Slik gjør du pizza litt sunnere

Slik gjør du pizza litt sunnere

Det er ikke vanskelig å gjøre pizzaen litt sunnere. Mer grønt, grovere bunn og renere topping. Se våre enkle tips for å gjøre ferdigpizza og hjemmelaget pizza litt sunnere.

Pizza er ikke ansett som det sunneste valget til middag, men det er ikke så mye som skal til for å gjøre den grovere og grønnere. Vi kaller det Sunnspirasjon!

Tips 1: Topp pizzaen med grønnsaker og urter!

Ikke alle pizzaer har så mye grønnsaker på fra før, og uavhengig av om du har kjøpt en ferdig pizza eller lager selv, så smaker det alltid godt med én ekstra ingrediens! Topp med skivede tomater, paprika, sopp eller løk. Eller flere av disse. Da blir pizzaen mer spennende, smaksrik, næringsrik og den metter mer!

Et tips er å la alle få velge topping på sin del av pizzaen! 

Noen av de mest brukte grønnsakene på pizza:

Grønn topping etter steking

Det er plass til mer grønt når pizzaen er stekt! Det finnes flere ulike typer topping som smaker godt når det puttes på pizzaen etter steking. 

Prøv for eksempel et par never ruccola, avokado i skiver eller noen cherrytomater på toppen for en grønnere pizza.

Tips 2: Grovere pizzabunn

Det aller beste er om du lager pizzabunnen selv - da har du full kontroll på innholdet. I tillegg er det lite som slår en deilig, hjemmelaget pizza. 

Bruk grovt mel i deigen. Både speltmel og grovt sammalt hvetemel kan fint brukes. 

Grove pizzasnurrer med purre, pesto og bacon er enkelt å lage selv. Grove pizzasnurrer med purre, pesto og bacon er enkelt å lage selv.

Tips 3: Grønt tilbehør 

Uansett om du skal ha hjemmelaget pizza eller frossenpizza, server den sammen med en grønn salat eller oppkuttede grønnsaker. Så enkelt får du en litt sunnere middag!  

Prøv også barnas favoritt - Hawaii pizza med skinke og ananas!

Et godt tips for en litt sunnere middag er å la barna snackse på søte små tomater og agurk i staver mens pizzaen er i ovnen.

Tips 4: Mer tomatsaus

Ikke bare vil ekstra tomatsaus tilføre mer sak til pizzaen, men en pizzasaus av god kvalitet er også næringsrik. Visste du at tomater er på sitt aller sunneste  når de er varmet opp? Da frigjøres lykopen. Lag gjerne sausen selv fra bunnen eller bruk MENYs tomatsaus med gulrot og fennikel. 

Dette er hemmeligheten bak en god pizzasaus

Dette er hemmeligheten bak en god pizzasaus

Tomatsaus til pizza blir best når du lager den selv. Hjemmelaget pizzasaus løfter faktisk smaksopplevelsen av en pizza og det er letter å lage enn du tror. Vi viser deg hvordan og deler våre beste tips.

Å lage en passelig mengde mat er ikke alltid lett. Et tips er å lage porsjonspizzaer, for da slipper du å spise det ekstra pizzastykket etter at du egentlig er mett.

Tips 5: Bruk magre råvarer

Velg magre proteiner som topping. Kylling, karbonadedeig og skinke smaker godt på pizza.