
- Alle kaffefiltre fra ALI og Evergood er Svanemerket og FSC-merket.
- Joh. Johannson samarbeider med Miljøfyrtårn og Grønt Punkt Norge for å tilby miljøvennlig kaffe.
- Joh. Johannson er en del av ICP (International Coffee Partners) som blant annet jobber for å gi kaffebønder bedre levekår samt opplæring i entrepenørskap.
Miljøvennlig kaffebrenneri
Kaffen fra Joh. Johannson som selges i MENY, brennes lokalt på Vestby i det som omtales Norges mest miljøvennlige kaffebrenneri. Bygget har høstet anerkjennelse og priser for framtidsrettede og bærekraftige løsninger.
- Energiforsyning får de fra energibrønner og hele 1280 solcellepaneler er montert på fasaden.
- Kaffebrenneriet bruker også varmegjenvinning og biogass og er selvforsynt for energi til oppvarming.
- I selve brenningsprosessen brukes biogass.
- Bygget har en rekke miljøsertifiseringer, blant annet nest høyeste nivå, "Excellent", hos BREEAM-NOR (Den norske versjonen av Europas ledende miljøsertifiseringsverktøy for bygninger)
Hennig-Olsen
Med en stor produksjon av iskrem, fokuserer også Hennig-Olsen på miljøvennlig emballasje. Selskapet er en del av Plastløftet, og gjør kontinuerlig tiltak for mer bærekraftig emballasje og reduksjon av plastforbruk.
- I 2020 ble alle småisposer fra Hennig-Olsen 100% resirkulerbare
- 55 tonn reduksjon i årlig plastforbruk ved å redusere tykkelse på plastfilm brukt til innpakking og transport.
Fokus på helse
Hennig-Olsen har også fokus på sunnere produkter og jobber med å gi forbrukerne flere valgmuligheter. Eksempelvis består Nude pinneis av 80% frukt.
Orkla
Orkla Home & Personal Care har satt tydelige og ambisiøse bærekraftsmål – spesielt for plast og råvarer. Stadig større andel av emballasjen byttes ut med resirkulert materiale, som også kan resirkuleres igjen og igjen.
Plastflaskene på kjente varer som OMO, Blenda og Milo består av 100% resirkulert plast, og Comfort blir relansert i mindre, plassbesparende flasker med 50% resirkulert plast og korker i 100% resirkulert materiale.
Orkla har blant annet utført følgende tiltak:
- Flyttet store deler av produksjonen til Norge
- Bytte fra plast til papp på emballasjen på Lypsyl: Sparer 7,4 tonn plast årlig.
- Mer plasseffektiv eske på MaxPower Alt i 1 og Maskinoppvaskpulver utgjør reduksjon på 19 tonn plast i året. Bedre plassutnyttelse fører også til en årlig besparelse på 90 lastebiler.
Milde produkter
Orkla har satset stort på vaskeserien Klar. Alle produktene er Svanemerkede, og alle flaskene i serien er laget av 100 % resirkulert plast.
I tillegg utvikler Orkla nye og spennende refill-løsninger som sparer miljøet for ytterligere utslipp i forbindelse med frakt, lagring og håndtering av plastsøppel.
Gilde
Gilde informerer om at de skal gjøre tiltak i hele verdikjeden for å redusere sitt klimaavtrykk. Viktigst er god dyrehelse, gode rutiner for dyrevelferd, sosiale arbeidsforhold, utnyttelse av norske ressurser, utnyttelse av hele dyreskrotten og lønnsomhet fra bonde til forbruker. I tillegg jobber Gilde for mer bærekraftig emballasjeløsninger.
- I 2020 ble fire millioner hermetikkbokser byttet ut med kartongemballasje. Dette vil, ifølge IFFU, redusere klimautslippene med inntil 80% og tilsvarer 600 tonn CO2.
- Gilde bruker kun 100% norsk kjøtt i sine produkter.
Mindre salt og mettet fett
Gilde støtter opp om myndighetenes ønske om å redusere salt og mettet fett, og har gjennom flere år redusert salt og fett i produktene sine. Gilde satser også på å utvikle flere nøkkelhullsprodukter.
I 2020 utvidet Gilde sin produktserie Go og mager med nye nøkkelhullsmerkede produkter som Go og mager Bratwurst og Karbonader.
Prior
Prior understreker at bærekraft er viktig for dem. Selskapet har ambisiøse mål og jobber aktivt med å redusere klimaavtrykket, fra bonden til ferdig produkt. Prior jobber med tilrettelegging for klimavennlig produksjon, og har stort fokus på god dyrevelferd.
- Prior leverer alltid 100% norsk kjøtt og egg.
Økt bruk av resirkulerte materialer
Visste du at emballasjen som brukes på Priors kylling- og kalkunprodukter er laget av resirkulerte vannflasker? Dette bidrar til økt etterspørsel etter bruken av resirkulerte materialer, mindre bruk av fossilt materiale og dermed redusert klimaavtrykk.
Prior Egg bruker kun kartongemballasje. Hvis du leverer papir til gjenvinning, har du kanskje returnert papir til nettopp en av Priors eggekartonger.
Flere nøkkelhullsmerkede produkter
Prior har produkter som er naturlig sunne med lite mettet fett, og 6 av 10 produkter er nøkkelhullmerket.
TINE
TINE skal tilby mat og drikke som er naturlige deler av et sunt kosthold. Fokus er på bedre folkehelse, blant annet gjennom å jobbe for mindre mettet fett, tilsatt sukker og salt i kostholdet.
- TINE har redusert mengden mettet fett i sine produkter med til sammen mer enn 900 tonn.
- Bare gjennom lansering av lett-produkter tidlig i 2021 har TINE beregnet en reduksjon på 100 tonn fett.
- Det jobbes systematisk med å redusere tilsatt sukker i flere av TINEs produktkategorier. Visste du at sukkerinnholdet i TINE yoghurt er halvert siden 2004?
- TINE Yoghurt har alene bidratt til å fjerne 850 tonn tilsatt sukker fra det norske markedet.
Fjerner sugerør og plastskjeer
I 2021 fjerner TINE plastsugerør og plastskjeer. Blant annet får TINE Sjokomelk pappsugerør, mens Go’Morgen yoghurt får treskje. Dette vil redusere plastforbruket med henholdsvis 5,7 tonn og 120 tonn, totalt ca. 126 tonn plast per år.
Libero
Libero har gjort mange tiltak for å redusere sitt klimaavtrykk. Bleiene har for eksempel blitt tynnere, noe som er bra både for bevegeligheten og miljøet. Det har gitt mindre ressursbruk, redusert avfallsmengde og mer effektiv transport.
- Alle Libero våtservietter er 100% plastfrie
- Bleiepakkene er laget av 50% fornybare materialer
Totalt utgjør tiltakene på bleiepakkene og våtserviettene en besparelse på over 4 millioner plastposer i året.
Libero var først ute i Norden med Svanemerkede bleier og FSC-sertifisering. Selskapet jobber også med smartere design, gode materialvalg og redusert mengde avfall og transport, alt for en bedre og mer bærekraftig drift.
Mondelez
Mondelez, som står bak flere folkekjære favoritter som blant annet Freia, Oreo, Daim, O’boy og Regia kakao, jobber blant annet med å sikre bærekraftig kakaoproduksjon.
Cocoa Life - bærekraftig kakaoproduksjon
Gjennom sitt program, Cocoa Life, ønsker Mondelez International å sikre bærekraftig kakaoproduksjon og ta vare på kakaobøndene og deres lokalsamfunn. Programmet tar utgangspunkt i de lokale utfordringene med stikkord som forsørging, kvinners rettigheter, samfunnsutvikling og utdanning.
Side om side med kakaobøndene, sikres kakaodyrkingen på en bærekraftig måte og som et attraktivt levebrød.
- 175.000 kakaobønder har utdannet seg i hvordan de kan effektivisere sitt arbeid
- 1,4 millioner trær har blitt distribuert for å styrke kakaotrær og omkringliggende regnskog
I tillegg til en bærekraftig produksjon av kakao og palmeolje, skal også 100% av all plastemballasje være resirkulerbar innen 2025. Fra 2020 kommer all papirbasert emballasje fra bærekraftige kilder.
Palmeolje og bærekraftig produksjon
Mondelez rapporterer også om flere tiltak for å sikre at palmeoljen de bruker er produsert på en bærekraftig og forsvarlig måte. Det innebærer blant annet:
- Å sørge for at den er produsert på lovlig mark
- At det ikke fører til avskoging eller tap av myr
- At menneskerettighetene respekteres
- At tvangs- eller barnearbeid ikke brukes