Slik spiser skiskytteren

Slik spiser skiskytteren

Publisert 12. februar 2021
For skiskytter Ingrid Tandrevold går det sport i å putte frukt og grønt i alt. Hun er overbevist om at kostholdet bidrar til å holde henne frisk.

- Når jeg spiser og forbrenner så mye som jeg gjør, vil jeg spise bra. Jeg vil formidle at mat ikke bare er kalorier inn og ut. Mat er noe du spiser for at maskinen, altså deg selv, skal fungere best mulig, sier Ingrid Landmark Tandrevold (22), skiskytter på landslaget og lidenskapelig hobbykokk.

Ingrid trener store mengder både fysisk og skyting hver dag og har et svært bevisst forhold til hva hun spiser.

Kostholdet består enkelt sagt av to viktige ingredienser: Ren, naturlig mat og mye frukt og grønnsaker.

- Det verste som kan skje en toppidrettsutøver, er å bli syk. Du får ikke trent, ikke konkurrert. 

- Jeg tror et stabilt frukt- og grøntinntak betyr mye for et sterkt immunforsvar. Og i tillegg til å holde deg mett lenge, får du mye kostfiber som kroppen trenger, sier Ingrid.

Ferdigkuttet fersk frukt - smågodt i farta

Ferdigkuttet fersk frukt - smågodt i farta

Ferdigkuttet fersk frukt er perfekt som mellommåltid, i matboksen eller som sunn snacks. 100% frukt - vi kaller det smågodt i farta!

Det grønne er med i hvert eneste måltid. Hun topper frokostgrøten med frukt og bær, har frukt og grønnsaker som tilbehør til lunsjen, kutter opp frukt som snacks, spiser gulrøtter og bær i mellommåltidene og har alltid grønnsaker til middagen.

Mye bra i en bolle  

Ingrid er glad i alt som slutter på «bowl», enten det er smoothie bowl til frokost eller mexicansk eller asiatisk bowl til middag.

- I bowls er det grønnsakene og frukten som gjør hele retten, sier Ingrid.

Grønnsaker som søtpotet og paprika og syrlig frukt som ananas og mango passer godt med både kylling og kjøtt. 

Jeg vil gjerne bidra til å snu holdningen rundt at kjøtt må være hovedingrediens. La heller det grønne være stjernen – og kjøttet tilbehøret.

 

Lag en bowl til frokost, lunsj eller middag. Friske grønnsaker og spennende smaker er det som gjør en bowl så utrolig god! Lag en bowl til frokost, lunsj eller middag. Friske grønnsaker og spennende smaker er det som gjør en bowl så utrolig god!

Når hun startet dagen med en frisk smoothie bowl, kjører hun gjerne smoothie og fersk banan som base.

Jeg pimper den med peanøttsmør, råkakao, litt spinat og topper med granola, yoghurt, bær og nøtter.

Det har gått sport i å se hvor grensen går, før noe smaker for sunt. Hvor mye frossen blomkål kan hun ha i smoothien før den smaker fælt? Hvor mye spinat?

Kjæresten Trygve er prøvekanin, og han lar seg lure. Selv når hun baker kaker, sniker ekstra grønnsaker seg inn.   

- Jeg elsker å eksperimentere og har blant annet en gulrotkake som stadig utvikler seg. Det startet med at jeg la til ekstra mye gulrøtter, sier Ingrid.

- Så hadde jeg i eple for syrlighet, erstattet noe av sukkeret med banan, noe av melet med bakt søtpotet – og nå er det blitt en hverdagskake, som kan spises når som helst!

MENY er stolt sponsor av skiskytterne

MENY er stolt sponsor av skiskytterne

MENY er stolt sponsor av de norske skiskytterlandslagene og sammen ønsker vi å friste til sunnere snacks i hverdagen.

Raske karbohydrater

Før konkurranser er det karbohydrater som gjelder, gjerne i form av pasta og ris. Det handler om å fylle opp glykogenlagrene.

- Jeg tar ofte en banan nærme start, og gjerne banan og en restitusjonsdrikk rett etter at jeg har gått i mål. Bananen er min go-to-frukt, og med sin naturlige emballasje, er den praktisk å ha med i bagen.

Gulrotkake ble etterhvert en god hverdagskake med Ingrids eksperimentering på kjøkkenet Gulrotkake ble etterhvert en god hverdagskake med Ingrids eksperimentering på kjøkkenet

En fest med Fisketirsdag

Ingrid er ikke bare opptatt av frukt og grønt. Hun spiser fisk så ofte hun kan, og er blitt en ekspert på gode fiskeretter. 

- Jeg elsker fisk! Både hvit og rød fisk. En favorittrett er ovnsbakt torsk med chorizo og brokkoli eller ertepurè. Jeg er også veldig glad i laks med nøttelokk og urter. Lokket blir skikkelig crispy og digg. Stekte fiskekaker er en favoritt til lunsj, på en brødskive med avokado og paprika.

Fisketirsdag hos MENY

Fisketirsdag hos MENY

Velkommen til Fisketirsdag hos MENY. Hver tirsdag har vi tilbud på fersk fisk og gir deg sunnspirasjon til enkle middagstips med fisk.

Ingrid har vill fjellørret i fryseren. Den har hun ikke fisket selv, men fått i gave.

- Jeg er veldig utålmodig og klarer ikke å være stille, så jeg hadde nok skremt bort alle muligheter for napp, ler hun.

- Vi handler fisken vår hos MENY på tirsdager, da er det fisketirsdag og 30 prosent på all fersk fisk fra fiskedisken. Så drar vi hjem og lager sushi: Spicy tuna maki og laksemaki, som er det beste jeg vet. Sushi er ikke komplisert å lage, selv om mange tror det, og med fisketirsdag får du et luksusmåltid, som ikke koster så altfor mye.

Lag din egen sushi

Den spreke skiskytteren unner seg sjokolade og annet godteri, men skiller mellom hverdag og helg.

Til hverdags kutter hun opp frukt og lager en liten dip av mandelsmør eller peanøttsmør, som hun føler balanserer blodsukkeret bra. Hun liker all frukt, men har en klar favoritt.

- Jeg er veldig glad i harde pærer! De må være harde, hvis ikke blir de ikke spist. Heldigvis er jeg sammen med en fyr som liker myke pærer, så vi slipper å kaste mat. Jeg tenker at det er et godt tegn på forholdet vårt, hehe, til og med god flyt i pærespisingen.