5 tips for litt sunnere taco

5 tips for litt sunnere taco

Alle elsker taco - og her er det naturlig mye grønnsaker, så det er et godt utgangspunkt! Med små grep kan vi gjøre tacoen enda sunnere, så kanskje det blir mer taco i hverdagen og?

Fredagstacoen er viktig for mange av oss, og vi serverer den gjerne trofast hver helg. Oppskriften er ganske lik i de mange hjem, men mange har sin egen vri som de sverger til. Kan vi friste deg til noen litt sunnere justeringer og? 

1. Velg fullkorntortillas

Vårt enkleste tips er å bytte til fullkorn. Hos MENY finner du et stort utvalg av tortillas, velger du den med fullkorn vil du få i deg mer fiber, og kjenne deg mett lenger.

Hva med å bytte ut tacoskjell eller tortilla med hjertesalat for en ny vri på tacofredag? Da orker du mer av det gode fyllet! Hva med å bytte ut tacoskjell eller tortilla med hjertesalat for en ny vri på tacofredag? Da orker du mer av det gode fyllet!

2. Rene råvarer

Bytt ut kjøttdeigen med karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig, eller bytt ut halvparten med røde linser. Du kan også bruke strimler av kylling, biff, laks, torsk eller vegetar. 

Husk at uansett hva du velger, kan du fortsatt krydre med tacokrydder, så får du med den velkjente smaken. 

Vegetartaco: 4 alternativer som erstatter kjøttdeig

Vegetartaco: 4 alternativer som erstatter kjøttdeig

Taco uten kjøttdeig er alt annet enn kjedelig. Her gir vi deg fire gode kjøttfrie alternativer til taco!

3. Enda mer grønnsaker

Jo mer farger og konsistenser i taco, jo bedre. Ha gjerne en mix av både grønnsaker og frukt som mango og kiwi. 

Emblem
Et enkelt grep er å ta litt mindre kjøtt, og litt mer grønnsaker.

Rester etter taco? Slik bruker du dem

Rester etter taco? Slik bruker du dem

Med enkle grep kan tacorestene forvandles til digg helgefrokost, spennende lunsj og nye middager. Se gode tips til hvordan du kan bruke tacorester her.

4. Lag tacokrydderet selv

Ferdiglagde tacokrydder inneholder mye salt, faktisk består mange krydderposer av en tredjedel salt. Det er ikke vanskelig å lage litt sunnere tacokrydder, og dermed  bestemme selv hvor mye av hvert krydder du ønsker, slik at du kan justere både styrke og saltinnhold.

I tillegg er det billigere og det smaker også gjerne bedre med en hjemmelaget variant!

5. Hjemmelaget guacamole

Med hjemmelaget guacamole vet du akkurat hva du får, og slipper unda unødvendig salt, sukker og tilsetningsstoffer. Hjemmelaget er også best på smak, og det går raskt å lage.

Taco for én?

Taco er ofte noe man lager til flere, men dersom du er alene og likevel vil ha taco fredag kveld så er salatbaren et godt tips!

Kjøp akkurat det du trenger, ta med hjem og lag deg skikkelig digg fredagstaco! 

Salatbar - rask og litt sunnere middag og lunsj!

Salatbar - rask og litt sunnere middag og lunsj!

En rask salat fra salatbaren gjør det enkelt å spise litt sunnere, også når du bare skal ha middag eller lunsj til én! Her finner du friske, ferdigkuttede grønnsaker og spennende dressinger og dipper hver dag. Server som tilbehør eller egen rett.

Tacokjøttdeig og tortillas kan du fryse ned, slik at restene fra i dag blir perfekt porsjon til neste helg.