5 tips for litt sunnere taco

5 tips for litt sunnere taco

Små grep kan gjøre stor forskjell - dette er våre beste og enkleste tips for en litt sunnere taco.

Mange forbinder taco med usunn kosemat, men det er ikke mye som skal til for å gjøre tacoen litt sunnere. Prøv en av disse tipsene for å unne deg taco til hverdag og helg med god samvittighet. 

1. Velg fullkorntortillas

Hos MENY finner du et stort utvalg av tortillas, og hvetetortilla er en av de mest populære. En god start er å bytte til fullkornsvarianten, som har mer fiber og metter bedre.

Hva med å bytte ut tacoskjell eller tortilla med hjertesalat for en ny vri på tacofredag? Da orker du mer av det gode fyllet! Hva med å bytte ut tacoskjell eller tortilla med hjertesalat for en ny vri på tacofredag? Da orker du mer av det gode fyllet!

2. Velg renere kjøtt 

Bytt ut kjøttdeigen med karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig. Du kan også bruke strimler av kylling, biff eller laks. Du kan også bruke mindre kjøtt, og supplere med kidneybønner.

At vi spiser mer bønner er bra for både helsen og planeten, i tillegg til at de metter godt og har en kjøttaktig smak!

Vegetartaco: 4 alternativer som erstatter kjøttdeig

Vegetartaco: 4 alternativer som erstatter kjøttdeig

Taco uten kjøttdeig er alt annet enn kjedelig. Her gir vi deg fire gode kjøttfrie alternativer til taco!

3. Grønnsaker, grønnsaker, grønnsaker 

Til taco kan du fråtse i grønnsaker. Prøv deg frem med salat, tomat, løk, mais, agurk, sopp, mango, paprika og bønner. 

Jo mer grønt, jo bedre!

Tips! Fyll tacolefsa med grønnsaker før kjøtt, ost og rømme slik at du er sikret plass til vitaminbombene. 

Rester etter taco? Slik bruker du dem

Rester etter taco? Slik bruker du dem

Med enkle grep kan tacorestene forvandles til digg helgefrokost, spennende lunsj og nye middager. Se gode tips til hvordan du kan bruke tacorester her.

4. Lag tacokrydderet selv

Ferdiglagde tacokrydder inneholder mye salt, faktisk består mange krydderposer av en tredjedel salt. Det er ikke vanskelig å lage litt sunnere tacokrydder, og dermed  bestemme selv hvor mye av hvert krydder du ønsker, slik at du kan justere både styrke og saltinnhold.

I tillegg er det billigere og det smaker også gjerne bedre med en hjemmelaget variant!

5. Mer avokado

Guacamole hører med til tacomåltidet. Most avokado er hovedingrediensen i guacamole og avokado er en god kilde til blant annet sunt fett, folat og vitamin C. 

Mange kjøper ferdige bokser med guacamole, men de inneholder relativt lite avokado. Lag den heller selv, det er enkelt og godt. 

Taco for én?

Taco er ofte noe man lager til flere, men dersom du er alene og likevel vil ha taco fredag kveld så er salatbaren et godt tips!

Kjøp akkurat det du trenger, ta med hjem og lag deg skikkelig digg fredagstaco! 

Salatbar - rask og litt sunnere middag og lunsj!

Salatbar - rask og litt sunnere middag og lunsj!

En rask salat fra salatbaren gjør det enkelt å spise litt sunnere, også når du bare skal ha middag eller lunsj til én! Her finner du friske, ferdigkuttede grønnsaker og spennende dressinger og dipper hver dag. Server som tilbehør eller egen rett.

Tacokjøttdeig og tortillas kan du fryse ned, slik at restene fra i dag blir perfekt porsjon til neste helg.